کشف کوهی در زیر آب بلندتر از برج «خلیفه»

کشف کوهی در زیر آب بلندتر از برج «خلیفه»

این ابتکار به پر کردن شکاف‌های اکتشاف اقیانوس، به ویژه در مناطق دورافتاده کمک می‌کند و با توجه به اینکه تاکنون فقط پنج درصد از دریا‌ها کاوش شده‌اند، این ماموریت کاوشگرانه در نهایت می‌تواند تمام اسرار اقیانوس‌های زمین را آشکار کند.

کد خبر : ۱۲۵۶۷۲
بازدید : ۲۴۱

به لطف اولین ماموریت بدون سرنشین نقشه‌برداری اقیانوس در جهان یک کوه در زیر آب کشف شده که از برج خلیفه دوبی بلندتر است.

به نقل از آی‌ای، کاوشگر دریایی Surveyor SD ۱۲۰۰، بزرگترین شناور بدون سرنشین نقشه‌برداری اقیانوس در جهان است که به تازگی یک کوه دریایی ناشناخته را کشف کرده که بزرگتر از بلندترین آسمان خراش زمین است.

این ابتکار به پر کردن شکاف‌های اکتشاف اقیانوس، به ویژه در مناطق دورافتاده کمک می‌کند و با توجه به اینکه تاکنون فقط پنج درصد از دریا‌ها کاوش شده‌اند، این ماموریت کاوشگرانه در نهایت می‌تواند تمام اسرار اقیانوس‌های زمین را آشکار کند.

علاوه بر این، کشف کوه‌های دریایی به ارتقای دانش ما در مورد عملکرد‌های فیزیکی اقیانوس کمک می‌کند. چنین زمین‌چهر‌های زمین‌شناسی می‌توانند به عنوان یک مرکز توجه برای زیستگاه‌های متمایز - شاید برای زندگی ناشناخته قبلی - که نیاز به بررسی بیشتر دارد، باشند.

زمین‌چهر (Landform) در علوم زمین‌شناسی به مجموعه خصوصیات فیزیکی قابل تشخیص و شکل‌های ویژه و یا به شکل یا اشکال طبیعی سطح زمین مانند دشت‌ها، دره‌ها، فلات‌ها، کوه‌ها و پدیده‌هایی که در سطح زمین ایجاد شده و عوامل درونی یا بیرونی در ایجاد آن نقش داشته و دارند، گفته می‌شود.

چرا برای کشف اقیانوس به شناور کاوشگر نیاز داریم؟

دکتر آرورا المور، مدیر کاوش اقیانوس سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا می‌گوید: هر آمریکایی به یک طریقی به اقیانوس وابسته است. از پروتئین‌های ماهی‌ها و تغذیه گرفته تا کابل‌های اعماق دریا که اینترنت را ممکن می‌سازند.

وی افزود: تنها راهی که ایالات متحده می‌تواند از منابع اقیانوسی بیشترین بهره را ببرد این است که بفهمیم چه چیزی در آنجا وجود دارد. این ماموریت اولین گام برای نقشه‌برداری از بستر دریا از مناطق کلیدی با وضوح بالا است.

منطقه انحصاری اقتصادی ایالات متحده (EEZ) منطقه‌ای است که ۲۰۰ مایل دریایی از ساحل امتداد دارد و اگرچه یکی از بزرگ‌ترین‌ها است، اما هنوز نقشه‌برداری و کشف نشده باقی مانده است.

کاوشگر SD ۱۲۰۰ تاکنون بیش از ۴۵ هزار کیلومتر مربع از کف اقیانوس‌های ناشناخته را در سواحل کالیفرنیا و اطراف جزایر آلوتی آلاسکا اسکن کرده است، جایی که معمولا آب و هوای خشنی دارد و برخلاف شرایط دشوار شامل باد‌هایی با سرعت ۳۵ گره دریایی و موج‌های با ارتفاع بیش از پنج متر داده‌های با کیفیتی را جمع آوری کرده است.

اکنون این کاوشگر در جدیدترین کاوش خود در مساحت ۲۹ هزار و ۷۲۰ کیلومتر مربعی در سواحل کالیفرنیا، یک کوه دریایی ناشناخته با ارتفاع حدود ۱۰۰۰ متر را یافته است که برای نشان دادن وسعت آن باید توجه داشت که بلندترین ساختمان جهان که برج خلیفه در امارات است، ۸۲۸ متر درازا دارد.

برایان کانن، از گروه عملیات این کاوشگر می‌گوید: کاوشگر ما طوفان‌ها را تحمل کرد، عمق سنجی با وضوح بالا انجام داد و هیچ انسانی را نیز در معرض خطر قرار نداد.

او می‌گوید این ماموریت ثابت می‌کند که شناور‌های بدون خدمه گزینه مناسبی برای دستیابی به اهداف استراتژی ملی نقشه برداری اقیانوس، اکتشاف و توصیف ویژگی‌ها ارائه می‌دهند.

وی در پایان گفت: این آینده‌ی نقشه‌برداری از اقیانوس‌ها است.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید