۶ ترفند ساده برای جلویگیری از خرابی موتور خودرو

۶ ترفند ساده برای جلویگیری از خرابی موتور خودرو

خنک کاری مجموعه توربوشارژر بسیار دارای اهمیت بوده و خرابی هر یک از قطعات مرتبط با این موضوع می‌تواند آسیب جدی به توربوشارژر وارد کند.

کد خبر : ۱۱۶۹۴۶
بازدید : ۲۰۵۳۹

علی رضا قو جلو | کارشناس خودرو- نحوه استفاده از تجهیزات، ادوات و قطعات بکار رفته در خودرو در زمان عمر آن‌ها تاثیر گذار بوده و در صورت استفاده صحیح می‌توان از خرابی آن‌ها جلوگیری کرد. امروزه بخش زیادی از خودرو‌های تولیدی در کشور شامل محصولات ایران خودرو، سایپا و حتی چینی‌ها از موتور‌های مجهز به توربوشارژر یا پرخوران استفاده می‌کنند و در صورتی که مالکان این خودرو‌ها موارد توصیه شده در این مطلب را را رعایت کنند عمر موتور خودرو افزایش یافته و درگیر خرابی مجموعه توربوشارژر نخواهند شد.

یکی از این قطعات، مجموعه توربوشارژر خودرو می‌باشد که علاوه بر پیچیدگی در نوع ایراد، هزینه تعمیرات بالایی دارد و در برخی موارد نیز تعمیرات جواب گو نبوده و باید توربو شارژ به طور کامل تعویض شود.

۱- در توربو شارژر‌های دارای یاتاقان، همانند موتور خودرو می‌بایست در زمان استارت سرد کمی در حالت در جا توقف نموده تا فرآیند روغن کاری یاتاقان‌ها به درستی صورت گیرد در خودرو‌هایی که دارای توربوشارژر می‌باشند این مدت زمان حداقل ۲ دقیقه می‌باشد.

۲- با توجه به دمای بسیار بالای توربوشارژر توجه داشته باشید که حتما از روغن موتور تایید شده استفاده کرده و در زمان کارکرد تعیین شده حتما روغن موتور را تعویض نمایید.

۳- خنک کاری مجموعه توربوشارژر بسیار دارای اهمیت بوده و خرابی هر یک از قطعات مرتبط با این موضوع می‌تواند آسیب جدی به توربوشارژر وارد کند.

۴- ریمپ کردن ECU (تغییر برنامه‌های اصلی ECU که گاهی برخی از تعمیرکاران آن انجام می‌دهند) برای خودرو‌های استاندارد تنفس طبیعی توصیه نشده و برای خودرو‌های دارای توربوشارژ نیز به طور کلی ممنوع است به دلیل آنکه کلیه پارامتر‌ها می‌بایست به صورت استاندارد تنظیم شوند در غیر این صورت امکان اعمال فشار بیش از حد به مجموعه توربوشارژ به واسطه خلل در عملکرد شیر‌ها وجود دارد.

۵-همان گونه که هنگام استارت سرد مدتی توقف می‌نمائیم تا فرآیند روانکاری یاتاقان‌های توربو صورت گیرد در زمان خاموش کردن خودرو پس از طی کردن مسافتی، حتما باید حداقل ۲ دقیقه به صورت در جا توقف نموده تا مجموعه توربوشارژر خنک شود. خاموش کردن خودرو بلافاصله پس از توقف می‌تواند باعث گیرپاژ کردن شفت توربو گردد.

۶- در زمان گرم بودن موتور و خصوصا توربوشارژر تحت هیچ شرایطی اقدام به موتور شویی و یا باز نمودن توربوشارژر نکنید.

یقیناً عدم رعایت موضوع هزینه زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید