کشف شش اسکلت باستانی زیر یک آشپرخانه!

کشف شش اسکلت باستانی زیر یک آشپرخانه!

بقایای اسکلتی شش مرد در زیر کف‌پوش آشپزخانۀ یک دفتر املاک در ارتفاعات اسکاتلند کشف شده است؛ قدمت این سایت تدفین به عصر آهن بازمی‌گردد.

کد خبر : ۱۲۴۰۹۶
بازدید : ۹۳۹۶

فرادید | در آغاز تصور می‌شد این یافته در زیر آشپزخانۀ یک دفتر املاکی در اَپِل‌کراس، یک صحنه‌ی قتل قرن هجدهمی باشد. اما قدمت‌سنجی کربنی تایید کرد که این استخوان‌ها حدود ۲۰۰۰ سال قدمت دارند.

به گزارش فرادید؛ کَتی داگِ باستان‌شناس می‌گوید این یافته بسیار قابل‌ملاحظه است، چون نخستین سایت تدفینی عصر آهن است که در ساحل غربی هایلَند کشف شده است: «تدفین‌های عصر آهن را پیش از این کشف نکرده بودیم. اگر مردمانی اینجا دفن شده باشند، بقایای آن‌ها در خاک اسیدی نباید سالم باقی مانده باشد.»

کشف سایت تدفین عصر آهن در زیر کف‌پوش آشپزخانه‌ای در هایلَند

محل دفن: زیر آشپزخانه‌ی یک دفتر املاک اَپِل‌کراس

کتی داگ در سال ۲۰۱۵ روی حفاری استخوان‌ها کار کرد و همچنان به بررسی این سایت ادامه داده است. در شمال و جنوب اَپِل‌کراس بقایایی پیدا شده بود که در خاک‌های مراتع شنی ساحلی سالم باقی مانده بودند. دلیل سالم ماندن بقایای یافت‌شده در اپل‌کراس این بود که اجساد در ناحیه‌ای موسوم به «ساحل طوفانی» دفن شده بودند؛ ناحیه‌ای متشکل از قلوه‌سنگ که به خشک نگهداشتن اجساد کمک کرده بود. علاوه بر این، ساخت دفتر املاک اپل‌کراس در قرن نوزدهم به حفاظت بیشتر از این سایت کمک کرد.

کشف سایت تدفین عصر آهن در زیر کف‌پوش آشپزخانه‌ای در هایلَند

ارتفاعات غربی اسکاتلند

کتی داگ می‌گوید مردم در این آشپزخانه می‌نشستند و صبحانه‌شان را می‌خوردند بدون اینکه بدانند چه چیزی زیر پای آن‌ها دفن شده است. استخوان‌ها که پس از آسیب دیدن کف‌پوش پیدا شدند شامل سه آرواره می‌شدند و همین یافته سبب شد باستان‌شناسان تصور کنند آنها بقایای سه انسان هستند.

اما تحلیل‌ها منجر به آشکار شدن قطعات دیگری شد که متعلق به سه مرد دیگر بود که در مجموع هر شش نفر آن‌ها در عصر آهن زندگی می‌کردند. در اسکاتلند، این دوره از حدود سال ۸۰۰ پیش از میلاد آغاز شده است. کتی داگ روز سه‌شنبه ۲۸ فوریه از ساعت ۱۹:۳۰ برای مرکز میراث اپل‌کراس درباره‌ی این یافته‌های اخیر سخنرانی خواهد کرد و اطلاعات بیشتری را در این باره ارائه خواهد کرد.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید