حضور خاطره‌انگیز «محمدعلی کلی» در نمازجمعه تهران

حضور خاطره‌انگیز «محمدعلی کلی» در نمازجمعه تهران

«محمدعلی کلی» چهره‌ای است فراموش‌نشدنی در عالم ورزش و سیاست؛ برترین بوکسور سنگین وزن جهان که دین اسلام را انتخاب کرد و در دوران حیاتش، چندبار به ایران سفر و یکبار هم در نمازجمعه تهران شرکت کرد.

کد خبر : ۱۲۰۰۵۷
بازدید : ۹۲۸۹

انسانی آزاده بود که تا آخرین لحظات زندگی‌اش برای ایجاد صلح و آرامش تلاش کرد. به‌عنوان سرباز ارتش آمریکا، از شرکت در جنگ ویتنام خودداری کرد و به اتهام فرار از خدمت گناهکار شناخته شد. « محمدعلی کلی » معتقد بود این جنگ بر خلاف اعتقادات دینی‌ اوست و پس از آن هرجا جنگی اتفاق می‌افتاد، واکنش نشان می‌داد.

کلی سال۲۰۰۲یعنی یک‌سال پس از سقوط گروه طالبان ، از افغانستان دیدن و با رئیس‌جمهور وقت ملاقات کرد. همین تلاش‌ها برای ایجاد صلح و آرامش در جهان سبب شد تا سال۱۳۷۶ به‌عنوان سفیر صلح سازمان ملل انتخاب شود.

او حتی پیشنهاد داده بود بین ایران و عراق میانجی‌گری کند و به‌ گفته «حسن غفوری‌فرد» رئیس سابق تربیت بدنی کشور و استاندار اسبق خراسان ، مرحوم هاشمی رفسنجانی ، رئیس جمهور وقت نیز پذیرفت. کلی به‌دلیل علاقه زیاد به ایران، چندبار به کشورمان سفر کرد، اما باتوجه به شرایط آن زمان، تمامی سفرهایش رسانه‌ای نشد. در یکی از این سفرها که سال۱۳۷۲ انجام شد، او ضمن دیدار با جمعی از مقامات و ورزشکاران کشورمان و حضور در مقبره امام خمینی(ره) ، در نماز جمعه تهران حضور پیدا کرد و پس از آن به مشهد رفت.

حضور خاطره‌انگیز «محمدعلی کلی» در نمازجمعه تهران

غفوری‌فرد درخصوص اشتیاق کلی به حضور در نماز جمعه تهران گفته است: «همه مسئولان ما در نمازجمعه شرکت می‌کنند و در یک‌ صف مانند مردم عادی می‌ایستند. این از نکاتی بود که توجه او (کلی) را جلب کرد. همچنین، اینکه مردم می‌توانند به‌راحتی با مسئولین کشورشان دیدار و گفت‌وگو داشته باشند، از دیگر نکاتی بود که آقای کلی به آن اشاره داشت؛ چرا که این موضوع در دنیا وجود ندارد و این از برکات جمهوری اسلامی و نمازجمعه است.»

وی در همین سفر، در مسابقات دهه فجر شرکت کرد و مسابقه‌ای نمایشی با «علی‌اصغر کاظمی» یکی از قهرمان‌های بوکس کشور هم در سالن شیرودی ترتیب داد و روی رینگ رفت. از آنجا هم که این سفر با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همزمان شده بود، او در این نمایشگاه هم حاضر شد.

اسم قبلی او «کاسیوس مارسلوس کلی» بود که بعد از آشنایی با «الیجا محمد» یکی از رهبران مذهبی و مولف اهل ایالات متحده آمریکا به اسلام روی آورد. نام خود را به «محمد» و نام خانوادگی‌اش را به «علی» تغییر داد.

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید