رکوردداران اختلاف قیمت در کارخانه و بازار؛ از ۲۰۶ و سمند تا تیبا و ساینا

رکوردداران اختلاف قیمت در کارخانه و بازار؛ از ۲۰۶ و سمند تا تیبا و ساینا

اختلاف قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در کارخانه و بازار به ۲۰۶ درصد رسیده است. شاهین و کوییک پلاس اتوماتیک کمترین تفاوت را بین این دو بازار تجربه می‌کنند

کد خبر : ۱۱۷۴۴۶
بازدید : ۱۰۲۳۹

افزایش قیمت خودرو در ماه‌های اخیر نتایج شگفت‌انگیزی داشته است. الان خرید پراید صندوقدار صفرکیلومتر که دو سال از تولیدش می‌گذرد، حدود ۲۵۰ میلیون آب می‌خورد و قیمت تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک به‌عنوان یکی از گران‌ترین محصولات داخلی از مرز ۸۰۰ میلیون عبور کرده است. همین افزایش قیمت‌ها حالا اختلاف قیمت محصولات داخلی در کارخانه و بازار را به بالاترین سطح خود رسانده است.

مثلا پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که ارزان‌ترین محصول کارخانه‌ای ایرانخودرو به‌حساب می‌آید، در بازار آزاد حدود ۲۰۶ درصد گران‌تر از نرخ کارخانه دست به دست می‌شود و این تفاوت قیمت برای سمند EF ۷ بنزینی و پژو پارس سال سفارشی به‌ترتیب به ۱۹۵ و ۱۹۰ درصد رسیده است.

محاسبه تفاوت قیمت محصولات ایرانخوردو در کارخانه و بازا

به گزارش فرارو، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را باید رکورددار اختلاف قیمت در کاذخانه و بازار بدانیم. چون این فاصله در نیمه دی‌ماه امسال به عدد ۲۰۶ درصد رسیده و از تمام خودرو‌های داخلی بیشتر است. طبق آخرین فهرست اعلام شده توسط ایرانخودرو که مربوط به دی‌ماه امسال می‌شود، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در کارخانه تقریبا ۱۵۰ میلیون تومان است و این عدد ۲۰۶ تیپ ۲ را کنار پژو ۴۰۵ به ارزان‌ترین سواری ایرانخودرو در کارخانه تبدیل می‌کند.

با یان وجود همین محصول در بازار آزاد حدود ۴۱۰ میلیون تومان معامله می‌شود. از این نظر رتبه دوم را باید به سمند EF ۷ بنزینی اختصاص بدهیم که حالا تفاوت قیمت آن در کراخانه و بازار به ۱۹۵ درصد رسیده است. چون رقم ۱۵۸ میلیونی قیمت سمند EF ۷ بنزینی در کارخانه، به ۴۶۵ میلیون تومان در خرید و فروش‌های بازار آزاد تبدیل می‌شود و جایگاه سوم به پژو پارس سال سفارشی با موتور XU ۷ P تعلق دارد. الان در بازار آزاد بابت این مدل ۴۸۰ میلیون تومان رد و بدی می‌شود درحالی که خریداران خوش‌شانس این مدل در طرح‌های پیش‌فروش ایرانخودرو بابت این مدل ۱۶۵ میلیون تومان پرداخت می‌کنند.

سورن پلاس دوگانه‌سوز در طرف مقابل کمترین اختلاف قیمت را حداقل بین محصولات ایرانخودرو در کارخانه و بازار تجربه می‌کند؛ تقریبا ۶۳ درصد. محصولی که ایرانخودرو از برندگان قرعه‌کشی آن ۲۸۱ میلیون دریافت می‌کند و الان که نخستین مدل‌های سورن پلاس دوگانه‌سوز وارد بازار شده، آن را حدود ۴۶۰ میلیون خرید و فروش می‌کنند. دنا پلاس اتوماتیک هم بعد از سورن پلاس کمترین اختلاف قیمت را به‌ثبت رسانده است.

طوری که رقم ۳۹۸ میلیونی قیمت دنا پلاس اتوماتیک در کارخانه، به ۷۲۵ میلیون تومان در معاملات بازار آزاد رسیده است. وضعیت بین سایر محصولات ایرانخودرو چطور است؟ در گروه دنا، نسخه‌های معمولی بیشترین تفاوت قیمت را بین کارخانه و بازار تجربه می‌کنند. در گروه تارا، همین وضعیت را برای نسخه‌های دستی شاهد هستیم و بین انواع مدل‌های ۲۰۷، نسخه‌های دستی یا همان ۲۰۷ i اختلاف قیمت بیشتری نسبت به خودرو‌های همخانواده خود دارند که می‌توانید جزییات آن‌ها را در جدول زیر مشاهده کنید.

جدول

محاسبه تفاوت قیمت محصولات سایپا در کارخانه و بازار

تیبا صندوقدار که ارزان‌ترین محصول سایپا به‌حساب می‌آید، رکورددار اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار در این گروه است. روبروی تیبا صندوقدار در آخرین فهرست قیمت محصولات کارخانه‌ای سایپا رقم ۱۲۰ میلیون دیده می‌شود و درحال حاضر خریداران آن در بازار آزاد چیزی نزدیک ۲۹۰ میلیون می‌پردازند که این رقم به‌معنی تفاوت ۱۴۰ درصدی قیمت تیبا در این دو‌تا بازار است.

قیمت شاهین در بازار آزاد نیمه دی‌ماه امسال به مرز نیم‌میلیارد رسید، اما همین مدل کنار کوییک پلاس اتوماتیک کمترین تفاوت قیمت را بین تمام داخلی‌ها را در کارخانه و بازار دارد؛ یعنی فقط ۴۵ درصد. چون سایپا، قیمت شاهین در کارخانه را ۳۴۴ میلیون تومان تعیین کرده است. کوییک R از این نظر پشت سر شاهین و کوییک پلاس اتوماتیک قرار می‌گیرد و بین قیمت آن در بازار و کارخانه ۷۰ درصد اختلاف وجود دارد. این وسط اختلاف قیمت کوییک دنده‌ای، ساینا S و تیبا ۲ بین ۷۵ تا ۱۳۰ درصد برآورد می‌شود.

جدول

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید