(تصاویر) سمی‌ترین مار‌های ایران در کدام مناطق هستند؟

(تصاویر) سمی‌ترین مار‌های ایران در کدام مناطق هستند؟

کبرای خزری (Naja oxiana) که به آن مار کبرا آسیای میانه، مار ملاقه، کبرا Oxus یا کبرای ایرانی نیز گفته می‌شود، گونه‌ای از مار‌های سمی از خانواده Elapidae است. اگر زهر آن‌ها درمان نشود تنها در ۴۵ دقیقه می‌تواند به مرگ فرد منجر شود.

کد خبر : ۱۲۰۷۲۱
بازدید : ۱۰۰۲۷۳

نزدیک به ۷۰ گونه مار در سراسر ایران وجود دارد و بسیاری از آن‌ها بسیار سمی هستند. این باعث می‌شود مار‌ها به یکی از خطرناک‌ترین حیوانات کشور تبدیل شوند.

در ان گزارش به بررسی ۴ گونه از مار‌های کشنده و خطرناک کشور پرداخته شده‌است:

کبرای خزری

کبرای خزری (Naja oxiana) که به آن مار کبرا آسیای میانه، مار ملاقه، کبرا Oxus یا کبرای ایرانی نیز گفته می‌شود، گونه‌ای از مار‌های سمی از خانواده Elapidae است. اگر زهر آن‌ها درمان نشود تنها در ۴۵ دقیقه می‌تواند به مرگ فرد منجر شود. آن‌ها در سراسر آسیای مرکزی زندگی می‌کنند و بسیاری از آن‌ها را در مناطق شمال شرقی ایران خواهید یافت. خوشبختانه، آن‌ها فقط در صورت تهدید پرخاشگر می‌شوند و به طور کلی سعی می‌کنند تا زمانی که می‌توانند از انسان دوری کنند. آن‌ها مار‌هایی با جثه متوسط هستند و رنگ آن‌ها از قهوه‌ای روشن تا مایل به زرد متغیر است.

گرزه مار

گَرزِه مار (نام علمی: Macrovipera lebetina) یک گونه از مار‌های سمی است که در شمال آفریقا، بخش‌هایی از خاورمیانه و از شرق تا منطقه کشمیر پراکندگی دارد. تا کنون ۵ زیرگونه از گرزه‌مار شناسایی شده‌است. گرزه‌مار‌ها در جنس ماده تا ۱/۵ متر طول دارند و نر‌ها کمی کوچک‌تر هستند.

مشهور‌ترین سرده از خانواده گرزه مار‌ها که از سمی‌ترین گونه‌های مار‌های ایران محسوب می‌شوند افعی‌ها هستند و در بیشتر مناطق ایران دیده می‌شود. گرزه‌مار با نام‌های افعی گل گز، افعی خاتونی، افعی داوودی، افعی سیاه و افعی سلیمانی نیز شناخته می‌شود. همانطور که از نام رایج آن‌ها پیداست، پوزه‌های گرد دارند. رنگ آن‌ها از خاکستری تا قهوه‌ای و بژ متغیر است. آن‌ها اغلب یک الگوی تیره در پشت خود دارند.

مار جعفری

مار جعفری (نام علمی: Echis) سرده‌ای از افعی‌های زهردار هستند که در مناطق خشک آفریقا، خاورمیانه، پاکستان، هند و سری لانکا پیدا می‌شوند. نام علمی این مار اِکیس کلمه‌ای یونانی به معنای «افعی» است. برخی از گونه‌های مار جعفری مسئول ایجاد بیشتر موارد مارگزیدگی و مرگ میر در جهان هستند. هشت گونه از این مار تاکنون شناسایی شده‌است.

(Echis carinatus) کوچک‌ترین مار از ۸ گونه مار بزرگ است، آن‌ها در بخش‌های جنوب غربی ایران و در بخش‌های بزرگی از آسیای مرکزی و جنوبی زندگی می‌کنند. میزان مرگ و میر برای نیش این مار‌ها حدود ۲۰٪ است، اما خوشبختانه به طور گسترده‌ای در دسترس است، بنابراین مرگ و میر‌ها دیگر زیاد اتفاق نمی‌افتد. گفته می‌شود، این افعی بسیار تهاجمی است، به همین دلیل است که آن‌ها بسیار خطرناک هستند.

مار دریایی

مار دریایی منقاردار (Enhydrina schistosa) - این مار دریایی بسیار سمی است که در بسیاری از آب‌های آسیا از جمله خلیج فارس در ایران زندگی می‌کند. این عامل بیشتر نیش مار‌های دریایی است که آن را خطرناک‌ترین در نوع خود می‌کند. متأسفانه، آن‌ها به عنوان تهاجمی شناخته شده اند. آن‌ها همچنین احتمالاً بسیار بیشتر از دوز کشنده زهر به هر قربانی تزریق می‌کنند. معمولاً در قسمت بالا خاکستری تیره با پهلو‌ها و زیر شکم روشن‌تر و سفیدتر هستند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید