هشدار سازمان جهانی بهداشت: آنفلوانزای پرندگان می‌تواند به انسان منتقل شود

هشدار سازمان جهانی بهداشت: آنفلوانزای پرندگان می‌تواند به انسان منتقل شود

طبق گزارش‌های جدید، سویه H۵N۱ آنفلوانزای پرندگان اکنون به پستانداران نیز سرایت می‌کند.

کد خبر : ۱۲۲۱۵۲
بازدید : ۳۳۵۰

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در مورد آنفلوانزای پرندگان هشدار داده است. هرچند «تدروس ادهانوم قبریسوس»، دبیرکل این آژانس بین‌المللی در نشست مطبوعاتی خود توضیح داد که مسیر فعلی این بیماری می‌تواند در آینده انسان‌ها را به‌طور نگران‌کننده‌ای در معرض خطر قرار دهد، اما خاطرنشان کرد که فعلاً خطری انسان‌ها را تهدید نمی‌کند. همچنین در مقاله‌ مجله MIT Technology Review گفته شده که در حال حاضر هیچ نشانه‌ای مبنی بر همه‌گیری این بیماری وجود ندارد.

در طول سال‌های گذشته، آنفلوانزای پرندگان در سراسر جهان به‌سرعت فراگیر شده است. یک سیوه خطرناک از این بیماری که H5N1 نام دارد هم در پرندگان وحشی و هم در پرندگان اهلی هر قاره‌ای به جز قطب جنوب پیدا شده است (البته در مورد پنگوئن‌های قطب جنوب نیز نگرانی‌هایی وجود دارد). اکنون مشخص شده که حتی پستانداران نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند.

بیماری پرندگان

قبریسوس در نشست مطبوعاتی خود گفت: «H5N1 به مدت 25 سال به‌طور گسترده در پرندگان وحشی و خانگی گسترش پیدا کرده است، اما انتقال اخیر آن به پستانداران باید به دقت نظارت شود. از زمانی که H5N1 برای اولین بار در سال 1996 ظهور کرد، فقط شاهد انتقال نادر و غیر پایدار H5N1 به انسان و بین انسان‌ها بوده‌ایم. اما نمی‌توان فرض کرد که این وضعیت باقی خواهد ماند و باید برای هر تغییری آماده باشیم.»

معمولا سویه H5N1 فقط بین پرندگان پخش می‌شود، اما در چند وقت گذشته اتفاق دیگری رخ داده است و پستانداران نیز به آن مبتلا می‌شوند. ماه گذشته اعلام شده بود که آزمایش آنفلوانزای پرندگان سه خرس گریزلی در مونتانا مثبت شد. همچنین موارد مشابهی در بین سمورها و روباه‌ها نیز مشاهده شده است.

خطر آنفلوانزای پرندگان برای انسان‌ها

با این وجود، قبریسوس خاطرنشان کرد که در حال حاضر، خطر کمی برای انسان‌ها ارزیابی شده است، اما بدون توجه و اقدام کافی، هیچ تضمینی وجود ندارد که همه‌چیز به همین شکل باقی بماند.

سازمان جهانی بهداشت

در سال گذشته، یک مورد ابتلا انسان به آنفلوانزای پرندگان در ایالات متحده و چین گزارش شده است. در مجموع، سویه فعلی H5N1 باعث ابتلا کمتر از 10 مورد شناخته شده بوده است. علاوه بر این، طبق گفته WHO و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر انتقال این بیماری از انسان به انسان وجود ندارد.

WHO همچنین توصیه کرد که مانند همیشه، حیوانات وحشی مرده یا بیمار را لمس یا جمع‌آوری نکنید و آن‌ها را به مقامات محلی گزارش کنند.

منبع: دیجیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید