(عکس) مرد ۱۲۰ میلیارد تومانی سینمای ایران

(عکس) مرد ۱۲۰ میلیارد تومانی سینمای ایران

 با فروش شب گذشته سینماها، رتبه اول و دوم فروش امسال سینماهای کشور به ۲ کمدی «مسعود اطیابی» اختصاص پیدا کرد.

کد خبر : ۱۲۵۴۱۳
بازدید : ۴۳۴

کمدی بخارست، شب گذشته بیش از ۳۰۰ میلیون تومان فروخت تا علاوه بر اینکه از گیشه سگ‌بند جلوتر زده و در جایگاه دومین فیلم پرفروش امسال قرار بگیرد، بلکه مجموع گیشه ۲ فیلم مسعود اطیابی در اکران امسال را به عدد ۱۲۰ میلیارد تومان برساند.

مسعود اطیابی که سال گذشته با کمدی دینامیت، گیشه ۶۰ میلیاردی را تجربه کرد و توانست کارگردان پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۴۰۰ لقب بگیرد، برای امسال، کمدی انفرادی را از هفتم اردیبهشت به روی پرده فرستاد که این فیلم با نقش‌آفرینی رضا عطاران، مهدی هاشمی و احمد مهران‌فر، موفق شد با جذب حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب، گیشه ۷۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی را به دست بیاورد.

فیلمی که به لحاظ ریالی و بدون در نظر گرفتن میزان تورم، تا امروز، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای کشور است و اگر اجازه می‌یافت که اکران خود را ادامه دهد، قطعا می‌توانست حتی به مرز ۹۰ میلیارد تومان نیز برسد.

عکس | مرد ۱۲۰ میلیارد تومانی سینمای ایران
سید مسعود اطیابی

بخارست دومین فیلم اطیابی است که به‌نوعی صف‌شکن آثاری بود که بعد از التهابات پائیز، به روی پرده می‌رفتند. درحالی‌که بسیاری بر این باور بودند که اکران بخارست نخواهد توانست در آن شرایط، کمکی برای سینمای ایران باشد اما این فیلم از ۲۴ آبان‌ماه تا پایان شب گذشته موفق شد با حدود ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار مخاطب، گیشه‌ای ۴۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومانی داشته باشد.

۲ فیلم اطیابی تاکنون حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مخاطب داشته است که این آمار، حدود یک‌سوم ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری است که در سال جاری به سینما رفته‌اند

به این ترتیب، مسعود اطیابی در ادامه رکوردشکنی‌های چند سال اخیر خود، به کارگردانی تبدیل می‌شود که دو فیلم ابتدایی جدول پرفروش‌ترین‌ها و پرمخاطب‌ترین‌های سینمای ۱۴۰۱ را در اختیار دارد و با گیشه ۱۲۰ میلیارد تومانی، سینماگری است که کمک بسیار ارزشمندی به اقتصاد سینمای کشور در سال جاری نموده است.

برای سینمایی که اکران امسالش تا به اینجا، هنوز به ۴۰۸ میلیارد تومان نرسیده است، کسب ۱۲۰ میلیارد از ۲ فیلم یک کارگردان، اتفاق مبارکی است که نمونه آن، کمتر در سینمای ایران مشاهده شده است.

البته که اکران بخارست، حداقل تا عید فطر سال آینده ادامه خواهد داشت و هیچ بعید نیست که این فیلم، رکورد گیشه فیلم انفرادی را بشکند و به لحاظ ریالی، به پرفروش‌ترین فیلم تبدیل شود. البته در این آمار، باید به این نکته نیز توجه داشت که برخی فیلم‌ها در تاریخ سینمای ایران، تعداد مخاطبان بیشتری نسبت به انفرادی و بخارست داشته‌اند اما آن فیلم‌ها در زمان نرمال به روی پرده رفتند و توانستند مخاطبان بسیاری را جذب کنند اما انفرادی در روزگاری به روی پرده رفت که سینما، به‌واسطه بحران کرونا، وضعیت وخیم و بغرنجی را تجربه می‌کرد. بخارست هم در یک شرایط بحرانی به کمک سینما آمد و توانست به طلسم رکود پائیزی سینماهای کشور خاتمه دهد.

عکس | مرد ۱۲۰ میلیارد تومانی سینمای ایران

البته اطیابی، با این شرایط بیگانه نیست. او تیرماه سال گذشته، در شرایطی دینامیت را به روی پرده فرستاد که هیچ تهیه‌کننده و کارگردانی حاضر به نمایش فیلم خود نبود. استقبالی که از دینامیت به عمل آمد، این شهامت را به صاحبان آثار داد تا فیلم خود را نمایش دهند و به این ترتیب، بحران عمیق سینماها که ناشی از شیوع کرونا بود، با این گره‌گشایی، تمام شد تا بیش از ۷ میلیون نفر در یک سال سخت، به سینما بروند. ۷ میلیونی که حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر آن متعلق به دینامیت بودند یعنی بیش از یک‌سوم مخاطبان سال.

برای امسال هم چنین اتفاقی رخ داده است. ۲ فیلم اطیابی تاکنون حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مخاطب داشته است که این آمار، حدود یک‌سوم ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری است که در سال جاری به سینما رفته‌اند.

این آمارها که قطعا طی روزهای باقی‌مانده سال با افزایش همراه خواهند شد، جایگاه مسعود اطیابی را به‌عنوان کارگردانی که نبض مخاطب در دست اوست و شناخت خوبی از جریان و فرآیند استقبال در سینمای ایران دارد را مستحکم نموده و کرسی رفیعی را برای او در تاریخ سینمای ایران کنار می‌گذارد. کارگردانی که یک‌تنه، سهم بسزایی در بهبود اقتصاد سینمای ایران طی سال‌های بحرانی اخیر داشته و ثابت کرده که می‌تواند گیشه را در هر شرایط نامطلوبی، نجات دهد.

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید