چشم‌انداز مثبت بازارهای جهانی

چشم‌انداز مثبت بازارهای جهانی

در روز‌های نخست سال ۲۰۲۳ موجی از رشد قیمت دارایی‌ها در بازار‌های مختلف رخ داده که رشد بهای بخش عمده‌ای از رمزارزها، طلا و فلزات گران‌بها، یا ثبات قیمت نفت‌خام از عمده‌ترین نشانه‌های آن است. این وضعیت با وجود ریسک‌های متعددی است که رشد اقتصاد جهان را تهدید می‌کند.

کد خبر : ۱۱۸۹۹۳
بازدید : ۴۲۲۴

با اینکه امیدواری به کنترل تورم از طریق ابزار‌های متعارف سیاست پولی نظیر نرخ بهره افزایش یافته، اما خطر سرایت جنگ و تنش‌های ژئوپلیتیک به اقتصاد جهانی، رونق اقتصادی در ۲۰۲۳ را در ابهام فرو برده است. در پرونده باشگاه اقتصاددانان سعی شده این وضعیت مورد بررسی قرار گیرد.

در دو هفته نخست سال‌جاری میلادی شاهد رونق بازار‌های پرریسک از جمله بورس‌های بزرگ و بازار دارایی‌های دیجیتالی بوده‌ایم، این درحالی است که سال گذشته عملکرد این بازار‌ها بسیار منفی بود.

سرمایه‌گذاران در بازار‌های سهام و مواد خام سال پیش دورانی سخت را سپری کردند و تعداد زیادی از اقتصاددانان هشدار داده‌اند که سال‌جاری سخت‌تر از سال گذشته خواهد بود. تحولات مثبت در بازار‌ها و هشدار‌هایی که اقتصاددانان می‌دهند سبب سردرگمی سرمایه‌گذاران شده است. از پیش ابهام‌های عمیقی درباره بسیاری از مسائل از جمله جهت سیاست‌های پولی بانک‌مرکزی آمریکا در سال‌جاری وجود داشته و به نظر می‌رسد تنها با گذشت زمان این ابهام‌ها رفع خواهد شد. مدت‌هاست که پرسش‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاران مطرح است. تحلیلگران تلاش کرده‌اند سناریو‌هایی برای تحولات بازار‌ها در سال‌جاری ارائه کنند.

تحلیلگران خوش‌بین معتقدند در سال‌جاری افزایش نرخ‌های بهره که سبب سقوط بازار‌ها شده متوقف می‌شود و رونق رخ خواهد داد. اما تحلیلگران بدبین معتقدند نرخ رشد اقتصاد‌های بزرگ در سال‌جاری نیز پایین خواهد بود و همه باید برای رکود آماده باشیم. یک ویژگی مهم دوران کنونی، بی‌ثباتی است. این ویژگی سال‌جاری هم وجود خواهد داشت؛ بنابراین بسیار ضروری است که با احتیاط رفتار شود؛ به‌ویژه در بازار‌هایی که ذاتا بی‌ثبات هستند پذیرش ریسک بالا اشتباه است. در مطالب حاضر به علل سقوط بازار‌ها در سال گذشته و رشد آن‌ها در هفته‌های اخیر، وضعیت بازار ارز‌های دیجیتالی، احتمال رکود در اقتصاد‌ها و... اشاره شده است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید