هنرنمایی جدید تلسکوپ جیمز وب؛ نمایی از شبکه‌های پیچیده گاز و غبار در کهکشان‌های نزدیک

هنرنمایی جدید تلسکوپ جیمز وب؛ نمایی از شبکه‌های پیچیده گاز و غبار در کهکشان‌های نزدیک

محققان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب اولین نگاه خود را به شکل‌گیری ستاره، گاز و غبار در کهکشان‌های نزدیک با وضوح بی‌سابقه در طول موج‌های فروسرخ تجربه می‌کنند.

کد خبر : ۱۲۳۱۰۸
بازدید : ۸۰۵

به گزارش آژانس فضایی اروپا، این داده‌ها مجموعه‌ای اولیه از ۲۱ مقاله تحقیقاتی را امکان‌پذیر کرده است که بینش جدیدی در مورد چگونگی تأثیر برخی از کوچک‌ترین فرآیندهای در کیهان (آغاز شکل‌گیری ستاره‌ها) بر تکامل بزرگ‌ترین اجرام کیهان ما ارائه می‌دهد.

بزرگ‌ترین بررسی کهکشان‌های نزدیک در اولین سال عملیات علمی جیمز وب توسط فیزیک با وضوح بالا در کهکشان‌های نزدیک (PHANGS) انجام می‌شود که بیش از ۱۰۰ محقق از سراسر جهان را شامل می‌شود.

هنرنمایی جدید تلسکوپ جیمز وب | شبکه‌های پیچیده گاز و غبار در کهکشان‌های نزدیک آشکار شد

رصدهای وب توسط جانیس لی، دانشمند ارشد رصدخانه جمینی در NOIRLab بنیاد ملی علوم ایالات متحده و یک ستاره‌شناس وابسته در دانشگاه آریزونا در توسان هدایت می‌شود.

این تیم در حال مطالعه نمونه متنوعی از ۱۹ کهکشان مارپیچی است و در چند ماه اول عملیات علمی وب، رصدهایی از پنج مورد از این اهداف انجام شده است: M۷۴، NGC ۷۴۹۶، IC ۵۳۳۲، NGC ۱۳۶۵، و NGC ۱۴۳۳.

تصاویر ابزار مادون قرمز میانی وب (MIRI) وجود شبکه‌ای از ویژگی‌های بسیار ساختاریافته را در این کهکشان‌ها نشان می‌دهد؛ حفره‌های درخشان غبار و حباب‌های غاردار عظیمی از گاز که بازوهای مارپیچی را می‌پوشانند. در برخی از مناطق کهکشان‌های نزدیک مشاهده شده، این شبکه از ویژگی‌ها، به نظر می‌رسد که از پوسته‌ها و حباب‌هایی که ستاره‌های جوان انرژی آزاد می‌کنند، ساخته شده‌ است.

قابلیت‌های قدرتمند مادون قرمز وب می‌تواند از میان گرد و غبار عبور کند تا قطعات گمشده پازل را به هم متصل کند.

مطالعه این فعل و انفعالات در بهترین مقیاس ها می تواند به ارائه بینشی در مورد تصویر بزرگتر از چگونگی تکامل کهکشان‌ها در طول زمان کمک کند.

منبع: همشهری
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید