(ویدئو) شکار عجیب ناسا در فضا: پیتزا

(ویدئو)  شکار عجیب ناسا در فضا: پیتزا

در تاریخ یکم مارس ۲۰۲۳، فضاپیمای «جونو ناسا» در کنار قمر مشتری یعنی «آیو» پرواز کرد و در فاصله ۵۱۵۰۰ کیلومتری درونی‌ترین و سومین قمر بزرگ از چهار قمر گالیله قرار گرفت.

کد خبر : ۱۲۴۹۵۳
بازدید : ۴۳۸

تصاویر جدیدی که فضاپیمای ناسا به ثبت رسانده‌است، نزدیک‌ترین تصاویری است که از آتشفشانی‌ترین قمر منظومه شمسی گرفته شده‌است؛ گفتنی است که آخرین تصاویر گرفته شده از «آیو» به ماموریت افق‌های نو در سال ۲۰۰۶ باز می‌گردد، زمانی که مدارگرد پلوتو در راه رسیدن به این سیاره از کنار آیو عبور کرد.

«آیو» هنوز شبیه پیتزا است؛ سطح لکه‌دار و رنگارنگ از فعالیت‌های آتشفشانی آن ناشی می‌شود. توده‌های آتشفشانی و جریان‌های گدازه در سراسر سطح آن به رنگ‌های مختلف از قرمز و زرد گرفته تا نارنجی و سیاه درآمدند. برخی از "رودخانه‌های" گدازه‌ای آن به طول صد‌ها کیلومتر امتداد دارند.

جونو در ماموریت طولانی خود، اکنون ۴۹ بار به دور مشتری چرخیده‌است و در مسیر مطالعه چندین قمر مشتری است. این یکی از ۹ پرواز پروژه قمر آتشفشانی بود که اولین بار در دسامبر ۲۰۲۲ انجام شد، پرواز آتی سال آینده در ۳ فوریه ۲۰۲۴ در هزار و ۵۰۰ کیلومتری از «آیو» انجام خواهد شد.

شکار عجیب ناسا

جیسون پری، کارشناس رصد آیو که با تیم‌های تصویربرداری کاسینی، گالیله و های‌رایز کار کرده است، در توییتر گفت که اولین نگاه‌های او به این تصاویر تغییرات ظریفی را نشان می‌دهد.

پری در این خصوص در توییتر نوشت: «تغییرات سطح بسیار ظریف هستند، اما حداقل دو مورد آن واضح است که یکی از آن‌ها نقطه داغ آتشفشانی است که برای اولین بار توسط نیو هورایزنز در میانه یک فوران کوچک مشاهده شد که طبق گفته Juno JIRAM هنوز فعال است و داده‌های دیگر قرمز شدن Chors Patera، دهانه آتشفشانی کاسه‌ای شکل را نشان می‌دهد.»

فضاپیمای ناسا یک ابزار نور مرئی با وضوح بالا را در اختیار فضانوردان گذاشته‌است؛ این دوربین به عنوان یک دوربین دسترسی عمومی در این ماموریت گنجانده شده‌است و تصاویر آن توسط عموم پردازش می‌شود، از زمانی که جونو در سال ۲۰۱۶ به مشتری رسید، بسیاری از افراد فعالانه تصاویر جونو را پردازش می‌کنند.

۱
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید