هجوم مازندرانی‌ها به پمپ بنزین‌ها، بندرعباسی‌ها به زمین‌های بایر

هجوم مازندرانی‌ها به پمپ بنزین‌ها، بندرعباسی‌ها به زمین‌های بایر

هفته پیش که برف و بوران همه کشور را در می‌نوردید، مسئولان گاز استان مازندران تصمیم گرفتند پایگاه‌های CNG را موقت قطع کنند. همین موضوع باعث شد که صف‌های پمپ بنزین شهر‌های این استان طولانی‌تر شود. مصرف بنزین ابتدا پنجشنبه بیست و دوم دی به ۲/۶ میلیون لیتر، شنبه به ۲/۷ میلیون لیتر و یکشنبه به ۶/۷ میلیون لیتر رسید. در نهایت ساعت ۲۰ شب دوشنبه، بیست و ششم دی ماه این رقم از ۱۰ میلیون لیتر عبور کرد.

کد خبر : ۱۱۹۳۶۸
بازدید : ۳۴۲۶

در هفت روز گذشته دو شایعه شمال و جنوب کشور را درگیر خودش کرد. یک شایعه در مازندران که باعث شد مصرف بنزین آنقدر بالا برود که تا امروز اصلا سابقه نداشته و دیگری هم ماجرای عجیب بندرعباس که مردم را به سمت تصرف زمین‌های بایر اطراف شهرک مسکن مهر کشاند.

بیست لیتری بیار، بنزین ببر

‌مصرف بنزین مازندران روز دوشنبه بیست و ششم دی ماه رکورد همه شب‌های گذشته که هیچ، حتی شب‌های عید و تابستان و اوج سفر‌های مردمی را زد. تعداد بالای سفر‌های نوروزی معمولا باعث می‌شود که میزان مصرف بنزین در مازندران به هفت میلیون لیتر در روز برسد، ولی دوشنبه این عدد در ۲۴ ساعت به ۱۰میلیون لیتر رسید. حالا چرا؟

هفته پیش که برف و بوران همه کشور را در می‌نوردید، مسئولان گاز استان مازندران تصمیم گرفتند پایگاه‌های CNG را موقت قطع کنند. همین موضوع باعث شد که صف‌های پمپ بنزین شهر‌های این استان طولانی‌تر شود. مصرف بنزین ابتدا پنجشنبه بیست و دوم دی به ۲/۶ میلیون لیتر، شنبه به ۲/۷ میلیون لیتر و یکشنبه به ۶/۷ میلیون لیتر رسید. در نهایت ساعت ۲۰ شب دوشنبه، بیست و ششم دی ماه این رقم از ۱۰ میلیون لیتر عبور کرد.

ماجرا این بود؟ تصور کنید تقاضایی که قبلا روی سی‌ان‌جی‌ها بود با تعطیلی این پایگاه‌ها به بنزین وارد می‌شود و صف کوتاهی در پمپ بنزین‌ها شکل می‌گیرد. مردمی که از کنار صف‌ها می‌گذشتند با این تصور که بنزین هم رو به پایان است، به صف بنزین می‌پیوستند تا حداقل با پر کردن یک باک یک مو از این خرس بکنند.

صفی طولانی را تصور کنید که ماشین عقبی از جلویی علت شلوغی را پرسیده و هر راننده برای دیگری اینطور توضیح داده که شنیده مخزن بنزین رو به پایان است و برای همین او هم دست به کار شده.

کم کم مراجعات به پمپ بنزین‌ها آنقدر زیاد می‌شود که جدی جدی مخازن بعضی از پمپ بنزین‌ها رو به اتمام می‌رود. مردمی که قبلا شایعات را شنیده بودند، دیگر با اطمینان از اینکه بنزین دارد تمام می‌شود، مثل بقیه در صف می‌ایستادند. چه با ماشین و چه با ظرف‌های بزرگ ۲۰ لیتری. این وسط تنش‌ها هم بالا می‌گیرد و برخی از پمپ بنزین‌ها شاهد درگیری و نزاع می‌شود.

معاون روابط عمومی استاندار مازندران این‌ها را برایمان شرح می‌دهد. او می‌گوید ساعت ۱۰ شب چند پمپ بنزین تعطیل شده و اعضای پخش بنزین استانی اطلاع داده بوده که به وقت بیشتری برای شارژ کردن ذخایر پمپ بنزین احتیاج دارد.

«مسئولان استانی پخش می‌گفتند که مدام در حال بارگیری و سوخت‌رسانی هستیم، اما تقاضا پایین نمی‌آید.» در کنارش با افزایش فشار کار، واقعا هم مشکلاتی در حمل سوخت به وجود آمد. همه این‌ها باعث شد ارسال سوخت به برخی از نقاط کمتر شود. اینطور که روابط عمومی استان مازندران توضیح می‌دهد، گاز این استان از مسیر تهران به گیلان و گیلان به این استان تامین می‌شود. به همین دلیل معمولا شهر‌های غربی مازندران (مانند آستارا) مشکل زیادی در تامین گاز داشتند. همین موضوع باعث شد که آن‌ها سی‌ان‌جی‌ها را تعطیل کنند تا گاز خرج مصارف خانگی شود.»

تصرف عدوانی در بندرعباس

هفته اخیر شایعه‌ای مردم بندرعباس را به سمت زمین‌های بایر شهرک پیامبر کشاند. مردم با این تصور که با ۵۰ میلیون تومان می‌توانند زمین‌های دولت را بخرند، با گچ و سنگ، به سمت ضلع شرقی شهرک رفتند و به صورت دستی زمین‌ها را قطعه قطعه و آن‌ها را بین خود تقسیم کردند. این ماجرا تا ساعت ۲۳ دیشب هم ادامه داشت.

مدیر روابط عمومی اداره راه و شهرسازی بندرعباس این موضوع را در گفتگو با هفت صبح تایید و ابعاد دیگری به آن اضافه کرد. ماجرا از زمانی شروع شد که این اداره در اطلاعیه‌ای برای همه ساکنان بافت فرسوده اعلام کرد که ساکنان این ۳۳ محله بندرعباس اگر مدارکشان را بیاورند، برای آن‌ها سند صادر خواهیم کرد.

با این حال این دو موضوع با همدیگر متفاوت بود و این تصور پیش آمد که هرکسی هر زمینی نشان دهد، دولت به نامش خواهد زد.» شهرک پیامبر اولین بار با مسکن مهر شهرت پیدا کرد و بعد نهضت مسکن ملی در آن ادامه یافت. همه خانه‌های آن هم سند دارند و تفکیک شده هستند. اینطور که یکی از ساکنان بندرعباس می‌گوید بیشتر مردم اینجا، اهالی جنوب کرمان هستند که اینجا سرمایه گذاری کردند.

به گفته رئیس روابط عمومی اداره راه و شهرسازی بندرعباس این ماجرا از روز چهارشنبه، بیست و هشتم دی ماه شروع شد و تا صبح دیروز که یگان ویژه وارد می‌شود تقسیم کردن زمین بایر ادامه داشته. یگان امنیتی در محیط مستقر شده و با توضیح این سوءتفاهم به مردمی که حالا مدعی زمین‌هایشان شده بودند آن‌ها را به عقب راندند.

کار به اینجا می‌کشد که مدیرکل راه و شهرسازی مجبور به توضیح شده و واگذاری اسناد این زمین‌ها را رد می‌کند. اینطور که این مدیر گفته از مردم خواسته دقت کنند که مالکیت فقط برای زمین‌هایی صادر می‌شود که تا قبل از سال ۱۳۹۴ در بافت‌های فرسوده احداث ملکی در آن ساخته‌اند و شامل زمین‌های تازه تصرف شده نمی‌شود. بعد هم در این مصاحبه تاکید کرده اسم کاری که مردم ناآگاهانه تلاش داشتند بکنند، زمین خواری و دخل و تصرف اراضی ملی است که جرم محسوب می‌شود.

منبع: روزنامه هفت صبح

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید