(عکس) این میدان قدیمی تهران شاهد زدوخورد‌های متعدد بوده است

(عکس) این میدان قدیمی تهران شاهد زدوخورد‌های متعدد بوده است

میدان بهارستان تاریخچه‌ای پرحادثه دارد و خاستگاه بسیاری از تحولات تاریخی ایران بوده است

کد خبر : ۱۲۲۶۰۳
بازدید : ۶۷۶۷

بهارستان یکی از میدان‌های تاریخی تهران در چند قرن اخیر است. از دیگر نام‌های این میدان تاریخی تهران می‌توان به «جلوخانه نگارستان»، «میدان نگارستان»، «باغ سپهسالار»، «عزیزیه»، «میدان مجلس» و «شاه‌آباد» اشاره کرد.

میدان بهارستان در ۳۰۰ سال گذشته همواره از مهم‌ترین میدان‌های تهران بوده است. دلایل مختلفی برای اهمیت میدان بهارستان وجود دارد که بسیاری از این دلایل به وقایع تاریخی‌ای مربوط می‌شود که در میدان بهارستان روی داده است. این میدان را می‌توان در شمار اولین میدان‌های پایتخت به شمار آورد و به همین دلیل است که در بسیاری از رویداد‌های تاریخی ایران نقشی بسیار پررنگ ایفا کرده است.

میدان بهارستان

میدان بهارستان تاریخچه‌ای پرحادثه دارد و خاستگاه بسیاری از تحولات تاریخی ایران بوده است. اولین مجلس قانون‌گذاری ایران در دوران مشروطه، ترور میرزا علی‌اصغرخان اتابک، به توپ بستن مجلس و تظاهرات، زدوخورد‌ها و راهپیمایی‌های متعدد در اعتراض و در حمایت از دولت دکتر محمد مصدق، بخشی از حوادث تاریخی مهم است که در این محل رخ داده.

از مشهورترین بنا‌های اطراف این میدان می‌توان به ساختمان نگارستان، مسجد سپهسالار، کتابخانه قدیم سپهسالار، ساختمان وزارت فرهنگ و فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی اشاره کرد. عکس‌های قدیمی نشان می‌دهند که در گذشته این میدان دارای آبنما‌های کوچک در سمت غرب و شرق و پیاده‌رویی پر از درخت در سمت شمال بوده، اما امروز اطراف این میدان مکانی کاملا مسکونی و تجاری مملو از ساختمان‌ها شده است.

میدان بهارستان

میدان بهارستان تهران در سال ۱۳۹۵ با شماره ۳۱۵۴۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید