چگونه به مدیری که کار بیشتری می‌خواهد، «نه» بگوییم؟

چگونه به مدیری که کار بیشتری می‌خواهد، «نه» بگوییم؟

وقتی که مدیرتان از شما می‌خواهد به همکارانتان برای انجام کاری کمک کنید یا مسئولیت تیم دیگری را بر عهده بگیرید، نه گفتن دشوار است.

کد خبر : ۱۲۴۴۰۷
بازدید : ۸۲۰۷

یکی از چیز‌هایی که در طول مسیر شغلی‌مان، خصوصاً در ابتدا با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، گفتن کلمه کلیدی «نه» است؛ چرا که ما ذهنمان را طوری تمرین داده‌ایم که به همه‌چیز «بله» بگوییم. اکثر ما این دید را داریم که هرچه بیشتر کار برداریم، پیشرفت شغلی‌مان نیز بیشتر می‌شود؛ من بیشتر تحسین می‌شوم، بیشتر حقوق می‌گیرم و سریع‌تر ارتقا می‌یابم. این‌ها چیز‌هایی هستند که به خودمان می‌گوییم، اما متأسفانه اکثر مواقع درست از آب درنمی‌آید.

وقتی که مدیرتان از شما می‌خواهد به تیم یا همکارانتان برای انجام کاری کمک کنید، یک ابتکار جدید را رهبری کنید یا مسئولیت تیم دیگری را بر عهده بگیرید، «نه» گفتن می‌تواند دشوار باشد. آیا اصلاً می‌توانید «نه» بگویید؟ یا با اکراه «بله» می‌گویید و مخفیانه آرزو می‌کنید که ای‌کاش «نه» می‌گفتید؟

در ادامه به شما می‌گوییم چطور زمانی که مدیرتان از شما کار بیشتری می‌خواهد، «نه» بگویید.

۱- لیست پروژه‌های کنونی‌تان را بررسی کنید

ابتدا لیست کار‌های کنونی‌تان را با مدیرتان بررسی کنید. براساس آماری که اخیراً resumebuilder.com منتشر کرده است، ۶۱ درصد از رهبران کسب‌وکار‌ها در پرسشنامه خود اعلام کرده‌اند که در سال ۲۰۲۳ تعدادی از کارکنان خود را اخراج می‌کنند. چیزی که باید توجه کنید این است: سازمان‌ها همواره به ارزیابی مجدد اولویت‌هایشان، تخصیص مجدد کار‌ها و توقف بعضی پروژه‌ها ادامه می‌دهند و خواهند داد.

بررسی لیست کار‌ها فرصت مهمی است تا با مدیر خود در مورد پروژه‌ای که روی آن کار می‌کنید، دوباره هماهنگ شوید تا مطمئن باشید که درواقع روی پروژه‌هایی کار می‌کنید که هنوز برای موفقیت شرکت اهمیت دارند.

مدیران شما «انسان» هستند؛ می‌توانند فراموش کنند که چه وظیفه‌ای به شما داده‌اند، اهمیت آن چقدر بوده است و ندانند هر عضو تیم چقدر درگیر کار‌ها و پروژه‌های محول شده است. پیش از اینکه مدیرتان کار تازه‌ای به شما دهد، با او به بررسی کار‌های کنونی خود بپردازید. بازخورد مدیرتان ممکن است شما را به‌شکل دل‌پذیری متعجب کند! ممکن است کمکتان کند تا اولویت‌بندی دوباره روی کار‌ها انجام دهید. ممکن است توضیح دهد که چطور این کار تازه مرتبط با کاری است که درحال‌حاضر روی آن کار می‌کنید یا حتی با دیدن کار‌های مختلفی که در دست انجام دارید، نظرشان عوض شود و آن کار به‌خصوص را به شما ندهند.

۲- اگر شما «بله» گفتید، به کار دیگری «نه» بگویید

اگر به کاری که داده شد، «بله» گفتید، ببینید که آیا می‌توانید به یکی از کار‌های کنونی‌تان «نه» بگویید؟ برخی از مدیران ممکن است موافق توقف کار فعلی نباشند. برای مثال، می‌توانید این‌طور به مدیر خود بگویید که: «می‌دانم که می‌خواهید اکنون این مسئولیت جدید را به عهده بگیرم؛ نظرتان در مورد توقف انجام خبرنامه‌ای که در این فصل شروع کردیم و ارزیابی مجدد آن برای فصل آینده، چیست؟» ممکن است او موافق این توقف باشد یا حتی از اهمیت پروژه کنونی بگوید و این مسئولیت تازه را به فصل آینده موکول کند.

اینکه نگران امنیت شغلی‌مان، خصوصاً در این وضعیت اقتصادی باشیم، کاملاً قابل درک است. بااین‌وجود، اینکه بتوانیم کار «باکیفیت» ارائه دهیم که در مسیر موفقیت سازمان تأثیرگذار باشد، بسیار مهم‌تر از «تعداد» کار‌هایی است که تحویل می‌دهیم.

فراموش نکنید که هرچقدر کار‌های خود را زیاد کنید، تأثیر شما در هر پروژه ممکن است کم یا نادیده گرفته شود. اینکه تعداد کار‌های بیشتری انجام دهید، الزاماً باعث افزایش امنیت شغلی شما نمی‌شود. اینکه شما نتوانید تأثیر مورد انتظار سازمان را در پروژه‌های مختلفی که دریافت می‌کنید، داشته باشید، ممکن است حتی تأثیر منفی روی جایگاه شما داشته باشد.

۳- این فرصت را به شخص دیگری بدهید

در آخر نیز فرصت کار تازه را به شخص دیگری واگذار کنید. برای مثال ممکن است فرصت فوق‌العاده‌ای به شما پیشنهاد شود، اما شما درحال‌حاضر مشغول انجام کار‌های فوق‌العاده دیگری باشید. با قبول آن پروژه تازه ممکن است با توجه به حجم کار‌های کنونی‌تان، نتوانید آن تأثیر شگرفی را که به‌دنبال آن هستید، داشته باشید. پس با خودتان فکر کنید که کدام‌یک از همکارانتان به‌دنبال چنین فرصتی است؟ ممکن است یادتان بیاید که یکی از همکاران به شما گفته بود به‌دنبال فرصتی است که کار‌های فوق‌العاده‌ای انجام دهد یا کار‌های معنادارتری می‌خواهد. با مدیر خود هماهنگ کرده و این فرصت را به شخص دیگری واگذار کنید.

البته فراموش نکنید که هیچ‌وقت کاری را بدون آگاهی و تأیید فرد به او ندهید. حس اینکه کاری را بدون اینکه داوطلبانه آن را انتخاب کرده باشید، به‌صورت اجباری به شما داده شود، یکی از بدترین احساسات است و می‌تواند باعث ایجاد احساس خشم شود. اطمینان حاصل کنید که از علایق شغلی و نحوه تلاش فرد برای ارتقای خود آگاهی دارید؛ در این صورت ممکن است در موقعیتی باشید که فرصتی را که به شما داده شده است، به آن‌ها ارائه دهید.

«نه» گفتن به مدیر خود هیچ‌وقت ساده نیست، اما وقتی شما مرتب به هر کاری «بله» می‌گویید، چه متوجه این قضیه شده باشید یا نه، شما به‌آرامی درحال «نه» گفتن به کار‌ها و پروژه‌های کنونی خود هستید. «نه» گفتن به همان اندازه «بله» گفتن اهمیت دارد. «نه» گفتن یک مهارت مهم است که باید یاد بگیرید تا مسیر شغلی‌تان را به‌درستی مدیریت کنید.

منبع: دیجیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید