۵ کتاب علمی‌تخیلی برتر سال

۵ کتاب علمی‌تخیلی برتر سال

ماجرا از این قرار است که دو شخصیت کتاب به ایستگاهی در اعماق فضا می‌رسند: آسترید که از مریخ به خانه دوران کودکی خود بازمی‌گردد و دارلینگ که در حال فرار است. آن‌ها به مردمی می‌پیوندند که در ایستگاه ماده عجیبی به نام نور را از یک غول گازی استخراج می‌کنند. کتاب، جزئیات سختکوشی و زندگی این انسان‌ها را روایت می‌کند.

کد خبر : ۱۱۷۲۹۲
بازدید : ۳۹۱

گاردین فهرست برترین کتاب‌های علمی‌تخیلی و فانتزی سال ۲۰۲۲ را معرفی کرد. کتابی از برنده جایزه آرتور سی کلارک ۲۰۲۲ نیز در این فهرست قرار دارد.

«چرخ بزرگ اورکادیا» نوشته هری ژوزفین گیلز (پیکادر): این کتاب شاهکاری قابل‌تامل از نظر زبان و تخیل و برنده جایزه آرتور سی کلارک ۲۰۲۲ است. این کتاب به زبان اسکاتلندی اورکادی نوشته و ترجمه انگلیسی آن در انتها درج شده است. ماجرا از این قرار است که دو شخصیت کتاب به ایستگاهی در اعماق فضا می‌رسند: آسترید که از مریخ به خانه دوران کودکی خود بازمی‌گردد و دارلینگ که در حال فرار است. آن‌ها به مردمی می‌پیوندند که در ایستگاه ماده عجیبی به نام نور را از یک غول گازی استخراج می‌کنند. کتاب، جزئیات سختکوشی و زندگی این انسان‌ها را روایت می‌کند.

«بابل» اثر آر. اف کیونگ (هارپر وویاژ): بر اساس داستان این کتاب، در سال ۱۸۲۸ بریتانیا روی نقره جادویی کار می‌کند و از قدرت خود برای تسخیر بخش‌های زیادی از جهان استفاده کرده است. رابین سویفت، یتیمی اهل کانتون که توسط پروفسور لاول مرموز به لندن آورده شد، یک دانشجوی مشتاق زبان است که تمایل به ثبت نام در موسسه ترجمه آکسفورد بابل دارد. بخشی از این رمان در قالب روایتی روان نوشته شده است و بخشی شامل نوشته‌های آکادمیک (که با پاورقی آورده شده‌اند) درباره موضوعات زبان‌شناسی و ریشه‌شناسی. کتاب به دنبال نمایشی جذاب از روشی است که ترجمه برای ایجاد پل ارتباطی بین زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف ایجاد می‌کند.

«دریای آرامش» اثر امیلی سنت جان مندل (پیکادر): نویسنده این کتاب، روایتی زیرکانه از سفر در زمان را در قالب چهار قصه اصلی ارائه می‌کند. ادوین سنت اندرو جوان در سال ۱۹۱۲ با کشتی بخار از اقیانوس اطلس عبور و جامعه شهری را برای دیدن زیبایی‌های وحشی بیابان‌های کانادا ترک می‌کند. در قرن بیست و سوم، اولیو لیولین از خانه خود در پایگاه ماه، راهی سفری به زمان شده و آخرین رمان خود را درباره یک بیماری همه‌گیر جهانی تبلیغ می‌کند.

در سال ۲۰۲۰ یک دختر نوجوان به نام وینسنت با دوربین فیلمبرداری به جنگل ونکوور می‌رود؛ و در قرنی دیگر، کارآگاه روبرتز که برای بررسی یک راز در بیابان آمریکای شمالی استخدام شده است، شروع به کشف چگونگی ارتباط این خطوط زمانی می‌کند. رمان به‌آرامی آغاز می‌شود، اما با انسجام عناصر مختلف، مانند زندگی دوگانه، واقعیت و توهم، عشق و خاطره، شتابی غیرقابل‌انکار و شکست‌ناپذیر به خود می‌گیرد. این کتاب درباره یافتن معنا و زیبایی در دنیایی است که همواره در آستانه مرگ است، درباره لذت بردن از زندگی که به نظر می‌رسد همیشه در آستانه تغییرات ترسناک و غیرقابل‌بازگشت است.

«فراتر از مرز سوختن» اثر پل مک‌آلی (گولانچ) : بر اساس این کتاب، در آینده دور، نور‌ها در آسمان و فضاپیما‌های بیگانه، توسط انسان‌ها مشاهده نمی‌شوند، بلکه توسط اشکال رشدیافته حیوان‌ها که پس از انقراض، جایگزین ما شده‌اند، مشاهده می‌شوند. جامعه عاقل و متعادل راکون‌های تکامل‌یافته در این کتاب، دریچه‌ای است که از طریق آن شکست‌های نوع بشر بازتاب داده می‌شود. مک‌آلی، نویسنده این کتاب به عنوان بهترین نویسنده ژانر علمی‌تخیلی بریتانیا شناخته می‌شود.

«جالوت» اثر توچی اونیبوچی (تور): این کتاب تاریخی جسورانه از آینده را روایت می‌کند که با جزئیات و به طور ماهرانه تنظیم شده است. مهاجرت از یک زمین ویران‌شده و سرنوشت کسانی که آن را پشت سر گذاشته‌اند. بر اساس داستان این کتاب، دهه ۲۰۵۰ است و ثروتمندان برای زندگی راحت‌تر در مستعمرات فضایی با فناوری پیشرفته سیاره زمین را رها می‌کنند. از سوی دیگر، فقرا در حال دست و پنجه نرم کردن با زیرساخت‌های در حال فروپاشی‌اند.

منبع: ایبنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید