(تصاویر) ۱۰ مورد از استثنایی‌ترین نژاد‌های گاو که تاکنون نمی‌شناختید!

(تصاویر) ۱۰ مورد از استثنایی‌ترین نژاد‌های گاو که تاکنون نمی‌شناختید!

گاو لانگهورن تگزاس ترکیبی از نژاد ایبریایی* و هندی است. آن‌ها اولین گاو‌هایی بودند که اروپایی‌ها به آمریکای شمالی آوردند. شاخ بلند نامی است که به درستی برای آن‌ها انتخاب شده است. این شاخ‌ها از نوک تا انتها می‌توانند به اندازه هفت فوت رشد کنند.

کد خبر : ۱۲۴۱۴۰
بازدید : ۹۲۰

فرادید | گاو‌ها برای اولین بار حدود ۱۰۰۰۰ سال پیش اهلی شدند. از آن زمان، انسان‌ها به طور انتخابی آن‌ها را برای استفاده‌های متعدد پرورش داده اند. این ویژگی‌ها اغلب کاربردی هستند، اما گاهی اوقات منحصر بفردند.

به گزارش فرادید، در این مطلب ده مورد از برترین نژاد‌های گاو را معرفی کرده ایم که از نظر ظاهر شگفت انگیزند. تا پایان این گزارش همراه ما باشد و با ویژگی‌های استثنایی این گاو‌های غول پیکر آشنا شوید:

گاو شاخ بلند

گاو شاخ بلند تگزاس یا لانگهورن

گاو لانگهورن تگزاس ترکیبی از نژاد ایبریایی* و هندی است. آن‌ها اولین گاو‌هایی بودند که اروپایی‌ها به آمریکای شمالی آوردند. شاخ بلند نامی است که به درستی برای آن‌ها انتخاب شده است. این شاخ‌ها از نوک تا انتها می‌توانند به اندازه هفت فوت رشد کنند. با وجود شاخ‌های دراز و ظاهریترسناک، گاو‌های شاخ بلند تگزاس کاملا آرام و باهوش هستند. این گاو‌ها هشت تا ده سال طول می‌کشد تا به اندازه کافی بزرگ شوند و به وزنی بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ پوند برسند. آن‌ها علیرغم بلوغ کندشان، دوره تولیدمثلی دوبرابر سایر نژاد‌ها دارند.

*ایبریایی‌ها (لاتین: Hibērī و یونانی: Ίβηρες) مجموعه‌ای از مردمانی بودند که توسط منابع یونانی و رومی (من جمله هکاتئوس، آوینئوس، هرودوت و استرابون) شناسایی شده‌اند و گفته شده در شرق و جنوب سواحل شبه جزیره ایبری حداقل از قرن ۶ قبل از میلاد می‌زیستند.

گاو واتوسی

گاو واتوسی

آنکوله-واتوسی یک نژاد دیدنی و بی نظیراز گاو‌های بومی آفریقا است. اعتقاد بر این است که آن‌ها "بیش از ۲۰۰۰ سال پیش از ترکیب نژاد گاو‌های شاخ بلند مصری و شاخ‌های بلند زبو که در اصل هندی هستند، به وجود آمده اند. " شاخ‌های چشمگیر این نژاد می‌تواند از نوک تا انتها هشت فوت رشد کند. شاخ آن‌ها بسیار بزرگ به نظر می‌رسد، اما گزارش‌های علمی می‌گویند این بزرگی اهدافی را دنبال می‌کند: شاخ‌های بزرگ برای پراکنده کردن گرما و همچنین به عنوان یک سلاح ترسناک برای دور کردن شکارچیان استفاده می‌شود. این نژاد از گاو‌ها معمولاً به رنگ قرمز تیره هستند و گاهی اوقات خال‌های سفیدی دارند.

گاو هایلندی

گاو هایلند اسکاتلندی

با حرکت از سرزمین گرم آفریقا به سمت کوه‌های سرد اسکاتلند، نژاد گاو دیگری را می‌بینیم که با محیط خود سازگار شده است. این گاو کوهستانی دارای پوششی ضخیم و پشمالو است که آن را گرم نگه می‌دارد و از باد و باران محافظت می‌کند. این پوشش مواج ظاهری بامزه نیز به آن می‌دهد. گاو کوهستانی بلندترین پشم را در میان گاو‌های دیگر دارد. جالب اینجاست که پرورش دهندگان اسکاتلندی به این گروه از گاو‌ها گله نمی‌گویند، بلکه بیشتر به آن‌ها یک "چین" می‌گویند. زیرا «در قدیم در زمستان، گاو‌ها را شب‌ها در پناهگاه‌هایی از سنگ به نام چین‌ها دور هم جمع می‌کردند تا از آب و هوای سرد و حمله گرگ‌ها در امان بمانند.»

گاو بلژیکی

گاو آبی بلژیکی

گاو آبی بلژیکی یک نژاد گاو گوشتی است که بدنی فوق‌العاده عضلانی و جثه‌ای بسیار بزرگ دارد. ظاهر عجیب این گاو‌ها به دلیل وقوع یک جهش غیر طبیعی است که جهش «دوبرابر کنندهٔ ماهیچه‌ای» نامیده می‌شود. بر اثر این جهش پروتئین ویژه‌ای که وظیفهٔ کنترل رشد ماهیچه‌ها را دارد در بدن این گاو‌ها تولید نمی‌شود. این یک ویژگی ژنتیکی است که باعث افزایش تعداد فیبر‌های عضلانی می‌شود. این فرایند موجب می‌شود این گاو‌ها حدود ۲۰ ٪ عضله بیشتری نسبت به گاو معمولی و گوشت بسیار کم چربی داشته باشند.

این وضعیت جالب برای اولین بار در سال ۱۸۰۸ مورد توجه قرار گرفت. این حیوانات می‌توانند بسیار فربه و بزرگ شوند. دیدن یک گاو نر آبی بلژیکی با وزن بیش از ۲۸۰۰ پوند (۱۳۰۰ کیلوگرم) غیرمعمول نیست. وزن ماده‌ها می‌تواند به ۲۰۰۰ پوند (۹۰۰ کیلوگرم) برسد.

گاو زبو

گاو زبو

نژاد زبو، گونه‌ای از گاو است که زیستگاه آن در هند، چین و شرق آفریقا است. از نژاد زبو برای تولید گوشت و نیز تولید شیر استفاده می‌شود. کوهان بزرگ روی شانه‌ها، گوشت‌های آویخته و غبغب بزرگ از مشخصات این نژاد است.

گاو برهمن

گاو برهمن آمریکایی

گاو برهمن آمریکایی یکی از نژاد‌های خاص زبو است که در ایالات متحده از گاو‌های زبو وارداتی از هند و برزیل گسترش یافته است، بنابراین دارای قوز شانه‌ای مشخص و گودی برجسته‌ای است، اما رنگی متفاوت دارند: قرمز یا خاکستری. با این حال این نژاد، ویژگی‌های منحصر به فرد خود را نیز دارند، مثلا گوش‌های بلند غیرعادی آن‌ها که ظاهری شبیه بز به آن‌ها می‌دهد. این نژاد به دلیل ظرفیتی که در تحمل گرما دارند شناخته می‌شوند و این توانایی آن‌ها را می‌توان به پوست شل آن‌ها نسبت داد.

گاو دکستر

گاو دکستر

همانطور که اسب‌های مینیاتوری وجود دارند، گاو‌های مینیاتوری نیز وجود دارند. گاو دکستر که اصالتا اهل ایرلند است یکی از این نژادهاست. این گاو‌های کوچک و ریز جثه تنها حدود سه تا چهار فوت قد دارند و برای مزارع کوچک در تمام آب و هوا‌ها عالی هستند. انجمن گاو دکستر کانادا می‌گوید این نژاد "به دلیل سرسختی، مطیع بودن و سهولت زایمان مشهور شدند. "

گاو‌های دکستر که برای تولید لبنیات پرورش می‌یابند، روزانه یک تا دو گالن شیر می‌دهند (در مقابل ۸ تا ۱۰ گالن از یک گاو شیری معمولی). اگر شما یکی را برای گوشت پرورش می‌دهید، حدود ۴۰۰ پوند گوشت خواهید داشت (در مقایسه با دو برابر این مقدار از یک گاو با اندازه متوسط). این ویژگی‌ها آن‌ها را برای یک مزرعه خانوادگی بسیار کارآمد می‌کند. به علاوه، آن‌ها زیبا هستند و این یک امتیاز خاص است.

گاو گالوی

گاو گالووی

یکی دیگر از نژاد‌های گاو که بسیار خاص و غیرمعمول است گاو گالووی است. این گاو‌های کوچک پوستی سیاه با یک کمربند سفید در وسط بدن خود دارند. پوشش آن‌ها کاملاً ضخیم است، که با زیستگاه آن‌ها سازگاری دارد: ارتفاعات اسکاتلند.

نژاد گاو گالووی در رنگ قهوه‌ای متمایل به خاکستری و از قهوه‌ای تیره تا قهوه‌ای روشن دیده می‌شود. نژاد گاو گالووی پشمالو بوده ومو‌هایی ضخیم و بلندی دارد. البته مو‌های نژاد گاو گالووی ضد آب است. این نوع پوشش مو می‌تواند این گاو را از آب و هوای سرد و همچنین مرطوب منطقه محافظت نماید. گالووی به اندازه گاو‌های کوهستانی پشمالو نیست و به طور طبیعی شاخ ندارند. آن‌ها اساساً به خاطر گوشت خوشمزه خود پرورش می‌یابند.

گاو مینیاتوری

گاو جرسی مینیاتوری

گاو‌های جرسی به اندازه کافی مشهور هستند، اما در مورد جرسی‌های مینیاتوری چطور؟ تا به حال چیزی شنیده اید؟ این گاو‌ها فقط ۳ تا ۳.۵ فوت قد دارند. مانند سایر نژاد‌های کوچکتر، آن‌ها به گونه‌ای رشد یافتند که برای مزارع کوچکی که به شیر یا گوشت زیادی نیاز ندارند یا نمی‌خواهند در فضای زیادی سرمایه گذاری بسیار مناسب هستند. آن‌ها با تلاقی جرسی‌های استاندارد با دکستر‌ها یا سایر گاو‌های مینیاتوری به وجود آمدند. گاو‌های جرسی ملایم، مطیع و آرام هستند-برخلاف همتایان استاندارد خود که به تندخویی و پرخاشگری معروف شده اند.

گاو پاندایی

گاو پاندایی

و در نهایت، نژاد آخر این لیست گاو پاندایی است. یک گاو به خصوص و کمیاب. گاو پاندای مینیاتوری به خاطر نشانه‌هایش که دقیقاً مانند پاندا‌های غول‌پیکر است، مشهور می‌باشد. در واقع، اگر نشانه‌های درستی نداشته باشد مثل یک کمربند سفید در وسط تن و لکه‌های مشکی مشخص روی یک صورت سفید - به عنوان گاو پاندا به حساب نمی‌آید. تعداد انگشت شماری از این گاو‌های بامزه در جهان وجود دارد: در سال ۲۰۱۳، یک پرورش دهنده تخمین زد که تنها ۳۰ تا ۴۰ گاوپاندایی وجود دارد. آن‌ها به قدری نادر هستند که وقتی یکی به دنیا می‌آید، معمولاً تیتر اخبار می‌شوند، مانند این گوساله دوست داشتنی به نام بن که علائم غیرمعمولش ارزش او را به حدود ۳۰۰۰۰ دلار رسانده است.

ترجمه: فراید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید