داوداوغلو: به حملات به کردهای سوریه ادامه می‌دهیم

کد خبر : ۱۱۶۷۴
بازدید : ۱۰۴۸

فرادید | در حالی‌که ایالات متحده و فرانسه از ترکیه خواسته‌اند حملات خود در خاک سوریه علیه شبه‌نظامیان کرد در آن کشور را متوقف کند، نخست‌وزیر ترکیه گفته‌است کشورش به «حملات متقابل» خود علیه «اتحاد دمکراتیک» (پ‌ی‌د) ادامه خواهد داد.

احمد داووداغلو، نخست‌وزیر ترکیه، ۲۵ بهمن‌ماه در گفت‌‌وگویی تلفنی با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، گفته است آنکارا «اجازه نخواهد داد پ‌ی‌د به عملکرد خشونت‌بار خود ادامه دهد. نیروهای امنیتی ما واکنش لازم را داده‌اند و به این کار ادامه خواهند داد».

ترکیه «حزب اتحاد دمکراتیک» (پ‌ی‌د) و گروه مسلح «یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ) را «گرو‌ه‌های ترویستی» می‌داند.

شامگاه ۲۴ بهمن‌ماه خبرگزاری‌ها از گلوله‌باران مواضع شبه‌نطامیان کرد به وسیله ارتش ترکیه خبر دادند. این حملات در حالی انجام شده که گروه‌های کرد با حمایت هوایی سوریه موفق شده‌اند دست به پیشروی‌های مهمی بزنند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید توپخانه ارتش ترکیه در هر دو روز شنبه و یک‌شنبه مواضع این گروه‌ها را زیر حملات خود گرفت. ترکیه می‌گوید این حملات، به صورت متقابل و در واکنش به آتش‌باری کردها انجام می‌شود.

داووداغلو به مرکل گفته است شبه‌نظامیان کرد سوریه که از منظر آنکارا فرقی با پ‌کاکا (حزب کارگران کردستان) ندارند، با حمایت هوایی روسیه پیشروی کرده‌اند.

واکنش سوریه
در همین حال سوریه اقدام نظامی ترکیه علیه جنگجویان کرد در شمال سوریه را به عنوان نقض حاکمیت ملی خود محکوم کرده است. دمشق از شورای امنیت سازمان ملل خواست واکنش نشان دهد.

سوریه ترکیه را به نقض حاکمیت ملی خود از طریق حمایت از "تروریست‌های مرتبط با القاعده" در شمال متهم کرد و اخطار داد حق پاسخگویی را محفوظ می‌داند.

دولت سوریه در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت سازمان ملل نوشت که گلوله باران خاک سوریه توسط توپخانه ارتش ترکیه به معنی "حمایت مستقیم از سازمان‌های مسحانه تروریستی" است.

دولت سوریه در این نامه، ترکیه را متهم کرده که به ۱۰۰ مرد مسلح - که تصور می‌شود یا "سرباز یا مزدوران ترکیه باشند" - اجازه داده وارد سوریه شوند.

در این نامه آمده است:‌ "سوریه حق مشروع خود برای پاسخگویی به جنایات ترکیه و حملاتش و درخواست غرامت برای خسارات وارده را محفوظ می‌داند."

پیشتر وزارت خارجه فرانسه ترکیه را ترغیب کرد به عملیات علیه جنگجویان کرد در شمال سوریه پایان دهد و گفت "نگران ادامه به وخامت گراییدن اوضاع است."

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید