هر آنچه درباره عفونت واژن باید بدانید!

هر آنچه درباره عفونت واژن باید بدانید!

یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که بانوان با آن مواحه هستند، عفونت واژن یا Vaginitis نام دارد. این بیماری معمولا با بروز التهاب و تغییراتی در ترشحات خارج شده از واژن خود را نشان می‌دهد.

کد خبر : ۱۲۱۵۵۲
بازدید : ۷۳۸۱

درمان عفونت واژن از جمله مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که بانوان با آن دسته پنجه نرم می‌کنند. عفونت واژن یکی از بیماری‌هایی است که در صورت عدم درمان یا تشخیص دیرهنگام ممکن است باعث مشکلات جدی شود.

برای آشنایی بیشتر با این بیماری و روش‌های درمان آن تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

عفونت واژن چیست؟

یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که بانوان با آن مواحه هستند، عفونت واژن یا Vaginitis نام دارد. این بیماری معمولا با بروز التهاب و تغییراتی در ترشحات خارج شده از واژن خود را نشان می‌دهد. مطالعات نشان داده‌اند، حدود ۳۰ درصد از خانم‌ها در طول دوره حیات خود به عفونت واژن مبتلا می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با علائم این بیماری در ادامه با ما همراه باشید.

انواع عفونت واژن

برای آشنایی با بیماری عفونت واژن بهتر است با انواع این بیماری آشنا شوید. برخی از عمده‌ترین انواع عفونت واژن تشکیل شده از موارد زیر هستند:

عفونت باکتریایی واژن (BV)

یکی از شایع‌ترین انواع عفونت‌های واژن عفونت باکتریایی است. این نوع عفونت زمانی اتفاق می‌افتد که برخی از باکتری‌های طبیعی که در واژن زندگی می‌کنند بیش از حد رشد کنند و باعث عدم تعادل باکتریایی شوند. در پی این عدم تعادل ترشحات واژن به رنگ خاکستری در آمده و بوی بدی از خود تولید می‌کنند.

عفونت قارچی واژن (candidiasis)‌

می‌توان گفت عامل اصلی ایجاد عفونت قارچی واژن نوعی قارچ به نام مخمر کاندیدا آلبیکانس است. در طی ابتلا به این نوع قارچ، بیمار با مشکلاتی مانند تحریک، ترشح و خارش شدید در ناحیه واژن مواجه خواهد بود. این بیماری در حوزه پزشکی با اسم کاندیدیازیس (candidiasis) نیز شناخته می‌شود.

عفونت انگلی یا تریکومونیازیس (Trichomoniasis)

تریکومونیازیس (Trichomoniasis) را می‌توان از انواع بیماری‌های آمیزشی دانست که منشا آن انگلی به نام تریکوموناس واژینالیس است. این بیماری علاوه بر زنان در مردان نیز رویت شده است و مجرای ادراری آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم در زنان شامل ترشحات زرد رنگ کف آلود، التهاب واژن، خارش، درد و سوزش و قرمزی واژن است.

علل بروز عفونت واژن

برای بروز عفونت واژن می‌توان علل مختلفی در نظر گرفت، اما پزشکان متخصص در این زمینه مهم‌ترین علل بروز عفونت واژن را موارد زیر می‌دانند:

رشد بیش از حد باکتری‌ها واژن
ایجاد عفونت‌های مخمری بر اثر استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک‌ها
عفونت‌های انگلی
رسیدن به دوران یائسگی
استفاده از صابون‌ها و شوینده‌های مضر
استفاده از واکسن‌های واژینال

عوامل موثر در بروز عفونت واژن

ناحیه واژن به طور طبیعی دارای باکتری‌های مفیدی است که دارای اسیدیته مشخص هستند. این اسیدیته مشخص از بروز بسیاری از عوامل بیماری زا مانند باکتری‌های مضر و قارچ‌ها جلوگیری می‌کند. از بین رفتن باکتری‌های طبیعی واژن بر اثر استفاده از شوینده‌های نامناسب، می‌تواند زمینه بروز عفونت واژن را فراهم کند.

چه کسانی بیشتر به عفونت واژن مبتلا می‌شوند؟

به طور کلی می‌توان گفت همه بانوان در خطر ابتلا به عفونت‌های واژن هستند، اما برخی از عوامل می‌توانند احتمال بروز عفونت را بالاتر ببرند. به عنوان مثال بانوانی که در دوره بارداری یا یائسگی هستند به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند. همچنین افرادی که به سبب داشتن بیماری‌های خاص از دارو‌هایی مانند مانند آنتی بیوتیک‌ها و استروئید‌ها استفاده می‌کنند نیز می‌توانند به عفونت واژن مبتلا شوند. به گفته پزشکان متخصص دیابت کنترل نشده نیز یکی دیگر از عواملی است که بانوان را به ابتلای این بیماری نزدیک‌تر می‌کند که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

راه‌های پیشگیری از عفونت واژن

عفونت واژن نیز مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر با انجام مراقبت‌های لازم قابل پیشگیریست. این مراقبت‌ها شامل عوامل زیر هستند که در صورت رعایت آن‌ها می‌توانید سلامت خود را تضمین کنید.

رعایت بهداشت شخصی
خشک کردن ناحیه تناسلی بعد از اجابت مزاج
استفاده از لباس زیر‌های نخی
استفاده کمتر از لباس‌های جذب
استفاده از کاندوم در هنگام رابطه جنسی
عدم استحمام در حمام‌های عمومی
اجتناب از پوشیدن لباس‌های مرطوب

نحوه‌ی تشخیص عفونت واژن

سریع‌ترین راه برای تشخیص عفونت واژن مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان است. در صورت مواجه به عوامل غیر طبیعی در ناحیه تناسلی بهتر است بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کرده و علائم خود را برای او شرح دهید. بدین صورت که پزشک از میزان ترشحات، رنگ، غلظت و بوی ترشحات از شما سوال می‌کند و از شرایط شما مطلع می‌شود. تشخیص زودهنگام این بیماری می‌تواند از بروز بیماری‌های خطرناک‌تر جلوگیر کند.

روش‌های درمان عفونت واژن

برای درمان عفونت واژن می‌توان از روش‌های مختلفی کمک گرفت. می‌توان این روش‌ها به دو گروه دارویی و خانگی دسته بندی کرد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

درمان دارویی عفونت واژن

برای هر یک از انواع عفونت‌های رایج واژن می‌توانید از دارو‌های توصیه شده زیر نظر پزشک استفاده کنید. به موارد زیر توجه کنید:

درمان عفونت قارچی واژن

دارو‌های پیشنهادی برای درمان عفونت قارچی واژن به شرح زیر هستند:

کرم واژینال کلوتریمازول یا قرص واژینال کلوتریمازول
کرم میکونازول واژینال
قرص واژینال نیستاتین
کپسول فلوکونازول ۱۵۰ میلی‌گرم

لازم به ذکر است که درمان دارویی عفونت قارچی واژن روشی زمان‌بر بوده و حدود ۶ ماه به طول می‌انجامد.

درمان عفونت باکتریایی واژن

درمان عفونت باکتریایی واژن به روش‌های زیر صورت می‌گیرد:

ژل مترونیدازول یا قرص مترونیدازول
کرم واژینال کلیندامایسین
کرم واژینال تریپل سولفا
درمان انگلی تریکومونیازیس

برای درمان انگلی تریکومونیازیس لازم است علاوه بر خود شخص مبتلا همسر وی نیز تحت درمان مترونیدازول قرار گیرد. این درمان برای هر شخص حدود ۳ ماه به طول می‌انجامد.

درمان خانگی عفونت واژن

توصیه بسیاری از پزشکان برای درمان خانگی عفونت واژن نشستن در محلول آب و جوش شیرین است. این محلول موجب قلیایی شدن محیط واژن شده و از تکثیر قارچ جلوگیری می‌کند. برخی از پزشکان نیز استفاده از محلول سرکه سیب و آب را به بیماران خود توصیه می‌کنند که روشی بسیار موثر است.

چه زمانی به برای درمان عفونت واژن به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان هرچه سریع‌تر این بیماری می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های وخیم‌تر را کمتر کند برای همین بهتر است بلافاصلع بعد از رویت علائم اولیه عفونت واژن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

منبع: برترین ها

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید