آیفون ۱۵ با چه تغییراتی وارد بازار می‌شود؟

آیفون ۱۵ با چه تغییراتی وارد بازار می‌شود؟

اطلاعات جدیدی که در فاصله چندین ماه تا رونمایی از نسل بعدی گوشی‌های آیفون در اینترنت منتشر شده برخی مشخصات و قابلیت‌های این گوشی را فاش می‌کند. بر اساس این اطلاعات، خانواده iPhone ۱۵ بیشتر بر روی بهبود عمر باتری تمرکز خواهند داشت تا تقویت توان پردازشی.

کد خبر : ۱۱۶۵۷۷
بازدید : ۱۰۲۲۱

بر اساس اطلاعات موجود، سری گوشی‌های آیفون ۱۵ - iPhone ۱۵ با تغییرات مهمی، از مشخصات سخت افزاری گرفته تا نامگذاری و طراحی، روبرو خواهد شد. اما این اطلاعات تا چه حد صحت دارند؟

علیرغم این که خانواده گوشی‌های آیفون ۱۴ اپل، به خصوص مدل‌های پرو و پرو مکس آن محصولات بسیار خوبی به شمار می‌روند؛ اما به نظر می‌رسد اپل قصد دارد در نسل بعدی گوشی‌های پرچمدارش دست به تغییراتی بزرگ بزند!

اطلاعات جدیدی که در فاصله چندین ماه تا رونمایی از نسل بعدی گوشی‌های آیفون در اینترنت منتشر شده برخی مشخصات و قابلیت‌های این گوشی را فاش می‌کند. بر اساس این اطلاعات، خانواده iPhone ۱۵ بیشتر بر روی بهبود عمر باتری تمرکز خواهند داشت تا تقویت توان پردازشی.

به همین جهت، کمپانی TSMC که مسئولیت ساخت تراشه A۱۷ Bionic را بر عهده خواهد داشت، قصد دارد محصولاتی سه نانومتری و بهینه‌تر از حیث مصرف انرژی را روانه بازار کند.

TSMC؛ تاثیرگذارترین عنصر خارجی تاثیرگذار در آیفون ۱۵

TSMC مدتی است که یک‌تنه به عنوان طلایه‌دار تولیدکنندگان چیپست در سرتاسر دنیا شناخته شده و مشتریان مهمی دارد. سال آینده، مسئولیت تولید تراشه‌های سه نانومتری خانواده آیفون ۱۵ و چیپست‌های M۲ رایانه‌های مک اپل همگی به این کمپانی سپرده شده است.

خط تولید تراشه‌های سه نانومتری اکنون توسط TSMC در جریان است و قرار است در سال آینده به‌طور گسترده‌تری هم دنبال شود. چیپست‌های A۱۶ Bionic سال ۲۰۲۲ اپل از فناوری چهار نانومتری ساخت بهره می‌بردند. با این حال فرآیند N۴ مورد استفاده برای تولید آن‌ها تکنولوژی بهینه‌تری از فرآیند پنج نانومتری به شمار می‌رود.

به این ترتیب در نسل جدید چیپست‌های اپل عملا شاهد تکنولوژی پرش از پنج نانومتر به سه نانومتر خواهیم بود. طبیعتا با هر نسل پیشرفت در فناوری ساخت، عملکرد تراشه‌های با ابعاد یکسان افزایش می‌یابد. با این حال، توجه به مصرف انرژی چیپست‌ها نیز مساله مهمی است که اپل قصد دارد به طور خاص بر روی آن تمرکز کند.

تراشه A۱۷ Bionic سه نانومتری خواهد بود

در حال حاضر هنوز نه ماه تا رونمایی سری iPhone ۱۵ باقی مانده و TSMC فرصت دارد که خط تولید خود را برای ساخت این تراشه‌ها بروز کند. این کمپانی در ابتدا تراشه‌های سه نانومتری خود را در چیپست‌های M۲ Pro مورد استفاده قرار خواهد داد و در گام بعدی به سراغ پردازنده‌های A۱۷ آیفون‌های سال آینده خواهد رفت.

همچنین انتظار می‌رود که پردازنده M۳ مک بوک‌های سال آینده هم از همین فرآیند سه نانومتری استفاده کنند.

مارک لیو، مدیر TSMC پیش از این اعلام کرده بود که علاوه بر توان پردازشی بالاتر چیپست‌های سه نانومتری در مقایسه با نمونه‌های پنج نانومتری، این تراشه‌ها همچنین مصرف انرژی را هم به میزان ۳۵ درصد کاهش خواهند داد.

البته انتظار می‌رود که اپل به طور فعال در فرآیند ساخت تراشه A۱۷ توسط TSMC مشارکت کند و برای رسیدن به عملکرد مد نظر خود با این کمپانی همکاری داشته باشد. به طور کلی، تمایل TSMC به بهینه‌تر کردن مصرف باتری نسل بعدی چیپست‌هاست تا بهبود عملکرد فنی آن‌ها. با این وجود باید منتظر بود و دید اپل در این خصوص چه دیدگاهی دارد! البته با در نظر گرفتن این نکته که تراشه‌های اپل معمولا قدرتمندترین نمونه‌های سال خود به شمار می‌روند، احتمالا انتظار کاربران اپل نیز بهینه‌سازی بهتر مصرف انرژی خواهد بود.

این امر البته در خصوص تراشه‌های M۲ Pro صادق نخواهد بود و اپل احتمالا حداکثر توان ممکن را از این پردازنده‌ها بیرون خواهد کشید!

تغییرات ظاهری آیفون ۱۵؛ بازگشت طراحی به آیفون ۱۱

گزارش‌های متعددی وجود دارند که حاکی از تغییرات بزرگ در طراحی iPhone ۱۵ هستند. بر اساس شایعات موجود، احتمالا اپل گوشه‌های تیز چهار سمت آیفون ۱۴ را با کناره‌هایی گردتر تعویض کرده و طراحی را به دوره آیفون X یا آیفون ۱۱ نزدیک‌تر خواهد کرد.

همچنین رندر‌های اخیر آیفون ۱۵ پرو هم از عرضه آن در چهار رنگ مختلف خبر می‌دهند؛ به طوری که در کنار رنگ‌های کلاسیک مشکی، نقره‌ای و طلایی، شاهد افزوده شدن رنگ بنفش جدیدی هم به این خانواده خواهیم بود. البته رنگ‌بندی ارائه شده در این رندر چندان قابل اتکا نیست و ممکن است در آینده دستخوش تغییرات زیادی شود.

علاوه بر این، برخی شایعات پیشین نیز از استفاده از ورق شیشه‌ای ۲.۵D با ضخامت نسبتا بالا در پشت آیفون‌های سال آینده اپل خبر داده بودند که باعث می‌شود بیرون‌زدگی لنز‌های دوربین این گوشی کم‌تر محسوس باشد. این طراحی تا حدی از سامسونگ و گلکسی S۲۲ اولترا این کمپانی الهام گرفته است!

سایر تغییرات آیفون ۱۵ در مقایسه با نسل پیشین

به جز موارد یاد شده، منابع مختلف از تغییرات بیشتر iPhone ۱۵ در مقایسه با نسل قبل خبر می‌دهند. مثلا یکی از این تغییرات به قیمت‌گذاری خانواده آیفون ۱۵ مربوط می‌شود! به عقیده بسیاری صاحب‌نظران، اپل در سال ۲۰۲۳ اختلاف قیمتی میان مدل‌های پرو و غیر پرو آیفون را افزایش خواهد داد. به این ترتیب، احتمالا iPhone ۱۵ Pro اختلاف قیمتی بسیار بیشتری با مدل Plus (شاید حدود ۱۰۰ دلار) داشته باشد.

همچنین ایجاد تفاوت در جنس مدل‌های پرو و غیر پرو نیز یکی دیگر از شایعات متعدد در خصوص نسل بعدی آیفون‌هاست. به طور خاص می‌توان انتظار داشت که آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس (اولترا) هر دو از آلیاژ تیتانیوم ساخته شده و به دوربین پریسکوپ مجهز باشند.

از سوی دیگر، برخی نیز معتقدند نامگذاری نسخه پرو مکس آیفون ۱۵ به اولترا تغییر خواهد یافت و دوربین پریسکوپ نیز تنها در اختیار این مدل قرار خواهد داشت. البته مدل‌های استاندارد و پلاس آیفون ۱۵ دستخوش تغییرات زیادی نخواهند شد و احتمالا تنها با سخت‌افزار‌های بروزتر روانه بازار شوند.

همچنین احتمالا تمامی مدل‌های iPhone ۱۵ به داینامیک آیلند مجهز خواهند بود؛ در حالی که مشخص نیست پشتیبانی از صفحه نمایش‌های ۱۲۰ هرتزی تنها مختص به مدل‌های پرو خواهد بود یا خیر! بعلاوه، می‌توان انتظار داشت که دوربین‌های ۴۸ مگاپیکسلی کنونی iPhone ۱۴ Pro و iPhone ۱۴ Pro Max احتمالا در مدل‌های استاندارد و پلاس سال آینده به کار روند.

منبع: گجت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید