(تصاویر) این ۱۵ حیوان، سریع‌ترین جانواران حیات وحش هستند

(تصاویر) این ۱۵ حیوان، سریع‌ترین جانواران حیات وحش هستند

در حالی که سرعت فرار یک وامبات ۲۵ مایل در ساعت است و این ازنظر زیست شناسان زیاد به نظر نمی‌رسد، این را به خاطر داشته باشید یک انسان معمولی فقط می‌تواند حدود ۱۰ مایل در ساعت بدود.

کد خبر : ۱۱۸۲۹۶
بازدید : ۴۰۵۲

فرادید | وقتی صحبت از چابکی، سرعت و برازندگی به میان می‌آید، شاید چندین گونه جانوری چه در خشکی و چه در دریا‌ها و اقیانوس‌های دور در ذهنتان تصور کنید. از پرندگان گرفته تا گربانانی که بدن، بال‌ها، باله‌ها و پا‌های آن‌ها به گونه‌ای تکامل یافتند که بتوانند سریعترین در حیات وحش باشند و البته این مزیتی است که آن‌ها برای زنده ماندن به آن نیاز دارند.

به گزارش فرادید؛ سرعت فرار یک وامبات ۲۵ مایل در ساعت است و این ازنظر زیست شناسان زیاد به نظر نمی‌رسد. البته این را به خاطر داشته باشید که یک انسان معمولی فقط می‌تواند حدود ۱۰ مایل در ساعت بدود. سریع‌ترین فرد شناخته شده در جهان، یوسین بولد، می‌تواند کمی سریع‌تر از یک وامبات بدود و رکورد سرعت او ۲۷.۷۸ مایل در ساعت است. پس وامبات سرعت کمی ندارد. هرچند شاید میزان سرعت دویدن آن در مقایسه با دیگر حیوانات کم به نظر برسد.

در این گزارش ۱۵ حیوان از سریع‌ترین‌ها را در حیات وحش معرفی می‌کنیم، تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا متوجه شوید چرا یوزپلنگ خلاف تصور عموم مردم سریع‌ترین حیوان روی زمین نیست.

قوش

قوش تیز پر

نه تنها این شکارچی باشکوه سریعترین پرنده در آسمان است بلکه سریعترین حیوان در حیات وحش است. به طور متوسط، یک شاهین با سرعتی بین ۴۰ تا ۶۰ مایل در ساعت پرواز می‌کند، اما می‌تواند به حداکثر سرعت خود یعنی ۲۴۰ مایل در ساعت برسد که با یک شیرجه مستقیم به دنبال طعمه می‌رود. شاهین تقریباً در هر قاره‌ای یافت می‌شود و عمدتاً در نزدیکی مناطق ساحلی زندگی می‌کند. طول بال‌های یک قوش بالغ می‌تواند به چهار فوت برسد. این شاهین‌ها از اردک‌ها و انواع دیگر پرندگان تغذیه می‌کنند و می‌توانند هزاران مایل را در یک روز با استفاده از جریان‌های باد که هم جهت با آن هاست طی کنند.

عقاب

عقاب طلایی

عقاب طلایی به دلیل نشانه‌های رنگی روشن که روی سر و پشت سر دارد اینگونه نامگذاری شده است. هنگامی که به دنبال غذا است می‌تواند به سرعت ۲۰۰ مایل در ساعت برسد. این نوع عقاب پرنده ترجیحی برای شاهین‌بازی است، ورزشی که از قرون وسطی وجود داشته است. عقاب طلایی بینایی منحصر به فردی دارد. در حالی که بهترین دید انسان ۲۰/۲۰ است، عقاب‌ها دید ۲۰/۴ دارند، به این معنی که می‌توانند حتی مسافت‌های دورتر را تا چند فوت ببینند.

خفاش

خفاش مکزیکی

این غارنشینان مرموز که به عنوان خفاش‌های گوانو نیز شناخته می‌شوند، قادر به پرواز سریع در مسافت‌های طولانی هستند. حداکثر سرعت آن‌ها ۱۰۰ مایل در ساعت ثبت شده و بومی آمریکای شمالی و جنوبی هستند. این خفاش‌ها در تعداد بسیار زیاد (تا صد‌ها هزار در یک کلنی) با هم زندگی می‌کنند و سالانه میلیون‌ها پوند حشره می‌خورند. یکی از بزرگترین مستعمرات را می‌توان در تگزاس، خارج از سن آنتونیو یافت.

بچه خفاش‌ها یا توله‌ها هنگام تولد از شیر مادر تغذیه می‌کنند و به سرعت رشد می‌کنند. فقط در عرض چند هفته، توله‌ها آماده پرواز به تنهایی و شرکت در رویداد‌های طولانی مهاجرت با بزرگسالان هستند.

کبوتر

کبوترچاهی

کبوتر چاهی یا همان کبوتر معمولی که بیشتر با این عنوان شناخته شده است، برای طی کردن مسافت‌های طولانی به خوبی مجهز و آماده است و با حداکثر سرعت ۹۷ مایل در ساعت پرواز می‌کند. کبوتر‌های چاهی امروزه به عنوان حیوانات خانگی اهلی و در گذشته به عنوان کبوتر‌های حامل که برای انتقال ارتباطات مورد استفاده قرار می‌گیرند، محبوب بوده اند. کبوتر‌های چاهی پرندگانی هستند که در همه جا در پارک‌ها و مناطق شهری در سراسر جهان یافت می‌شوند. پر‌های خاکستری و نشانه‌های بنفش مایل به سبز آن‌ها را به راحتی قابل تشخیص می‌کند.

مارلین

مارلین سیاه

سریع‌ترین ماهی اقیانوس، مارلین سیاه، بومی اقیانوس‌های هند و اقیانوس آرام است. در حین شکار، یا در صورت فرار از خطر، می‌تواند با سرعت ۸۲ مایل در ساعت شنا کند. آن‌ها از منقار‌های شمشیر مانند متمایز خود برای ناتوان کردن طعمه خود استفاده می‌کنند. محبوبیت مارلین سیاه در ماهیگیری ورزشی در اعماق دریا، آن را در برابر بزرگترین شکارچی و بزرگترین تهدید خود یعنی انسان‌ها آسیب پذیر می‌کند.

آلباتروس

آلباتروس

آلباتروس پرنده‌ای جذاب است و از دیرباز نشانه خوش شانسی دریانوردان محسوب می‌شود. این پرنده نه تنها طولانی‌ترین طول بال را در بین پرندگان دارد، بلکه می‌تواند چندین دهه زندگی کند و سال‌ها بدون توقف در خشکی در اقیانوس سفر کند. این پرندگان حتی می‌توانند در حین پرواز بخوابند. حداکثر سرعت آن‌ها به ۷۹ مایل در ساعت می‌رسد. آن‌ها گوشتخوار هستند و از حس بویایی عالی خود برای شکار کریل و ماهی مرکب استفاده می‌کنند.

یوزپلنگ

یوزپلنگ

این گربه بزرگ و تیز و فرز عنوان سریع‌ترین حیوان خشکی را یدک می‌کشد. یوزپلنگ‌ها در فضا‌های باز گسترده دشت‌ها و علفزار‌های آفریقایی می‌توانند با سرعت ۶۱ مایل در ساعت بدوند. یوزپلنگ‌ها معمولاً دونده‌های سریع درزمان‌ها ومسیر‌ها کوتاه هستند که هنگام ردیابی یک طعمه بالقوه وارد عمل می‌شوند. اغلب گربه‌های بزرگ بیشتر شکار و تعقیب خود را هنگام تاریکی انجام می‌دهند، اما یوزپلنگ‌ها شکارچی روز هستند.

آن‌ها اغلب به دنبال مکان‌هایی هستند که کمی از سطح زمین بلندتر است و از مهارت‌های ردیابی بسیار پیشرفته برای دنبال کردن مسیر‌ها استفاده می‌کنند.

بادبان ماهی

بادبان ماهی

بادبان ماهی با منقار سوزنی تیز و بادبان غیرقابل انکارش، یکی از سریع‌ترین موجودات در آب است که می‌تواند با سرعت ۶۸ مایل در ساعت شنا کند. مانند مارلین سیاه، آن‌ها در مسابقات ماهیگیری ورزشی و کسب غنائم بسیار مورد توجه هستند. آن‌ها شکار و سفر گروهی را ترجیح می‌دهند و بیشتر در اقیانوس اطلس یافت می‌شوند. این امکان وجود دارد که یک بادبان ماهی تا ۱۵ سال در طبیعت زندگی کند.

اسب

اسب آمریکایی کوارتر

این نژاد که از نوادگان اسب‌های اسپانیایی است، به خاطرسرعت زیاد دویدن برای ورزش اسب سواری بسیار مناسب است. در واقع، نام اسب یعنی ربع (کوارتر) از مسافت بهینه مسابقه آن گرفته شده است که در یک چهارم مایل یا کمتر اندازه گیری می‌شود.

آن‌ها با سایر نژاد‌های اصیل به دلیل این تخصص یعنی دویدن سریع در مسافت‌های کوتاه‌تر متفاوت هستند. سریع‌ترین اسبی که تا به حال ثبت شده با سرعت ۵۵ مایل در ساعت دویده است. اسب‌های کوارتر می‌توانند تا ۳۵ سال عمر کنند، اما حرفه مسابقه‌ای آن‌ها کوتاه مدت است و معمولاً بیش از پنج سال طول نمی‌کشد. جدای از مسابقه، آن‌ها به عنوان اسب‌های مزرعه به خوبی کار می‌کنند.

شیر

شیر نر

شیر‌های آفریقایی نوع دیگری از گربه‌های وحشی هستند که می‌توانند به سرعت‌های باورنکردنی دست پیدا کنند. اگرچه آن‌ها استقامت زیادی برای حفظ سرعت در مدت زمان طولانی ندارند، اما می‌توانند در هنگام تعقیب طعمه به سرعت‌های کوتاه ۶۰ مایل در ساعت برسند. شیر‌های ماده، شکارچیان گروه، بیشتر در ساعات سحر و غروب شکار می‌کنند. شیر‌ها هر چهار یا پنج روز یکبار غذا می‌خورند و می‌توانند تا ۲۰ پوند گوشت را در یک وعده غذایی مصرف کنند. برخلاف دیگر گربه‌های بزرگ، آن‌ها در گروه‌های بزرگی به نام پراید با هم زندگی می‌کنند.

ماهی تن

ماهی تن زرد باله (گیدر)

ماهی تن زرد باله، با حداکثر سرعت ۴۷ مایل در ساعت، در بیشتر اقیانوس‌های بزرگ جهان یافت می‌شود. این ماهی تن که بیشتر با نام "آهی" شناخته می‌شود، به شدت صید بیش از حد شده است تا با نیاز‌های صنعت رستوران‌داری مطابقت داشته باشد. اگرچه IUCN زمانی آن را به عنوان یک گونه تقریباً در معرض خطر طبقه بندی می‌کرد، اما اکنون کمترین نگرانی را دارد. با این حال، جمعیت زرد باله‌ها به دلیل صید بی رویه در حال کاهش است. ماهی تن زرد باله در طول سال برای جستجوی غذا و یافتن مناطق زاد و ولد مهاجرت‌های بسیار طولانی انجام می‌دهد.

کوسه

کوسه ماکو

کوسه ماکوی در حال انقراض یکی دیگر از حیواناتی است که در فهرست قرمز IUCN قرار دارد. این نوع کوسه می‌تواند به طول بدن ۱۳ فوت برسد و با سرعت ۴۵ مایل در ساعت شنا کند. این کوسه‌ها در شنا کردن در اعماق زیاد مهارت دارند، اما آب‌های گرمتر، آب و هوای معتدل مانند مناطق استوایی را ترجیح می‌دهند.

کفتار

کفتار

کفتار‌ها وقتی به دنبال غذای خود هستند در تکاپوی جدی می‌افتند. در یک دویدن کامل، آن‌ها با سرعت ۴۰ مایل در ساعت می‌دوند. این سرعت همچنین زمانی مفید است که آن‌ها باید از شکارچیان اصلی خود فرار کنند: شیر‌ها و انسان ها.

کفتار‌ها به عنوان حیوانات دسته جمعی در گروه‌های ۸۰ تایی با هم سفر می‌کنند و معمولاً توسط ماده‌ها هدایت می‌شوند. آن‌ها مقادیر زیادی گوشت مصرف می‌کنند و اغلب برای غذا به دنبال همه چیز از پرندگان گرفته تا حیوانات وحشی هستند. کفتار‌ها علاوه بر «خنده» معروفشان، به خاطر توانایی‌های خود در جمع‌آوری و ترجیح غذا خوردن بر روی لاشه‌های مرده و مرده‌هایی که قبلاً توسط حیوانات دیگر شکار شده‌اند، شناخته می‌شوند.

وامبات

وامبات

سه گونه وامبات وجود دارد - وامبات جنوبی، شمالی و معمولی - که همگی بومی استرالیا هستند. اگرچه آن‌ها بیشتر وقت خود را برای چراکردن در علفزار‌ها و بین درختچه‌ها می‌گذرانند، اما در صورت تهدید، به جای مبارزه فرار می‌کنند. آن‌ها می‌توانند در هنگام فرار از خطر تا ۲۵ مایل در ساعت بدوند.

کومودو

اژد‌های کومودو

در حالی که بسیاری از مردم به اشتباه اژد‌های کومودو را یک خزنده کند و تنبل تصور می‌کنند، اما در واقع آن‌ها می‌توانند تا سرعت ۱۲ مایل در ساعت حرکت کنند. با این حال، آن‌ها برای طی کردن مسافت‌های طولانی با این سرعت شناخته شده نیستند. کومودو‌ها تنها به تعداد انگشت شماری در جزایر اندونزی یافت می‌شوند و بزرگترین مارمولک روی کره زمین محسوب می‌شوند. آن‌ها با رژیم غذایی از گوشت پرندگان، مار‌ها و جوندگان رشد می‌کنند، اما گوشت در حال پوسیدگی لاشه را نیز می‌خورند.

کدام ویژگی‌های بدنی حیوانات را سریع می‌کند؟

اگر اندام‌های بلند تنها راز سریع بودن به عنوان یک حیوان بود، زرافه‌ها مطمئنا سریع‌ترین خواهند بود. در واقع، سریع بودن مستلزم ترکیبی از سه چیز مهم است. مهم نیست که یک حیوان چقدر بزرگ یا کوچک باشد، داشتن این ویژگی‌های سه گانه ورزشی کلید دستیابی به سرعت بالا است.

اندام‌های بلند: به خصوص پا‌های بزرگ یا بلند، بال‌ها و حتی باله‌ها می‌توانند سرعت حیوان را افزایش دهند. یکی از نمونه‌ها ماهی بادبانی است که باله پشتی نمادین آن در طول بدنش حدود ۱۰ اینچ است.

عضله: از آنجایی که ماهیچه‌ها می‌توانند یک حیوان را سنگین کنند، همه حیوانات عضلانی سریع نیستند - برای مثال یک فیل را در نظر بگیرید. با این حال، اگر عضله را با اندام‌های بلند و انرژی ترکیب کنید، تحرک مطلوبی خواهید داشت.

انرژی: یوزپلنگ‌ها هنگام تعقیب طعمه، به میزان باورنکردنی انرژی می‌سوزانند، و مطالعات نشان می‌دهد که آن‌ها برای این دویدن‌های سریع استراحت می‌کنند و تا حد ممکن انرژی کمتری را بین تعقیب و گریز اعمال می‌کنند.

ترجمه: فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید