(تصاویر) موزه‌ای خاص برای «پله»؛ پادشاه سیاهی که بریتانیا هرگز نداشت!

(تصاویر) موزه‌ای خاص برای «پله»؛ پادشاه سیاهی که بریتانیا هرگز نداشت!

موزه فوق‌العاده‌ای که به خدای فوتبال برزیل «پله» اختصاص داده شده، پر از نماد‌های بریتانیایی است.

کد خبر : ۱۱۷۲۷۸
بازدید : ۴۴۰

در قلب موزه‌ای اختصاص داده شده به نماد فوتبال برزیل «پله»، مجموعه شگفت‌انگیزی از یادگاری‌های انگلیسی قرار دارد؛ مثل یادبودی از ملکه، بیتلز، سگ «پیکلز»، کلاه پوست خرس.

این مهاجم افسانه‌ای که هفته گذشته در ۸۲ سالگی درگذشت، به عنوان «پادشاه سیاهی که بریتانیا هرگز نداشت» توصیف می‌شود. یک نقل قول در مورد درخشش پله از مقاله‌ای در «میرر» گرفته شده و برای تزئین دیوار‌ها انتخاب شده است.

موزه‌ای خاص برای «پله»

اما این نمایشگاه که در موزه سانتوس قرار دارد حاوی برخی نظرات بحث‌برانگیز در مورد جام جهانی ۱۹۶۶ است که قطعاً طرفداران سه‌شیر را ناراحت می‌کند. در یکی از آن نظرات آمده که گل دوم جف هرست در جام جهانی ۱۹۶۶ «گلی بود که هرگز اتفاق نیافتاد» و انگلیس «توسط داوران تا فینال آورده شد». کل موزه که در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد، به پله که هفته گذشته در سن ۸۲ سالگی درگذشت، اختصاص داده شده است.

موزه‌ای خاص برای «پله»

بخش‌های نمایشی عبارتند از:

شمشیر

ملکه فقید

از جمله جذاب‌ترین اقلام، شمشیر تشریفاتی ویژه‌ای است که ملکه به پله اعطا کرده است. روی شمشیر نوشته شده: «پله اولین فرد غیر بریتانیایی بود که شمشیر افتخار فوتبال را دریافت کرد...»

عکس

جام جهانی ۱۹۶۶

پله در طول تورنمنت پس از اینکه داوران اجازه دادند دائماً روی او خطا شود، به شدت آسیب دید. این موضوع همچنان باعث ناراحتی و عصبانیت برزیلی‌هاست و موزه به وضوح آن را بیان می‌کند: «حقیقت این است که انگلیسی‌ها تورنمنتی را ترتیب نمی‌دهند که قرار باشد در آن شکست بخورند. با کمک داوران تا فینال آورده شدند و در فینال به آن‌ها یک گل تعیین‌کننده در دقیقه ۱۱ وقت اضافه مقابل آلمان اهدا شد. نتیجه بازی ۲-۲ مساوی بود که هرست شوت زد، توپ به تیر دروازه برخورد کرد و روی خط دروازه قرار گرفت، اما کمک داور «رفیق بهراموف» از آذربایجان و داور «گوتفرید داینست» از سوئیس گلی که هرگز اتفاق نیافتاده را تایید کردند و قهرمان تورنمنت را مشخص کردند.»

بیتلز

بیتلز

ویترینی وجود دارد که نشان می‌دهد بیتلز از این واقعیت که پله هرگز آن‌ها را ملاقات نکرده (با وجود حضور در مسابقه‌ای در سال ۱۹۶۶ در گودیسون پارک اورتون در لیورپول) افسوس می‌خورد. جان و پل و رینگو و جورج و پله: «دیداری که هرگز اتفاق نیافتاد.» «بزرگترین نماد‌های دهه ۱۹۶۰ (و تمام دهه‌های پس از آن) می‌توانستند در لیورپول دیدار کنند؛ جایی که رویا‌های پادشاه فوتبال برای کسب سومین عنوان قهرمانی جام جهانی به تعویق می‌افتد.»

پله

پوست خرس

«کلاه پوست خرس گارد سلطنتی بریتانیا. پله همواره توسط بریتانیایی‌ها به عنوان پادشاه سیاه پوستی که هرگز نداشتند مورد تحسین قرار گرفته. با این حال، این هدیه‌ای از انگلستان نبود، بلکه کلاهی بود که برای روی جلد مجله Realidade استفاده شد.»

پیکلز

سگی به نام پیکلز

در سال ۱۹۶۶ قبل از شروع جام جهانی جام ژول ریمه از نمایشگاهی در سالن مرکزی وست مینستر لندن به سرقت رفت. دزد توسط پلیس اسکاتلند دستگیر شد، اما محل نگهداری جام را فاش نکرد. به نظر می‌رسید که حتی شرلوک هولمز هم نمی‌تواند جام دزدیده شده را پیدا کند، اما یک سگ با نژاد مختلط کولی به نام پیکلز عطر جام گرانبهایی که در روزنامه پیچیده شده بود را حس کرد و آن را در لابلای بوته‌ها پیدا کرد. پیکلز تبدیل به قهرمان ملی شد و به صورت مادام‌العمر حق دریافت غذای سگ را به‌دست آورد و جنون جام جهانی ادامه یافت.

این موزه، در چهار طبقه، در مرکز منطقه تاریخی سانتوس واقع شده و ورود به آن رایگان است تا تعداد زیادی از طرفداران فرصت بازدید از آن را داشته باشند.

منبع: خبرورزشی

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید