تصاویر مرگبار؛ انتقال گاز طبیعی به خانه با کیسه‌های پلاستیکی!

تصاویر مرگبار؛ انتقال گاز طبیعی به خانه با کیسه‌های پلاستیکی!

اگر گاز از کیسه نشت کند، خطر مسمومیت بسیار زیاد است. فرآیند انتقال گاز طبیعی از بادکنک‌های کیسه‌ای به اجاق گاز نیز در معرض حوادث بزرگی است. بنابراین، کار دو ساعته آشپزی برای مردم بانده داود شاه مرگ و زندگی است.

کد خبر : ۱۱۸۴۷۳
بازدید : ۹۸۷۷

گاز طبیعی در حومه شهر بانده داود شاه در استان خیبر پختونخوا پاکستان سال هاست با روش‌های ابتدایی توسعه یافته توسط مردم محلی استفاده می‌شود.

به گزارش فرارو، در این شهر گاز طبیعی به جای خطوط لوله در کیسه‌ها حمل می‌شود. در منطقه‌ای که فقر گسترده است، مردم از گازی که از شهرشان خارج می‌شود به قیمت جانشان استفاده می‌کنند.

در شهر بانده داود شاه، گاز طبیعی نه از طریق کار‌های حفاری بلکه به طور تصادفی در کشف شده است و به دلیل عدم امکان زیرساخت مناسب و انتقال آن به خانه‌ها، مردم محلی دست به کاری ابتکاری و البته مرگبار زده‌اند.

مردم محلی به‌جای استفاده از خطوط لوله این گاز را در کیسه‌هایی پلاستیکی قرار داده و آن را تا خانه‌های خود حمل می‌کنند. اینجا واحد اندازه گیری متر مکعب نیست بلکه کیسه پلاستیکی است! در ورودی شهر و از محل استخراج گاز، بچه‌هایی با بالون‌های بزرگ در دست توجه را جلب می‌کنند، این کیسه‌های استوانه‌ای غول‌پیکر در نگاه اول سرگرمی کودکانه به نظر می‌رسند، اما در واقع سوخت هستند. تا مردم با آن‌ها غذای خود را بپزند.

مردم محلی از خطرات این روش حمل و نقل سرگرم کننده که شبیه یک بالون پرنده است آگاه هستند. به همین دلیل، پیش از این نیز کشته و زخمی‌های زیادی در این منطقه رخ داده است. با این حال، مردم به دلیل هزینه و فقر، بالون‌های پرنده را که ۷۰ تا ۸۰ درصد ارزان‌تر هستند، به جای لوله‌های آشپزخانه که بسته به اندازه آن‌ها ۵ تا ۱۰ هزار روپیه پاکستان قیمت دارد، ترجیح می‌دهند.

ساکنان شهر بانده داود شاه هزینه گاز طبیعی را نمی‌پردازند، زیرا گاز طبیعی از زمین تحت مالکیت آن‌ها خارج می‌شود. کسانی که در زمین خود گاز طبیعی ندارند، نیاز‌های خود را از یک محلی در خارج از شهر تامین می‌کنند. گاز طبیعی که از طریق یک لوله مدفون در زمین استخراج می‌شود، از طریق دریچه کوچکی که در دهانه کیسه‌ها قرار داده شده است، به داخل کیسه‌ها هدایت می‌شود. سر دیگر کیسه‌ها را به سنگی روی زمین می‌بندند تا مانند بادکنک پرنده بلند نشوند.

یک کیسه به طور متوسط در ۲۰-۲۵ دقیقه پر می‌شود. در خانه‌ها نیز از یک پمپ برقی برای استفاده از گاز کیسه‌ای استفاده می‌شود. یک کیسه گاز معادل دو ساعت مصرف است. کیسه‌هایی که بیشتر توسط کودکان حمل می‌شوند با کوچکترین بی احتیاطی ممکن است منفجر شوند.

گویی حمل گاز طبیعی در کیسه‌ها به خانه برای کودکان کافی نیست و برخی گاز طبیعی را در کیسه‌های نایلونی حمل می‌کنند. از آنجایی که کیسه‌ها یکبار مصرف نیستند، با نگاه کردن به تکه‌های روی آن‌ها می‌توان فهمید که ده‌ها بار از آن‌ها استفاده شده است. در حالی که هشدار‌هایی خطر روی لوله‌های گاز، تأسیسات پر کردن گاز طبیعی یا تانکر‌های حامل آن‌ها در سراسر جهان وجود دارد، مراحل پر کردن، حمل و نقل و مصرف گاز کیسه‌ای در دست کودکان کاملاً ارگانیک هستند.

اگر گاز از کیسه نشت کند، خطر مسمومیت بسیار زیاد است. فرآیند انتقال گاز طبیعی از بادکنک‌های کیسه‌ای به اجاق گاز نیز در معرض حوادث بزرگی است. بنابراین، کار دو ساعته آشپزی برای مردم بانده داود شاه مرگ و زندگی است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید