غذا، راهی برای تبادل فرهنگی

غذا، راهی برای تبادل فرهنگی

غذا نه تنها ابزاری برای تبادل فرهنگ و اشتراک گذاری لذت است بلکه کلید تحقق هدف شرکتشان نیز هست: اینکه غذای نیجریه‌ای بیشتر در دسترس مردم باشد، نه تنها در آمریکا بلکه در سراسر جهان.

کد خبر : ۱۱۸۸۳۰
بازدید : ۴۳۲۶

«توبی اسمیت» از مهاجران نیجریه و اهل آمریکاست. تنها جایی که او در این سال‌ها می‌توانست از آنجا غذای نیجریه‌ای پیدا کند، فروشگاهی بود که ۴۰ دقیقه با او فاصله داشت. او می‌گوید بسیاری از مهاجران نیجریه‌ای در آمریکا همین مشکل را دارند. به همین خاطر، او سال ۲۰۱۸ از دانشگاه انصراف داد تا همراه با شریکش، «بتانی اویفسو»، شرکت خودش را تاسیس کند؛ شرکتی به نام AllIDoIsCook که کارش، ارائه مستقیم غذا و نوشیدنی نیجریه‌ای به مشتریان است.

علاقه اسمیت به آشپزی از آنجا شروع شد که به آشپزخانه می‌رفت و والدین و خاله هایش را موقع آشپزی تماشا می‌کرد. او در سن پایین، مهارت هایش را محک زد. از یک جایی به بعد، مسوول آماده سازی شام برای خانواده شد.

او می‌گوید: «به نقطه‌ای رسیدم که آشپزی برایم شبیه یک تفریح و سرگرمی شد، به‌خصوص تماشای شبکه آشپزی و کار‌های خارق العاده‌ای که می‌شد با غذا انجام داد. ابتدا آشپزی برایم من مثل راه فراری بود تا بتوانم استرس درس خواندن در رشته حسابداری را کاهش دهم، اما از یک جایی به بعد، گرفتارش شدم. از آن زمان، هیچ‌گاه از تلاش برای آشپزی بهتر و یادگیری بیشتر، دست برنداشته ام.»

در آن دوران او هنوز ساکن نیجریه بود. تا اینکه در سال ۲۰۱۵ برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد به ایالات‌متحده نقل مکان کرد. معمولا برای دوستان و همکارانش آشپزی می‌کرد و سعی می‌کرد بین کلاس‌ها و شغل موقتی که داشت، زمانی پیدا کند تا به فروشگاه‌های آفریقایی سر بزند و محصولات سنتی و مواد اولیه بومی آفریقا را خریداری کند. غذا‌های مورد علاقه اش زیاد بودند، از جمله پاستای قرمز کاری، بوقلمون گیاهی تند و سوپ گوشت بز که ترکیبی از یک سوپ نیجریه‌ای و نودل ویتنامی بود.

او مدتی بعد، دستور غذاهایش را از نوت گوشی به وبلاگی منتقل کرد و نامش را AllIDoIsCook گذاشت. یک وبلاگ طرز تهیه غذا. اما بلافاصله، یکی از دوستانش که غذا پختن بلد نبود، از او خواست که غذایی برایش ارسال کند.

این اولین سفارشی بود که دریافت می‌کرد. همین جرقه‌ای در ذهنش زد: چه می‌شود اگر این از یک سرگرمی به یک کسب و کار جدی تبدیل شود؟ او شروع کرد به تحقیق درباره جزئیات کسب و کار آشپزی. مثلا اینکه چطور سفارش‌های بین شهری را آماده و فریز کند. او می‌گوید: «در آن دوران کلی ضرر کردم، به دلیل تاخیر در ارسال‌ها و بسته بندی‌های آسیب دیده. اما دست از تلاش برنداشتم و ایستادگی کردم.» یک سال بعد، او با بتانی آشنا شد. بتانی هم دوستانی داشت که حاضر بودند بابت غذاهایش، به او پول دهند.

بتانی می‌گوید: «با خودم گفتم من الان دارم کاری را انجام می‌دهم که عاشقش هستم و به همین خاطر، برایم مهم نیست اگر درآمدی از آن کسب نکنم. اما اگر آدم‌ها حاضر باشند بابت همین کار به من پول بدهند، قطعا بیشتر به آن خواهم پرداخت.» او نیز همزمان با توبی، مسیر حرفه‌ای خود را تغییر داده بود. ابتدا معلم بود و سپس کسب و کار خودش را راه انداخته بود. شرکتی به نام Good Eats با بتانی. تا اینکه در سال ۲۰۱۸ این دو با هم متحد شدند. توبی می‌گوید: «تشکیل تدریجی یک تیم از افراد که به یک چشم انداز نامشخص، ایمان داشتند، خیلی حس خوبی بود. پیوستن بتانی به ما، یک مهر تایید بود بر اینکه گام در مسیر درست گذاشته ایم و رسالت ارزشمندی داریم.»

سپس با کمک «اویینکن فانمیلایو»، یک تستر تکنولوژی که حالا مدیر محصول، استراتژی و ارتباطات شرکت است، توانستند ایده خود را به حقیقت تبدیل کنند. توبی که با فانمیلایو در توییتر آشنا شده بود از او خواست که درباره کسب و کارش ایده دهد. فانمیلایو نیز پذیرفت که داوطلبانه پیشنهاد‌هایی درباره وبلاگ در اختیارش بگذارد. یک سال بعد، توبی چشم اندازش را برای بتانی تعریف کرد و او نیز به جمعشان پیوست. توبی می‌گوید: «او دستی بر همه امور دارد، از برنامه‌های رشد و توسعه تا برندینگ تا ارتباطات و ده‌ها حوزه دیگر.»

تا سال ۲۰۱۹، شرکت AllIDoIsCook کاملا ثبت شده بود. در حال حاضر این شرکت غذا‌های اصیل نیجریه‌ای را به همه ایالت‌های آمریکا ارسال می‌کند و کترینگ مراسماتی، چون عروسی‌ها را نیز می‌پذیرد. آن هم با غذا‌هایی از فرهنگ‌های مختلف. در ابتدای پاندمی، شرکت فعالیت هایش را متوقف کرد تا استراتژی خود را تغییر دهند. نهایتا تمرکز خود را روی ارسال غذا گذاشتند، چرا که مراسمات کنسل شده بودند.

بتانی می‌گوید: «فقط برای ماه مه، چهار تا عروسی در برنامه داشتیم که ناگهان پاندمی آمد و همه چیز کنسل شد». اما کسب و کارشان نهایتا دوام آورد تا جایی که امروز بیش از ۱۰‌هزار باکس «پای گوشت» و خوراک‌های خود را به بیش از ۳‌هزار مشتری ارسال کرده اند و انتظار دارند که درآمدشان در سال ۲۰۲۳، به بیش از یک میلیون دلار برسد. مهم‌تر از همه اینکه، نام این دو اخیرا در لیست ۳۰ کارآفرین برتر زیر ۳۰سال مجله فوربز آمده. این می‌تواند مسیر موفقیت را برای آن‌ها هموارتر کند.

غذا‌هایی با یک پیام. برای بتانی و توبی، غذا نه تنها ابزاری برای تبادل فرهنگ و اشتراک گذاری لذت است بلکه کلید تحقق هدف شرکتشان نیز هست: اینکه غذای نیجریه‌ای بیشتر در دسترس مردم باشد، نه تنها در آمریکا بلکه در سراسر جهان؛ و به این منظور، باید با بسیاری از باور‌های نادرستی که در غرب درباره مردم و سلامت غذای نیجریه وجود دارد، مواجه شوند و آن‌ها را رفع کنند. غذای آنها، خود گویای همه چیز است. آن‌ها امید دارند که هر چه مردم، بیشتر با این غذا‌ها و فرهنگ نیجریه آشنا شوند، این باور‌ها به آرامی از بین خواهند رفت.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید