سریع‌ترین قطار‌های جهان در کدام کشور‌ها هستند؟

سریع‌ترین قطار‌های جهان در کدام کشور‌ها هستند؟

هر‌از‌گاهی در رسانه‌ها اخباری در خصوص سریع‌ترین قطار جهان منتشر می‌شود. مثلا در همین بهمن‌ماه برخی از رسانه‌ها گفتند که چین، سریع‌ترین قطار هیدروژنی جهان را با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت راه‌اندازی کرده است.

کد خبر : ۱۲۲۴۱۴
بازدید : ۷۲۰۵

معمولا در رسانه‌ها فهرست‌های مختلفی در خصوص سریع‌ترین قطار‌های جهان منتشر می‌شود سعی کردیم این ابهام را یک‌بار برای همیشه برای شما برطرف کنیم و فهرستی جدید و دقیق از قطار‌های سریع جهان و وضعیت عملیاتی بودن فعلی آن‌ها در آینده را بررسی کنیم.

هر‌از‌گاهی در رسانه‌ها اخباری در خصوص سریع‌ترین قطار جهان منتشر می‌شود. مثلا در همین بهمن‌ماه برخی از رسانه‌ها گفتند که چین، سریع‌ترین قطار هیدروژنی جهان را با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت راه‌اندازی کرده است.

کثرت این اخبار و تفاوت آن‌ها با هم باعث شده که این سوال به وجود بیاید که واقعا سریع‌ترین قطار جهان متعلق به کدام شرکت و کشور است. اطلاعات این مطلب را از دو منبع گرفتیم. یکی مجله Travel + Leisure که یک مجله تخصصی در حوزه سفر است و از سال ۱۹۳۷ در نیویورک منتشر می‌شود. تاریخ این مطلب مربوط به فروردین ۱۴۰۱ است.

یک: در ژاپن قطاری به‌نام L۰ Series Maglev وجود دارد که البته هنوز راه نیفتاده و در حال توسعه و تست است. شرکت راه‌آهن مرکزی ژاپن می‌خواهد از این قطار در خط راه‌آهن بین توکیو و اوزاکا استفاده کند. صنایع سنگین میتسوبیشی و نیپون شاریو، در حال ساخت این قطار هستند که یک قطار هفت واگنی آن در ۲۱ آوریل ۲۰۱۵ با سرعت ۶۰۳ کیلومتر در ساعت، رکورد سرعت یک وسیله نقلیه در ریل آهن را به‌نام خود ثبت کرده است.

البته قرار است این قطار صرفا با ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت، حرکت کند و مسیر ۴۰۰ کیلومتری بین توکیو و اوزاکا را با توقف در یک ایستگاه میانی، مجموعا در یک ساعت و هفت دقیقه طی کند. این قطار می‌تواند مسیر بین نیویورک تا مونترال کانادا را در کمتر از یک ساعت بپیماید.

دو: در چین هم یک سیستم حمل‌و‌نقل مبتنی بر همان تکنولوژی Maglev به‌نام CRRC Qingdao Sifang ۲۰۲۱ وجود دارد که البته این قطار نیز راه نیفتاده و قرار است در سال ۲۰۲۵ عملیاتی شود.

این قطار نیز برای رسیدن به سرعت ۶۰۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده است. آزمایش نمونه اولیه در سال ۲۰۲۰ در یک دانشگاه در شانگ‌های انجام شد و قرار است برای راه‌اندازی آن یک خط مخصوص نیز تاسیس شود. این قطار می‌تواند ۲ تا ۱۰ واگن که هر یک بیش از ۶۰۰ مسافر را در خود جای می‌دهد، داشته باشد.

سه:، اما بر‌خلاف انتظار شما سریع‌ترین قطاری که در حال حاضر در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ نه مربوط به شرق آسیا که مربوط به کشور فرانسه است. در این کشور یک قطار به‌نام TGV POS هست که توانسته به رکورد ۸/۵۷۴ کیلومتر بر ساعت نیز برسد. این قطار از سال ۲۰۰۶ عملیاتی است، اما در سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت فعالیت می‌کند. آلستوم، سازنده این قطار است. این شرکت همان سازنده نیروگاه طرشت یا شهید فیروزی و معروف به برق آلستوم است.

چهار: قطار بعدی در این فهرست، CRH۳۸۰ نام دارد که یک قطار پرسرعت برقی چینی است. این قطار نیز ساخته شده توسط همان شرکت Qingdao Sifang است که قطار چینی قبلی را ساخته بود. قدیمی‌ترین مدل این قطار که سری A آن باشد برای حداکثر سرعت ۳۸۰ کیلومتر طراحی شده، ولی حداکثر سرعت ۴۸۶ کیلومتر را هم در یک اجرای آزمایشی ثبت کرده است. این قطار از سال ۲۰۱۰ مشغول فعالیت است. در سری جدید آن یعنی B این قطار توانسته تا سرعت ۳/۴۸۷ کیلومتر بر ساعت را نیز ثبت کند.

پنج: و در نهایت باید به قطار سریع‌السیر شانگ‌های اشاره کنیم که از سال ۲۰۰۲ مشغول به فعالیت است. این قطار که رکورد سرعت ۴۳۱ کیلومتر بر ساعت را نیز ثبت کرده به صورت میانگین ۵/۲۴۹ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و فرودگاه بین‌المللی شانگ‌های پودونگ و ایستگاه جاده لونگ یانگ را به‌هم متصل می‌کند. جایی‌که مسافران می‌توانند برای ادامه مسیر خود به مترو شانگ‌های بروند. با سرعت موجود، این قطار این مسافت ۳۰ کیلومتری را در ۷ دقیقه و ۲۰ ثانیه طی می‌کند.

منبع: روزنامه هفت صبح

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید