(عکس) روزگار جوانی خانم بازیگر

(عکس) روزگار جوانی خانم بازیگر

جمیله شیخی یکی از بازیگران توانمند سینما و تئاتر ایرانی بود که با بازی در سریال «پدر سالار» به شهرت عمومی رسید با آن که او سال‌ها پیش از آن در صحنه‌های تئاتر خوش درخشیده بود.

کد خبر : ۱۳۱۶۱۵
بازدید : ۱۳۲۶

جمیله شیخی متولد ۹ اردیبهشت ۱۳۰۹ در زنجان، بازیگر سینما و تلویزیون بود. او تا مقطع دیپلم تحصیل کرد و در سال ۱۳۳۶ وارد تئاتر شد. شیخی بازی در تلویزیون ملی قبل از انقلاب را تجربه کرد و بعد انقلاب با سریال «پدر سالار» مشهورتر شد.

او به صورت حرفه‌ای سال ۱۳۳۶ تئاتر را زیر نظر شاهین سرکیسیان و دکتر مهدی فروغ از تالار فارابی (هنرهای زیبای قدیم) شروع کرد. او با نمایش «پدر» اثر استریندبرگ اولین بار بازی روی صحنه را تجربه کرد؛ تا اینکه به استخدام اداره‌ی تئاتر درآمد. در سال ۱۳۳۹ که ۳۰ ساله بود با تله تئاتر «خودکشی» به کارگردانی علی نصیریان وارد قاب تلویزیون ملی شاهنشاهی شد.

شیخی در سال ۱۳۴۳ به عنوان کارگردان نمایش «قلب سرگشته» را برای تلویزیون ساخت و در سال ۱۳۵۰ هم کارگردان نمایش «محکوم به اعدام» بود. او سپس سال ۱۳۵۴ با فیلم «خانه خراب» نصرت کریمی وارد سینما شد. او سال ۱۳۵۶ اولین تجربه تلویزیونی خود را با سریالی به نام «لحظه» به دست آورد؛ اما عمده فعالیت‌اش تا انقلاب ۱۳۵۷ بازی در تئاتر بود.

در سال ۱۳۶۱ با فیلم «قرنطینه» به عرصه بازیگری بازگشت و با سریال «طنز آوران» سال ۱۳۶۴ در قاب تلویزیون ظاهر شد؛ اما تئاتر را فراموش نکرد و ادامه داد. او سال ۱۳۷۲ وقتی ۶۳ ساله بود با سریال «پدرسالار» در نقش مولود خواهر ملوک بسیار درخشان ظاهر شد. سپس سال ۷۳ بازیگر مهمان سریال «همسران» بود.

جمیله شیخی سال ۱۳۳۵ در ۲۶ سالگی با هلال پسیانی ازدواج کرد که ثمره آن یک پسر به نام آتیلا پسیانی متولد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۳۶ است. هلال، دو سال بعد از ازدواج در ۱۳۳۷ دار فانی را وداع گفت. او در سال ۱۳۴۵ وقتی ۳۶ ساله بود، برای بار دوم با «مهدی قریشی» معاون دانشکده هنرهای دراماتیک ازدواج کرد. ثمره این ازدواج هم در سال ۱۳۴۹ دختری به نام «آتوسا قریشی» شد.

شیخی برای بازی در فیلم «مسافران» به کارگردانی بهرام بیضایی در سال ۱۳۷۰ که به یاد ماندنی‌ترین نقش سینمایی اوست، سیمرغ بلورین جشنواره فجر را گرفت. سال ۱۳۷۵ هم برای فیلم «لیلا» به کارگردانی داریوش مهرجویی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن را به دست آورد.

آخرین حضور

در سال ۱۳۷۹ سریال «پس از باران» آخرین حضور تلویزیونی و سال ۱۳۸۰ فیلم «کاغذ بی خط» به کارگردانی ناصر تقوایی آخرین کار سینمایی این بانوی بازیگر بود. در نهایت جمیله شیخی روز چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۰ در ۷۱ سالگی به خاطر سکته قلبی درگذشت. پیکر او ۴ روز بعد تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا دفن شد.

در ادامه عکس‌هایی از این بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر که پیش‌تر آتیلا پسیانی پسر زنده‌نام شیخی منتشر کرده است، می‌بینید:

روزگار جوانی خانم بازیگر/ عکس

روزگار جوانی خانم بازیگر/ عکس

روزگار جوانی خانم بازیگر/ عکس

روزگار جوانی خانم بازیگر/ عکس

روزگار جوانی خانم بازیگر/ عکس

روزگار جوانی خانم بازیگر/ عکس

منبع: خبرآنلاین
۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید