چرا مسافران از در عقب سوار هواپیما نمیشوند؟!
برخی از افراد ادعا میکنند که سوار شدن از در عقب باعث از بین رفتن تعادل هواپیما میشود. هواپیماها مانند ماشینهای عظیم و قدرتمند به نظر میرسند، اما در واقع برای پرواز به تعادل و کالیبراسیون دقیق نیاز دارند. بنابراین، صندلیها برای حفظ تعادل به دقت کالیبره میشود.
جنبههای زیادی از سفر با هواپیما وجود دارد که برای یک مسافر معمولی منطقی نیست، از هزینههایی که باعث افزایش قیمت بلیط میشود تا کدهای مبهم فرودگاه. با این حال، یکی از بزرگترین رازها این است که چرا مسافران از در جلوی هواپیماها سوار میشوند نه از عقب.
بسیاری از خطوط هوایی میگویند که سوار شدن از در جلو، در واقع کارآمدتر از سوار شدن از در عقب است. سوار شدن از پشت به هر حال منجر به انباشتگی جمعیت میشود و همچنین میتواند باعث تاخیرهای جدی نیز شود. در حالی که برخی از خطوط هوایی روشهای جدید سوار شدن به هواپیما را آزمایش کردهاند، اکثر آنها از سوار شدن از در جلو هواپیما استفاده میکنند.
چرا سوار شدن از در عقب کارایی کمتری دارد؟
هدفی که همه خطوط هوایی از سوار شدن به هواپیما دارند، کارآمدتر کردن فرآیند است. بیشتر خطوط هوایی با یک برنامه فشرده به ویژه برای پروازهای کوتاه، کار میکنند و تنها یک تاخیر میتواند به معنای لغو برنامه کل روز باشد.
سوار شدن از در عقب هواپیما مانند سوار شدن از جلو مشکلات بسیاری دارد؛ مردم همچنان در راهروها گیر میکنند تا دیگران چمدانها را در کابینهای بالای سر بگذارند و در صندلیهای خود بنشینند.
طبق برخی مدلسازیها، سوار شدن از در جلو در واقع کم کارآمدترین روش سوار شدن است، زیرا این بدان معناست که مسافرانی که در یک منطقه نشستهاند، همه با هم سوار میشوند. از آنجایی که فضای محدود برای چمدانها بالای سر وجود دارد، این افراد همه برای یک فضا با هم رقابت میکنند.
وقتی به طور معمول سوار میشوید و نمیتوانید در کابین بالای سر خود فضایی برای وسایلتان پیدا کنید، میتوانید به سمت عقب حرکت کنید، اما اگر همه از پشت سوار شوند، نمیتوانید این کار را انجام دهید.
آیا سوار شدن از در پشت میتواند تعادل هواپیما را از بین ببرد؟
برخی از افراد ادعا میکنند که سوار شدن از در عقب باعث از بین رفتن تعادل هواپیما میشود. هواپیماها مانند ماشینهای عظیم و قدرتمند به نظر میرسند، اما در واقع برای پرواز به تعادل و کالیبراسیون دقیق نیاز دارند. بنابراین، صندلیها برای حفظ تعادل به دقت کالیبره میشود.
اگرچه واژگونی هواپیماهای پارک شده احتمالاً به هیچکس آسیبی نمیرساند، به هرحال این تجربه ناخوشایند است و تراز کردن درست درب با جتوی را دشوار میکند. هواپیماهای بزرگتر بیشتر در معرض متمایل شدن به عقب هستند. البته این یک حادثه نادر است، اما اگر پشت هواپیما مملو از مسافران و چمدانهایشان شود در حالی که جلوی هواپیما خالی است، این به هم خوردن تعادل محتملتر میشود.
آیا ورود به هواپیماها از در جلویی برای خوشایند مسافران درجه است؟
بسیاری از مسافران اعتراض دارند که تنها دلیلی که خطوط هوایی از در جلو بای سوار شدن مسافران استفاده میکنند، خشنود کردن مسافران درجه یک و تجاری است که زودتر به صندلیهای خود میرسند.
تا حدودی، این اعتراض درست است. خطوط هوایی امتیاز اول سوار شدن را به مسافران درجه یک و اعضای باشگاه پروازهای مکرر تعمیم میدهند تا این مسافران را راضی نگه دارند و برای سایر مسافران انگیزهای برای ارتقای بلیط خود ایجاد کنند.
با این حال، دلیل اصلی این است که سوار شدن از جلو کارآمدتر است. حتی اگر به نفع شرکت هواپیمایی باشد که مشتریان پردرآمد را راضی نگه دارد، اما انگیزه بیشتری برای تسریع در سوار شدن به هواپیما است تا ایرلاینها بتوانند درآمد بیشتری کسب کند و از تاخیر جلوگیری کند.
آیا هواپیمایی وجود دارند که مسافران از در پشت سوار آنها شوند؟
در واقع چند ایرلاین وجود دارند که از در عقب مسافران را سوار میکنند، بنابراین روش سوار شدن به هواپیما، بستگی به این دارد که با کدام هواپیمایی پرواز میکنید. برخی از خطوط هوایی آمریکا مانند جت بلو (JetBlue) از این روش استفاده میکنند و در بین شرکتهای هواپیمایی آسیایی نیز این روش رایج است.
جالب اینجاست که در بسیاری از پروازهای طولانیمدت، مسافران اضافی از در عقب سوار میشوند و هیچ تاخیری در فرآیند سوار شدن مشاهده نمیشود، زیرا هواپیماهای بزرگ تر، دارای دو راهرو هستند و سوار شدن را کارآمدتر میکنند.
منبع: روزیاتو