هیجان و التهاب با سریال جدید «سقوط»

هیجان و التهاب با سریال جدید «سقوط»

سریال «سقوط» در دسته آثار موسوم به استراتژیک قرار می‌گیرد و داستان آن ملهم از یک اتفاق مهم است. ماجرای ظهور گروهک تکفیری داعش، پدیده مهم سال‌های اخیر است که ابعاد آن مبنای ساخت آثار متعدد از مستند تا سینمایی شده. حتی رد این آثار را در خارج از کشور و سریالی، چون «خلیفه» می‌توان مشاهده کرد.

کد خبر : ۱۱۷۵۳۶
بازدید : ۱۰۶۴

پنجشنبه شب گذشته سریال «سقوط» اولین تجربه کارگردانی سجاد پهلوان‌زاده در پلتفرم فیلیمو منتشر شد. قسمت اول این سریال که یک ساعت و ۲۰ دقیقه زمان دارد، به چند دلیل مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و تا عصر روز گذشته ۹۲درصد از کاربران به آن رای مثبت داده‌اند.

در گزارش امروز نگاهی داریم به سریال «سقوط»؛ از داستان و فضاسازی تا عملکرد چشمگیر دو بازیگر جوان آن و چند ویژگی دیگر.

مورد اول| داستان

سریال «سقوط» در دسته آثار موسوم به استراتژیک قرار می‌گیرد و داستان آن ملهم از یک اتفاق مهم است. ماجرای ظهور گروهک تکفیری داعش، پدیده مهم سال‌های اخیر است که ابعاد آن مبنای ساخت آثار متعدد از مستند تا سینمایی شده. حتی رد این آثار را در خارج از کشور و سریالی، چون «خلیفه» می‌توان مشاهده کرد.

سریال «سقوط» نیز در این مسیر گام برداشته و برای روایت داستان، زندگی یک زوج جوان به نام آیسان و ژاکان را محور قرار داده است. در قسمت اول، زندگی عاشقانه این دو روایت شد و آرام‌آرام سلسله اتفاقاتی که منجر به ورود آن‌ها به حلقه داعشی‌ها می‌شود را مطرح کرد.

این اتفاق در فضایی باورپذیر رخ می‌دهد و داستان کشش کافی برای همراه کردن مخاطب را دارد. در این اثنا چند شوک به بیننده وارد می‌شود که هر‌چند برخی از آن‌ها قابل پیش‌بینی است، اما باز هم کارکرد موثر خود را در داستان از دست نمی‌دهند.

مورد دوم| فضاسازی

قصه سریال با یک شوک شروع می‌شود که ناشی از شوخی ژاکان با همسرش آیسان است. این کد روشنی است برای مخاطب تا بداند تا انتها با قصه‌ای سراسر ملتهب مواجه خواهد بود. حتی در فصل عاشقانه سریال، رفتار مرموز مرد جوان و نگرانی همسرش، مخاطب را با التهاب مواجه می‌کند. فضاسازی باورپذیر «سقوط» بر تاثیرگذاری داستان افزوده؛ هم در بخش کردستان و هم ترکیه و مهم‌تر در سوریه.

عناصری که در سریال مورد استفاده قرار گرفته‌اند، مخاطب را در فضایی باورپذیر قرار می‌دهد و در لحظات پایانی شوک واقعی وارد می‌شود. این، همان کارکرد اصلی «سقوط» است؛ یعنی رویارو کردن بی‌پرده بیننده با گروه تکفیری داعش که در همان سکانس‌های اولیه سبعیت آن‌ها را می‌توان حس کرد.

مورد سوم| بازیگران

قسمت اول سریال بر پایه شخصیت آیسان و ژاکان پیش می‌رود که الناز ملک و سجاد بابایی نقش این زوج جوان را بازی می‌کنند. برای اذعان به موفقیت آن‌ها همین مقدار کافی است که بدانیم مسئولیت اصلی روایت قصه‌ای یک ساعت و ۲۰دقیقه‌ای در قسمت اول بر دوش آن‌ها بوده. سجاد بابایی که با سریال خانگی «خسوف» به شهرت رسید، در «سقوط» چالش‌هایی اساسی پیش‌رو داشته است.

از نمایش احساسات عاشقانه و پنهانکاری تا صحبت با زبان کردی و نیز رونمایی از تصمیم شوکه‌برانگیز خود. الناز ملک در تجربه اول حضور مقابل دوربین، عملکردی قابل قبول داشته و توانسته است احساسات مختلف و متضاد شخصیت آیسان را به‌خوبی منتقل کند. اوج هنر او در سکانس پایانی قسمت اول متبلور می‌شود که ترس در چهره‌اش موج می‌زند و گویی این «ما» هستیم که با دیدن داعش گرفتار خوف شده‌ایم!

مورد چهارم| کارگردانی

طبعا موفقیت قسمت اول «سقوط» در ایجاد فضاسازی قابل باور، بازی خوب بازیگران و نیز روایت داستان خوش ریتم را باید به حساب کارگردان گذاشت: سجاد پهلوان‌زاده. او پیش‌تر به عنوان تدوینگر آثاری، چون «لاتاری»، «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز»، و «زخم‌کاری» از ساخته‌های محمد‌حسین مهدویان فعالیت داشته و این بار مهدویان به عنوان مشاور کنار او بوده است.

پهلوان‌زاده با «سقوط» نشان داد در کارگردانی هم صاحب استعداد است… این سریال نام‌های آشنای آثار قبلی مهدویان را نیز در تیتراژ دارد: هادی بهروز فیلمبردار، بهزاد جعفری طادی طراح صحنه و حبیب خزاعی‌فر آهنگساز. این اشاره یعنی در سینمای ایران هم می‌توان کار گروهی کرد و نتیجه‌ای خوب به‌دست آورد.

مورد پنجم| آینده سریال

نخستین قسمت از سریال «سقوط» در مجموع توانسته رضایت مخاطبان را به‌دست آورد. این را می‌توان از امتیاز آن در فیلیمو و نیز کامنت‌های مثبت پی برد. «سقوط» مثل هر اثر دیگری خالی از ایراد نیست، اما در مجموع کفه امتیاز‌های مثبت آن سنگینی می‌کند. پیش‌بینی می‌شود کشمکش شخصیت آیسان و ژاکان با داعشی‌ها و نیز تلاش نیرو‌های امنیتی ایرانی برای نجات زن گرفتار در بند این گروهک، التهاب داستان را بالاتر ببرد.

عجالتا تا همین جا، «سقوط» یک سریال خوش ساخت استراتژیک است و پیشنهادی تازه در سریال‌سازی برای پلتفرم‌ها محسوب می‌شود.

منبع: روزنامه هفت صبح

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید