آشنایی با بالگرد توفان

آشنایی با بالگرد توفان

بالگرد تهاجمی توفان اجرای یک ارتقای گسترده روی بالگرد‌های تهاجمی «کبرا» است. بالگرد‌های تهاجمی کبرا عملکرد بسیار موفقی در طول جنگ ایران و عراق داشتند. طوفان - ۲ مهجز به سامانه کنترل راکت‌انداز دیجیتال و نمایشگر چند منظوره‌ای است.

کد خبر : ۱۲۳۴۴۲
بازدید : ۲۶۲

بالگرد تهاجمی «توفان» ساخت سازمان صنایع هوایی ایران است. اولین مدل توفان در اردیبهشت ۱۳۸۹ و مدل بعدی آن در ۱۳ دی ۱۳۹۱ با نام «توفان ۲» رونمایی شد که به عنوان یک گام جدید در زمینه ارتقای ناوگان بالگردی ایران محسوب گردید.

در بالگرد توفان ۲ مجموعه‌ای از فناوری‌های بومی صنایع وابسته به وزارت دفاع، در حوزه‌های الکترونیک، اپتیک، لیزر و سلاح به کار گرفته‌شده که از آن جمله می‌توان به قدرت تهاجمی آن بواسطه قابلیت هدف‌گیری بسیار دقیق اشاره کرد.

آشنایی با بالگرد توفان

در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۲ در دی ۱۳۹۷ در منطقه عمومی خلیج فارس، بالگردهای جدید توفان ۲ متعلق به هوانیروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شرکت داشتند.

طوفان ۲ در زمان رونمایی از تجهیزات پیشرفته بسیاری به نسبت بالگردهای کبرا موجود در سازمان رزم ارتش و سپاه بهره مند بود، اما بالگردهای طوفان ۲ که در رزمایش نیروی زمینی سپاه حضور داشتند به سامانه الکترو اپتیک جدید «آر یو ۲۹۰» مجهز شده بودند.

پیشینه

بالگردهای توفان با ارتقای بالگرد ای اچ ۱ کبرا ساخته شده‌اند. پیش از این نیز از بالگردهای دیگری از کلاس کبرا با نام‌های «پنها ۲۰۹۱» یا «شباویز ۲۰۹۱» در ایران تولید و رونمایی شده بود، اما بالگرد توفان ۲ از این جهت حائز اهمیت است که در تولید آن نه تنها در ساخت بدنه تغییرات جدیدی به وجود آمده بلکه در ساخت تجهیزات الکترونیکی و حتی موتور این بالگرد تغییرات و ارتقاهایی صورت گرفته است.

مشخص‌ترین ارتقای انجام شده در توفان ۲ نصب «سامانه الکترو اپتیکی پایدار شده ژیروسکوپی» در بخش دماغه جلویی این بالگرد است. براساس این ارتقا، این بالگرد از جمله به سامانه‌های دید در شب، سامانه‌های بومی الکترونیک و اپتیک و هدفگیری و دید در شب تجهیز شده است تا از توان تهاجمی بالاتری برخوردار شود.

آشنایی با بالگرد توفان

از دیگر سامانه‌های بکار رفته در این بالگرد می‌توان به سامانه کنترل آتش دیجیتال، مدیریت هوشمند مرکزی سلاح و دوربین با قابلیت تصویربردای با دقت بالا اشاره کرد.

شناسنامه بالگرد طوفان

  • کاربری: بالگرد تهاجمی
  • تولیدکننده: سازمان صنایع هوایی ایران
  • نخستین پرواز: ۱۳۸۹
  • وضعیت: در حال خدمت
  • کاربر اصلی: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی/ ارتش جمهوری اسلامی ایران (هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران)
  • تعداد ساخته‌شده: ۲۱
  • توسعه‌یافته از: بل ای‌اچ-۱ سوپرکبرا

آشنایی با بالگرد توفان

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید