(تصاویر) ۷ حیوان خارق العاده‌ای که به زودی منقرض می‌شوند!

(تصاویر) ۷ حیوان خارق العاده‌ای که به زودی منقرض می‌شوند!

طبق گزارش ها، لمور‌ها با ۱۰۱ گونه فعلا در معرض خطرترین گروه پستانداران روی زمین هستند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ هشدار داد که ۹۴ درصد از ۱۰۱ گونه لمور شناخته شده در ماداگاسکار در معرض انقراض قرار گرفته اند.

کد خبر : ۱۲۰۲۰۹
بازدید : ۱۰۳۱۹۰

فرادید | در حال حاضر سالانه ۸۱ میلیون نفر به جمعیت جهان اضافه می‌شود، اما در آن سو جهان در حال از دست دادن گونه‌های جانوری و گیاهی خود است. طبق اعلام پژوهشگران با سرعت فعلی انقراض، ۲۰ درصد از گونه‌های جهان در ۳۰ سال آینده از بین خواهد رفت. جالب است بدانید که این میزان تخریب از زمان پایان حضور دایناسور‌ها در ۶۵ میلیون سال قبل، بی سابقه بوده است.

به گزارش فرادید، اگرچه عامل اصلی این فاجعه تخریب زیستگاه است، اما تجارت غیرقانونی حیوانات و شکار نیز تلفات سنگینی را به همراه آورده است. مثلا حیوانات شکارچی برای به دست آوردن غذا، گاه یک گونه را تا مرز انقراض پیش می‌برند. علاوه بر این در برخی نقاط جهان نیز افراد محلی دست به شکار بی رویه می‌زنند که منجر به کاهش جمعیت قابل توجه یک گونه جانوری می‌شود.

با این حال ما در این مطلب ۷ گونه جانوری که بیش از دیگر گونه در معرض انقراض قرار دارند را معرفی می‌کنیم.

(تصاویر) ۷ حیوان خارق العاده‌ای که به زودی منقرض می‌شوند!

۱- لمور‌ها

طبق گزارش ها، لمور‌ها با ۱۰۱ گونه فعلا در معرض خطرترین گروه پستانداران روی زمین هستند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ هشدار داد که ۹۴ درصد از ۱۰۱ گونه لمور شناخته شده در ماداگاسکار در معرض انقراض قرار گرفته اند.

در حقیقت بحران‌های سیاسی این کشور در دهه‌های اخیر باعث شد تا ۳۳ گونه لمور در معرض انقراض قرار بگیرند. علت هم این بود که مردم فقیر، لمورها را شکار می‌کردند و به رستوران‌های لوکس می‌فروختند تا به اندک پولی برسند.

لمور‌ها از طریق پراکنده کردن دانه‌ها و گرده‌ها در میان درختان به ماندگاری جنگل‌ها تداوم می‌بخشند. جالب‌تر اینکه رفتار لمور در پراکنده کردن دانه‌ها و گرده گل‌ها منجر به فراهم آمدن زیستگاهی مناسب برای حشرات، مار‌ها و حتی پستانداران بزرگتر مانند فوسا‌ها که شکارچی طبیعی لمور‌ها هستند، می‌شود.

تلاش‌های حفاظتی در سال‌های اخیر بر ترویج اکوتوریسم برای تأمین درآمد مردم ماداگاسکار متمرکز شده است، تا از شکار گسترده لمور‌ها جلوگیری کند. اما با این وجود خطر آن‌ها را همچنان تهدید می‌کند.

(تصاویر) ۷ حیوان خارق العاده‌ای که به زودی منقرض می‌شوند!

۲- گوریل‌ها

گوریل برای قرن‌ها از حفاظتی طبیعی برخوردار بودند. حفاظتی که طبیعت از طریق جنگل‌های دست نخورده آفریقای مرکزی به آن‌ها هدیه داد. اما با گسترش شهر‌ها و نزدیک شدن انسان به حیات وحش، گوریل‌ها به سرعت برای گوشت شان شکار شدند.

در واقع بسیاری از معدنچیانی که در طول سال‌های اخیر به آفریقا رفتند تا مواد معدنی را استخراج کنند، به شکل قابل توجهی گوریل را شکار کردند تا غذای ارزان خود را تامین کنند. آن‌ها همچنین بچه گوریل‌ها را از آفریقا خارج کردند تا در کشور‌های خودشان به حیوان خانگی به فروش برسانند، اما در نهایت بیشتر آن‌ها به دلیل تغییر اقلیم جان خود را از دست دادند.

(تصاویر) ۷ حیوان خارق العاده‌ای که به زودی منقرض می‌شوند!

۳- پلنگ برفی

هم اکنون تنها بین ۲۷۱۰ تا ۳۳۸۶ قلاده پلنگ برفی در زمین باقی مانده است و IUCN آن‌ها را به عنوان گونه‌های آسیب پذیر فهرست بندی کرده است. طبق اعلام محققان تغییرات آب و هوایی با نرخ‌های فزاینده کنونی سبب شده است تا زیستگاه پلنگ‌های برفی تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. به نظر می‌رسد

علاوه بر آن، تقاضا برای خز‌های زیبای پلنگ‌های برفی در طول سال‌های اخیر افزایش یافته است و همین امر سبب شد تا شکارچیان دست به کشتن گسترده این گونه بزنند.

همچنین از آن جایی که جمعیت انسانی در حال گسترش است، آن‌ها به به طور فزاینده‌ای در حال شکار طعمه‌های سنتی پلنگ برفی هستند. از این رو عجیب نیست که پلنگ های برفی برای فراهم کردن غذای خود به دام‌ها روی بیاورد و در نتیجه تعداد زیادی از آن‌ها توسط کشاورزان به قتل برسند.

(تصاویر) ۷ حیوان خارق العاده‌ای که به زودی منقرض می‌شوند!

۴- پانگولین‌ها

شاید پنگولین‌ها جذابیت چشم درشت لمور یا عظمت پلنگ برفی را نداشته باشند، اما مطمئناً آن‌ها را با جذابیت ماقبل تاریخی خود جبران می‌کنند. هم اکنون هشت گونه پانگولین وجود دارد و همه آن‌ها در فهرست قرمز IUCN قرار دارند.

مکانیسم دفاعی پانگولین به این شکل است که در زمان تهدید به شکل یک توپ زرهی در می‌آید. اما زمانی که این حیوان در معرض خطر انسانی قرار می‌گیرد، تمام عناصر دفاعی اش بی اثر می‌شود و به ناچار تسلیم می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پنگولین‌ها اغلب به خاطر گوشت شان توسط شکارچیان کشته می‌شوند. در کشور‌های آسیای شرقی نیز اعتقاد بر این است که آن‌ها خاصیت دارویی دارند و از این رو فروش پنگولین‌ها رونق دارد. این در حالی است که ادعای مردم شرق آسیا چندان استناد علمی ندارد.

با این حال، سالانه تعداد زیادی از پنگولین‌ها به ایالات متحده قاچاق می‌شوند و در فروشگاه‌های مواد غذایی به عنوان "فلس مورچه خوار" فروخته می‌شوند. همچنین در فرهنگ‌های مختلف اجزای بدن این حیوان برای استفاده به عنوان طلسم خوش شانسی و اهداف آیینی استفاده می‌شود.

(تصاویر) ۷ حیوان خارق العاده‌ای که به زودی منقرض می‌شوند!

۵- کرگدن

چه چیزی از نظر وزن از طلا یا الماس گران‌تر است؟ متاسفانه پاسخ شاخ کرگدن‌ها است. بیشتر تقاضای شاخ کرگدن‌ها نیز از سوی افراد ثروتمند ارائه می‌شود. آن‌ها سعی می‌کنند با نمایش و هدیه دادن کاسه ها، فنجان ها، خنجر‌های تشریفاتی و سایر کالا‌های لوکس حک شده از جنس شاخ کرگدن خودنمایی کنند.

نکته قابل توجه اینجاست که برخی دولت‌ها این اجازه را به شکارچیان می‌دهند تا با پرداخت مبلغ ۴۰۰ هزار دلار یک کرگدن بالغ را شکار کنند. این مجوز‌ها در سال برای یک شکارچی به ۵ زنجیر کرگدن هم می‌رسد.

در آن سو اقدامات حافظتی در طول سال‌های اخیر افزایش یافته است و محیط بانان با برداشتن شاخ کرگدن‌ها و تزریق رنگ برای بلا استفاده کردن آن‌ها تلاش کرده اند از شکار آن‌ها جلوگیری کنند. اما در همین مدت کرگدن سفید شمالی، کرگدن سیاه آفریقای غربی و کرگدن سوماترا همگی منقرض شده یا به شدت در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند.

(تصاویر) ۷ حیوان خارق العاده‌ای که به زودی منقرض می‌شوند!

۶- ببر‌ها

در طول یک قرن اخیر، ما ۹۷ درصد ببر‌های وحشی را از دست داده‌ایم. این در حالی است که زمانی ۹ زیر گونه ببر شامل بنگالی، سیبری، هندوچینی، چینی جنوبی، سوماترایی، مالایی، خزری، جوانی و بالی وجود داشت. اما حالا فقط ۶ زیر گونه از ببر‌ها وجود دارد. سه مورد ببر خزری، جوانی و بالی منقرض شده اند.

طبق آمارها، در حال حاضر ۳۲۰۰ ببر در طبیعت وجود دارد و تقاضا برای آن‌ها در بازار سیاه فوق العاده است. تقریباً تمام اعضای بدن آن‌ها برای استفاده در طب آسیای شرقی فروخته می‌شود و از پوست آن‌ها برای تزئین استفاده می‌شود. البته استفاده از استخوان ببر از سال ۱۹۹۳ در چین غیرقانونی اعلام شد و پزشکان معتبر پزشکی شرق آسیا استفاده از ببر در فرمولاسیون طب سنتی را محکوم کرده اند.

اما با این حال، یکی از هدیه‌های لوکس در برخی کشور‌ها نوشیدنی‌های الکی حاوی استخوان ببر است. برخی از این نوشیدنی‌ها در سرتاسر جهان توزیع می‌شوند و با وجود قوانین بین‌المللی علیه تجارت محصولات گونه‌های در معرض خطر، توسط فروشگاه‌های آنلاین به فروش می‌رسند.

(تصاویر) ۷ حیوان خارق العاده‌ای که به زودی منقرض می‌شوند!

۷- لاک پشت پوزه عقابی

لاک پشت پوزه عقابی یک نقص کشنده دارد؛ آن هم پوسته طلایی و گاه قهوه‌ای نفیس آن هاست که برای گروهی از ثروتمندان جذاب است. این مسئله باعث شده تا میلیون‌ها لاک‌پشت پوزه عقابی در طول قرن گذشته شکار شوند تا در مد جواهرات لاک‌پشتی، عینک، زیور آلات، چوب گیتار و سایر اقلام مختلف استفاده شوند. علاوه بر این لاک پشت پوزه عقابی برای گوشت اش شکار می‌شود.

البته تجارت بین المللی لاک پشت از سال ۱۹۷۷ ممنوع شده است، اما همچنان بازار سیاه فروش این حیوان رونق دارد و ایالات متحده بازار این اقلام است. همچنین اقلامی که دارای قطعات لاک پشت باشند معمولاً توسط گمرک از گردشگرانی که از دریای کارائیب باز می‌گردند ضبط می‌شود.

همه این موضوعات باعث شده تا نوک عقابی‌ها در فهرست قرمز IUCN در معرض خطر جدی قرار بگیرند. این مسئله اشاره می‌کند که جمعیت برخی لاک پشت‌های دریایی حفاظت‌شده، پایدار است یا در حال افزایش هستند. اما زمانی که جمعیت آن‌ها در طول ۳۰ سال اخیر بررسی می‌شود، ماجرا حکایت از آن دارد که جمعیت لاک پشت‌های دریایی به شدت رو به کاهش است.

در حال حاضر هر هفت گونه لاک پشت دریایی در خطر انقراض هستند.

جالب است بدانید که گاه ۳۰ سال یا بیشتر طول می‌کشد تا. لاک پشت‌های دریایی به سن تولید مثل برسند به همین دلیل بسیاری از آن‌ها قبل از اینکه فرصتی برای تولید مثل داشته باشند، کشته می‌شوند.

۰
نظرات بینندگان
  • الله یار حمزه ارسالی در

    باید مواظبت شود نسلشان از بین نرود متشکرم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید