متخصص کودکان: داخل دست‌ها عطسه نکنید

متخصص کودکان: داخل دست‌ها عطسه نکنید

دکتر اسماعیل نورصالحی آنفلوانزا را یک عفونت ویروسی حاد دانست که در پاییز و زمستان می‌تواند اپیدمی ایجاد کند و گفت: سه نوع آنفلوانزا شامل A و B و C داریم که دو نوع A و B شدید است. وی آنفلوانزای نوع C را خفیف و شبیه سرماخوردگی دانست و افزود: دوره کمون این بیماری تنفسی یک تا چهار روز پس از ورود ویروس به بدن است، اما مسری بودن آن از یک روز قبل از بروز علائم تا یک هفته بعد از بروز علائم اتفاق می‌افتد و لذا فرد مبتلا حداقل یک هفته باید ایزوله شود و در خانه استراحت کند.

کد خبر : ۱۱۷۲۲۱
بازدید : ۴۳۳

یک متخصص کودکان، از والدین خواست تب بالای ۳۸.۵ تا ۳۹ درجه کودکان را جدی بگیرند و اضافه کرد: تب، سردرد، بدن درد، خستگی، بی اشتهایی، گلودرد و در برخی موارد اسهال و استفراغ از جمله علائم ابتلا به آنفلوانزاست.

دکتر اسماعیل نورصالحی آنفلوانزا را یک عفونت ویروسی حاد دانست که در پاییز و زمستان می‌تواند اپیدمی ایجاد کند و گفت: سه نوع آنفلوانزا شامل A و B و C داریم که دو نوع A و B شدید است.

وی آنفلوانزای نوع C را خفیف و شبیه سرماخوردگی دانست و افزود: دوره کمون این بیماری تنفسی یک تا چهار روز پس از ورود ویروس به بدن است، اما مسری بودن آن از یک روز قبل از بروز علائم تا یک هفته بعد از بروز علائم اتفاق می‌افتد و لذا فرد مبتلا حداقل یک هفته باید ایزوله شود و در خانه استراحت کند.

این متخصص کودکان، از مبتلایان به آنفلوانزا خواست از حضور در محل کار و کلاس درس و دورهمی‌ها خودداری کنند و گفت: افراد مبتلا با حضور در فضا‌های بسته می‌توانند همه را مبتلا کنند و لذا یکی از عوامل افزایش مبتلایان به آنفلوانزا حضور افراد مبتلا در محل کار و مدرسه و دانشگاه و... است.

نورصالحی، از والدین خواست تب بالای ۳۸.۵ تا ۳۹ درجه کودکان را جدی بگیرند و اضافه کرد: تب، سردرد، بدن درد، خستگی، بی اشتهایی، گلودرد و در برخی موارد اسهال و استفراغ از جمله علائم ابتلا به آنفلوانزاست.

وی با بیان اینکه کودکان معمولا کمتر از خودشان در مقابل بیماری‌ها مراقبت می‌کنند، متذکر شد: امکان آلودگی کودکان بسیار بالاست، زیرا سیستم ایمنی ضعیف تری دارند؛ ابتلا به آنفلوانزا در افراد با بیماری‌های خاص و سالمندان بالای ۶۰ سال نیز شایع‌تر است.

این متخصص کودکان، درمان آنفلوانزا را حمایتی دانست و بیان کرد: اگر افراد گرفتار عوارض ناشی از آنفلوانزا مانند ذات الریه و سینوزیت و گوش درد شوند، به ویژه در کودکان خطرناک است و دوره بیماری را طولانی می‌کند لذا کودکان با علائم تب بالا و اسهال و استفراغ شدید و بی اشتهایی و خواب آلودگی و تنگی نفس و نفس‌های تند را حتما به نزد پزشک ببرید.

وی آنفلوانزا را مانند کرونا دانست و راه‌های پیشگیری از آن‌ها را نیز یکسان خواند و گفت: در برابر ویروس‌های تنفسی نباید ماسک را فراموش کنیم؛ البته در دوران شیوع کرونا همه ماسک می‌زدند و لذا اصلا آنفلوانزا نداشتیم، اما اکنون استفاده از ماسک کاهش یافته و لذا با شیوع آنفلوانزا مواجه هستیم.

نورصالحی، همچنین بر شست و شوی دست‌ها با آب و صابون تاکید کرد و یادآور شد: هم بزرگسالان و هم کودکان نباید در داخل دست‌ها عطسه و سرفه کنند و باید از داخل آرنج استفاده کنند تا دست‌ها آلوده نشود.

وی همچنین از افراد مستعد خواست نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنند و خاطرنشان کرد: افرادی که به آنفلوانزا مبتلا شدند، دو هفته بعد از ابتلا می‌توانند اقدام به تزریق واکسن کنند.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید