استروئید چیست و چه خطراتی برای زنان و مردان دارد؟

استروئید چیست و چه خطراتی برای زنان و مردان دارد؟

استروئید‌های آنابولیک با کورتیکواستروئید‌ها تفاوت دارند. از استروئید‌های آنابولیک برای عضله‌سازی استفاده می‌شود، درحالی‌که از کورتیکواستروئید‌ها برای تضعیف دستگاه ایمنی و کاهش التهابات استفاده می‌شود.

کد خبر : ۱۱۹۷۲۹
بازدید : ۸۴۶۳

این وقت از سال باشگاه‌های بدنسازی مملو از افرادی است که مصمم هستند پیش از سال نو اندام زیبایی برای خود بسازند، اما تعداد زیادی از آن‌ها از استروئید‌ها به عنوان راه میانبر برای رسیدن به بدن رویایی خود استفاده می‌کنند.

تقاضا برای استروئید‌های آنابولیک، یک تستوسترون مصنوعی که باعث می‌شود بدن فرد به سرعت حجیم شده و عملکرد ورزشی‌اش بهبود یابد، طی یک دهه ۲۰ درصد افزایش یافته است. نتایج یک نظرسنجی نیز نشان داد که ۵۶ درصد از کاربران به دلایل زیبایی استروئید مصرف می‌کنند.

دکتر جف فاستر هشدار می‌دهد که کسانی که استروئید مصرف می‌کنند با سلامتی خود یک بازی مرگبار انجام می‌دهند. او می‌گوید مردان ممکن است نابارور شوند، در حالی که زنانی که به طور فزاینده‌ای از آن استفاده می‌کنند، می‌توانند ویژگی‌های جنسی مردانه پیدا کنند که هرگز قابل تغییر نیستند. به عقیده او عمدتا مردانی که در اواخر دوران نوجوانی تا ۳۰ سالگی خود هستند تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی، استفاده از استروئید‌ها را آغاز می‌کنند.

استروئید چیست و چرا استفاده از آن خطرناک است؟

استروئید‌های آنابولیک با کورتیکواستروئید‌ها تفاوت دارند. از استروئید‌های آنابولیک برای عضله‌سازی استفاده می‌شود، درحالی‌که از کورتیکواستروئید‌ها برای تضعیف دستگاه ایمنی و کاهش التهابات استفاده می‌شود. استروئید‌های آنابولیک به افراد کمک می‌کنند تا به سرعت و به راحتی حجم خود را افزایش دهند.

اگر بدن فوق العاده متناسب و سالمی داشته باشید و رژیم غذایی واقعا خوبی را دنبال کنید و واقعا خوب ورزش کنید، می‌توانید هر شش ماه تا یک سال یک بار چند کیلو عضله اضافه کنید؛ بنابراین حدود هشت تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا به اوج چیزی که بدنتان می‌تواند به طور طبیعی به آن دست پیدا کند، برسید.

استروئید‌ها می‌توانند این زمان را به شدت کوتاه کنند. آن‌ها از هورمون‌های طبیعی به ویژه تستوسترون تقلید می‌کنند. اما ما به تستوسترون اضافی در بدن خود یا بیش از حد آن نیاز نداریم. مصرف استروئید‌ها می‌تواند به یک عادت خطرناک دارویی تبدیل شود.

استروئید چیست

استروئید چه خطراتی برای مردان دارد؟

مردان ممکن است در نهایت نابارور و یا دچار مشکلات مادام العمر دیگر شوند. سطح تستوسترون مردان تا ۳۰ سالگی به‌طور طبیعی افزایش می‌یابد و نباید این روند طبیعی را با استروئید‌ها دستکاری کرد. اگر این کار را انجام دهید، ممکن است روند طبیعی تولید تستوسترون توسط بیضه‌ها را مختل کنید. به بیان ساده‌تر بیضه‌ها دیگر خود را مسئول تولید تستوسترون نمی‌دانند و هیچ تضمینی وجود ندارد که وقتی استروئید‌ها را کنار می‌گذارید دوباره کار کنند.

مردان همچنین ممکن است دچار اختلال نعوظ، رشد سینه‌ها و ریزش مو شده و با افزایش خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و لخته شدن خون روبه‌رو شوند.

استروئید چه خطراتی برای زنان دارد؟

تناسب اندام، بدنسازی و ورزش‌هایی مانند کراس فیت در میان زنان در حال افزایش است و شاهد افزایش مصرف استروئید در آن‌ها هستیم. با این کار مسلما عضلات بیشتری نمایان می‌شوند، اما در کنار آن ویژگی‌های جنسی ثانویه مردانه نیز بروز پیدا می‌کند؛ بیرون آمدن مو‌های صورت، مربعی شدن فک و مردانه شدن سایر ویژگی‌ها ازجمله پهن‌تر شدن قفسه سینه.

زن‌ها همچنین ممکن است در اثر مصرف مداوم استروئید مو‌های سر خود را از دست بدهند، و در عوض روی صورت و بدنشان موی بیشتری بیرون بیاورند و یا سینه هایشان کوچک‌تر شود.

استروئید

چطور تشخیص دهیم یک نفر استروئید مصرف می‌کند؟

دو چیز برای جستجو وجود دارد. آیا بدن او خیلی سریع در حال تغییر است؟ سال‌ها طول می‌کشد تا عضله باکیفیت به دست آید و اکثر مردان به طور طبیعی در اواسط دهه ۳۰ زندگی خود به اوج می‌رسند. تقریبا غیرممکن است که یک مرد لاغر در عرض چند ماه بدون کمک دارو، حجم عضلانی بالایی داشته باشد؛ و دوم اینکه جثه او چقدر است؟

یک محدودیت طبیعی برای اندازه ماهیچه وجود دارد. در برخی از مردان جثه بزرگ نشان می‌دهد که این امر به طور طبیعی به دست نیامده است.

افزایش خشم ناشی از مصرف استروئید

خشم استروئیدی تا حدودی افسانه است. شواهد زیادی وجود ندارد که نشان دهد تستوسترون باعث ایجاد خشم می‌شود، مگر اینکه فردی از سطوح بسیار بسیار بالا استفاده کند.

استروئید اعتیادآور است؟

استروئید‌ها به عنوان دارو‌های اعتیاد آور طبقه‌بندی نمی‌شوند، اما می‌توانند بر احساسات فرد اثر بگذارند. بسیاری از مصرف کنندگان استروئید در ظاهر احساس شادی و رضایت می‌کنند. قطع این دارو باعث می‌شود که آن‌ها به حالت عادی برگردند که می‌تواند افسرده کننده باشد.

جایگزین استروئید چیست؟

مکمل‌های پروتئینی، تحت آزمایش‌های بالینی و علمی متعدد قرار گرفته‌اند و توسط ورزشکاران حرفه‌ای از فوتبالیست‌ها تا شناگران استفاده می‌شوند. آن‌ها توده عضلانی بدون چربی را طی چند هفته از طریق تمرینات مقاومتی بهبود می‌بخشند. همچنین شواهد خوبی وجود دارد که کراتین مونوهیدرات یک مکمل بی‌خطر برای اکثر افراد است. اما مطمئنا هیچ جایگزینی برای یک رژیم غذایی خوب، برنامه ورزشی درست و مناسب، استراحت و خواب کافی وجود ندارد.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید