جزئیات کشف و مستندسازی ۲۵۰ سکه ساسانی
کتایون فکریپور ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و مجری طرح «مستندسازی سکههای پیش از اسلام موزه و مخزن کرمان»، گفت: این طرح پژوهشی با هدف مستندسازی ۲۵۰ سکه ساسانی از مجموعه سکههای موزه کرمان انجام شده و بر اساس بررسیهای انجام شده سکههایی از اردشیر اول، شاپور اول، بهرام اول، بهرام دوم، نرسی، هرمز دوم، شاپور دوم، شاپور سوم، بهرام چهارم، یزدگرد دوم، پیروز، قباد، خسرو اول، هرمز چهارم و خسرو دوم در این مجموعه موجود است.
گروه زبانهای باستانی و متون کهن پژوهشکده زبانشناسی، کتیبهها و متون، با مستندسازی ۲۵۰ سکه ساسانی، آخرین یافتهها از سکههای ساسانی را تشریح کرد.
به نقل از روابطعمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، کتایون فکریپور ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و مجری طرح «مستندسازی سکههای پیش از اسلام موزه و مخزن کرمان»، گفت: این طرح پژوهشی با هدف مستندسازی ۲۵۰ سکه ساسانی از مجموعه سکههای موزه کرمان انجام شده و بر اساس بررسیهای انجام شده سکههایی از اردشیر اول، شاپور اول، بهرام اول، بهرام دوم، نرسی، هرمز دوم، شاپور دوم، شاپور سوم، بهرام چهارم، یزدگرد دوم، پیروز، قباد، خسرو اول، هرمز چهارم و خسرو دوم در این مجموعه موجود است.
مجری طرح مستندسازی سکههای پیش از اسلام موزه و مخزن کرمان افزود: تعداد سکههای خسرو دوم و هرمز چهارم به ترتیب بیشترین تعداد سکه این مجموعه را در برمیگیرند و برای هر یک از سکهها، شناسنامهای با توجه به اطلاعات داده شده از استان تنظیم شده است.
فکریپور با بیان اینکه شناسنامه علاوهبر مشخصات سکهها، استنساخ، حرفنویسی و ترجمه کتیبههای رو و پشت سکه را در بر دارد، اظهار کرد: تنظیم سکهها به ترتیب سلطنت پادشاهان است، از آنجایی که سکههای شاهانْ نخستین سال ضرب ندارند، سکههای هر پادشاه بر اساس شماره اموالی و از «قباد» به بعد بر اساس سال ضرب سکه منظم شدهاند.
او اضافه کرد: علاوهبر تنظیم شناسنامه، مطالب به فرم کتاب نیز نگاشته شده که به صورت صحافی شده در اختیار پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری قرار گرفته است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه علم سکهشناسی زیرمجموعه علم باستانشناسی است و اهمیت سکهها به عنوان سند تاریخی کاملا آشکار است، یادآور شد: سکهها میتوانند به حل حلقه مفقوده یک حکومت یا سلسله و معرفی فرهنگ و اعتقادات یک دوره تاریخی کمک فراوانی کنند. آنها نه تنها وسیلهای برای مبادله کالا، بلکه نماد قدرتِ ضربکنندگان آن بودهاند.
فکریپور بیان کرد: بازتاب قدرت مالی ساسانیان در ضرب سکههای آنان متجلی است و اولین سکه ساسانی با به قدرت رسیدن اردشیر اول، شاهنشاه ایران انتشار یافت. شاهان ساسانی به علت تمایل زیادشان به دین زرتشتی نشانههای یونانیمأبی سکههای پارتی را کنارگذاشته و مضمون زرتشتیگری را وارد سکههای خود کردند.