کشف مجسمۀ عجیب خدای آزتک‌ها در هرم بزرگ مکزیک

کشف مجسمۀ عجیب خدای آزتک‌ها در هرم بزرگ مکزیک

به تازگی باستان‌شناسانی که در محوطۀ هرم بزرگ چولولا در مکزیک مشغول کار مرمت بودند، به آثاری تازه و هیجان‌انگیز دست پیدا کرده‌اند.

کد خبر : ۱۲۱۹۱۵
بازدید : ۱۴۶۲۸

فرادید | هرم بزرگ چولولا یک سایت باستان‌شناسی در منطقۀ سن آندریاس در شهر پوئبلای مکزیک است. شروع ساخت مجموعۀ معابدی که این هرم بخشی از آن‌هاست، به حدود ۲۳۰۰ سال قبل برمی‌گردد. این هرم وقف یکی از مهم‌ترین خدایان آزتک‌ها موسوم به کوئتزالکوتل (Quetzalcoatl) شده بود که خدای باد، سیارۀ زهره، طلوع، بازرگانی، صنایع و دانش‌ها به حساب می‌آمد.

به گزارش فرادید؛ این هرم به لحاظ مساحت قاعده و گنجایش فضای داخلی‌اش بزرگترین هرم دنیاست. وسعت قاعدۀ این هرم ۳۰۰ در ۳۱۵ متر است در حالیکه وسعت قاعدۀ هرم بزرگ مصر ۲۳۰ در ۲۳۰ متر است (هرچند که ارتفاع هرم مصر چند برابر هرم چولولا است).

کشف مجسمۀ عجیب خدای آزتک‌ها در هرم بزرگ مکزیک

(سفال‌هایی که بقایای روشن کردن آتش در آن‌ها یافت شده است)

حالا در جریان مرمت این بنا، باستان‌شناسان موفق به کشف یک اتاقک خشتی در بخش شرقی هرم شدند که تاکنون مخفی باقی مانده بود. به علاوه مقادیر زیادی سفال‌های شکسته هم پیدا شد که بررسی‌های بیشتر نشان داد مربوط به آتشدان‌های باستانی هستند. اینکه این آتشدان‌ها کارکردی آیینی و مناسکی داشته‌اند یا صرفا برای روشن کردن فضای معبد به کار می‌رفته‌اند مشخص نیست.

کشف مجسمۀ عجیب خدای آزتک‌ها در هرم بزرگ مکزیک

(مجسمۀ تلالوک)

اما شاید عجیب‌ترین و جالب‌ترین یافتۀ باستان‌شناسان، مجسمه‌ای ۳۰ سانتیمتری و استوانه‌ای شکل باشد که از سنگ سفید ساخته شده است. باستان‌شناسان با توجه به ویژگی‌های ظاهری این اثر، آن را مجسمۀ خدای آزتکی تلالوک (Tlaloc) تشخیص داده‌اند. تلالوک در عقاید آزتک‌ها خدای باران و حاصلخیزی بود و همیشه با چشمانی از حدقه درآمده و دندان‌هایی نیش‌مانند تصویر می‌شد.

این مجسمه و بقایای سفال‌ها در حال حاضر در یک آزمایشگاه موقتی نگه‌داری و بررسی می‌شوند تا بعد از اتمام کار به مسئولان مربوطه تحویل داده شوند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید