جهان از منظر فیزیک

فیزیک همچون جست‌وجوى بى‌باکانه انسان براى اصول بنیادى‌ترى تعریف شده که به دقت جهان طبیعى را که در اطراف خود مى‌بینیم، توضیح مى‌دهد. معرفتى که توسط فیزیک کشف مى‌شود، هم به ما قدرت مى‌بخشد و هم ما را فروتن مى‌کند و هنوز هم فیزیک دلیرانه به درگیر‌شدن در جهان ناشناخته ادامه مى‌دهد.

نقش فیزیک در زندگى امروزه ما بسیار بدیهى است. اگر به دور و برمان نگاه کنیم، از کامپیوتر و تلویزیون تا تلفن همراه، از هواپیما تا ماهواره و از میکروویو تا ساعت مچى الکترونیک صد‌ها و هزاران ابزار و وسایل فیریکى را مى‌بینیم که زندگى انسان را آسان‌تر، سالم‌تر و سریع‌تر کرده است. فیزیک‌دان‌هاى زیادى سعى کرده‌اند تا مفاهیم فیزیکى را براى افراد غیرمتخصص توضیح دهند. بعضى‌ها در این کار موفق و بعضى ناموفق بوده‌اند.

جیم الخلیلى، فیزیک‌دان بریتانیایى، از افراد موفق در این کار بوده است. او استاد فیزیک در دانشگاه سارى در گیلفورد انگلستان است. او یکى از بهترین مروجان دانشورزى در انگلستان بوده و چندین کتاب در زمین فیزیک منتشر کرده است.

او علاوه بر آنکه در دانشگاه سارى به تدریس و تحقیق در زمینه فیزیک اشتغال دارد، در رسانه‌هاى عمومى نیز به توضیح مفاهیم فیزیکى براى مردم عادى مى‌پردازد. جهان فیزیکى عجیب و پر از شگفتى‌ها‌ست؛ با این وجود، جیم الخلیلى به ما نشان مى‌دهد که به‌هیچ‌وجه غیرقابل‌فهمیدن نیست.

گزارش ساده، ژرف و دقیق او از اصول بنیادین فیزیک، این معرفت ذهن‌گستر را براى خوانندگان عمومى قابل دسترسى مى‌کند. در این کتاب مختصر، الخلیلى مقدار عظیمى از فیزیک نوین را ارائه مى‌دهد، بدون اینکه خواننده هیچ‌گاه حس کند نویسنده به‌سرعت از مطالب گذشته است.

هر‌کسى که مى‌خواهد نگاهى کوتاه به این بیندازد که چگونه فیزیک نوین درباره برخى از دشوارترین مسائل کیهان مى‌اندیشد، از این کتاب لذت خواهد برد. الخلیلى با معرفى مفاهیم عمیق فضا، زمان، انرژى و ماده شروع کرده و سپس سه پایه فیزیک نوین، یعنى نظریه کوانتومى، نظریه نسبیت و ترمودینامیک را توصیف کرده و نشان مى‌دهد هرگاه بخواهیم فهم کاملى از واقعیت داشته باشیم، چگونه هر سه این‌ها باید با هم تلفیق شوند.

الخلیلى با استفاده از مثال‌هاى شگفت‌آور و مقایسه‌هاى اندیشه‌برانگیز، فیزیک مقیاس‌هاى دو نهایت کیهانى و کوانتومى، فیزیکى را که پایه تجربیات و فناورى همه‌روزه ما را تشکیل مى‌دهد، روشن کرده و در چند مرحله خواننده را با آخرین نظریه‌هاى مهم در فیزیک آشنا مى کند.

این کتاب آگاهى‌دهنده، مبهم‌ترین نظریه‌هاى دانشورزانه را قابل فهم و شایان توجه کرده و روشن مى‌کند چرا فیزیک براى همه اهمیت دارد و از همه مى‌خواهد در این ماجراجویى عمیق براى جست‌وجوى حقیقت در جهان اطراف ما شرکت کنند.

این کتاب با ترجمه دکتر محمدرضا توکلی‌صابری و در ٢٢۶ صفحه، توسط انتشارات روشن‌اندیشان در تهران منتشر شده است.

منبع: شرق