۱۰ شهر برتر جهان که میان کار و زندگی تعادل برقرار کردند!

۱۰ شهر برتر جهان که میان کار و زندگی تعادل برقرار کردند!

بلفاست، پایتخت ایرلند شمالی هزینه زندگی پایین همچنین قیمت پایین‌تری را برای اجاره یا خرید خانه در مقایسه با شهر‌های بزرگ بریتانیا ارائه می‌دهد. شرکت‌ها نیز در این شهر، سیاست‌های مرخصی زایمان سخاوتمندانه‌ای را ارائه می‌دهند.

کد خبر : ۱۲۵۷۱۴
بازدید : ۱۴۵

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که ایجاد تعادل میان کار و زندگی برایتان اهمیت دارد؛ تعادلی که باعث می‌شود شما حس بهتری از کاری که انجام می‌دهید دریافت نمایید. اما واقعیت این است که کمتر از سوی صاحبان مشاغل و شرکت‌های بزرگ به این مسائل توجه می‌شود.

در همین رابطه فوربس مطالعه‌ای را انجام داده که نشان می‌دهد بیش از نیمی از کارگران بریتانیایی (حدود ۵۴ درصد) در ازای تعادل بهتر بین کار و زندگی، شغلی با دستمزد کمتر که بتواند وضعیت زندگی بهتری را برای آن‌ها فراهم کند، ترجیح می‌دهند.

اما کدام شهر‌ها بهترین تعادل را میان کار و زندگی برقرار کرده است. آنطور که در شاخص تعادل بین کار و زندگی فوربس در سال جاری نشان داده شده، پاسخ اکثرا در اروپا نهفته است. فوربس بیش از ۱۲۰ شهر در سراسر جهان را بررسی کرد و به هر کدام از آن‌ها امتیازی بین ۱ تا ۱۰۰ اعطا کرد تا مشخص شود کدام شهر‌ها در ۱۰ عامل مختلف از جمله شادی، برابری جنسیتی، میانگین ساعت کار، حداقل مرخصی قانونی سالانه و همچنین ساعات نور خورشید، صاحب بیشترین امتیاز می‌شوند.

در اینجا نگاهی به ۱۰ شهر برتر جهان برای تعادل بین کار و زندگی می‌اندازیم:

۱۰- بلفاست، ایرلند شمالی

بلفاست، پایتخت ایرلند شمالی هزینه زندگی پایین همچنین قیمت پایین‌تری را برای اجاره یا خرید خانه در مقایسه با شهر‌های بزرگ بریتانیا ارائه می‌دهد. شرکت‌ها نیز در این شهر، سیاست‌های مرخصی زایمان سخاوتمندانه‌ای را ارائه می‌دهند.

۹- ادینبورگ، اسکاتلند

ادینبورگ در اسکاتلند اولین شهر بریتانیا است که در بین ۱۰ شهر برتر برای تعادل بین کار و زندگی قرار گرفته است. علاوه بر طبیعت زیبا، این شهر بزرگ اسکاتلند یک سیاست مرخصی سالانه سخاوتمندانه ۲۸ روزه و یک سیاست مرخصی زایمان با حداقل حقوق ۳۹ هفته‌ای ارائه می‌دهد که می‌تواند برای بسیاری از کارگران و کارمندان جذاب باشد.

۸ - وین، اتریش

وین، پایتخت اتریش با طیف گسترده‌ای از فضا‌های سبز و مراقبت‌های بهداشتی و آموزش رایگان، مکانی ایده‌آل برای زندگی و ایجاد تعادل بین کار و زندگی است. نرخ بیکاری در این شهر تنها در حدود ۲.۳ درصد است و کارمندان می‌توانند به طور متوسط از ۵ هفته مرخصی سالانه بهره‌مند شوند.

۷- ریکیاویک، ایسلند

به لطف تأکید دولت ایسلند بر تعادل سالم بین کار و زندگی، بسیاری از شرکت‌ها ترتیبات کاری انعطاف‌پذیری را اتخاذ کرده‌اند که باعث شده تعادل خوبی میان کار‌های حضوری همچنین دورکاری ایجاد شود؛ مسئله‌ای که به کارمندان حق انتخاب بیشتری می‌دهد. علاوه بر این، کارکنان در سال از ۲۴ روز مرخصی سالانه و ۱۲ روز تعطیلی رسمی نیز برخوردار هستند.

۶ - گوتنبرگ، سوئد

کار و زندگی در گوتنبرگ به معنای تمرکز بر رفاه کارکنان است. به کارگران ۲۵ روز مرخصی سالانه و ترتیبات کاری منعطف ارائه می‌شود. به طوری که ۴۲ درصد از کارمندان می‌توانند مشاغلی دورکار یا ترکیبی از کار حضوری و فعالیت از منزل را انتخاب کنند.

۵ - اوکلند، نیوزلند

اوکلند تنها شهر غیراروپایی است که در بین ۱۰ شهر برتر شاخص تعادل کار و زندگی قرار گرفته است. کارمندان در بزرگترین شهر نیوزلند به طور متوسط ۲۶.۳ ساعت در هفته کار می‌کنند چهار هفته مرخصی با حقوق و ۱۱ روز نیز تعطیلی رسمی در تقویم سالانه خود دارند. اقتصاد رو به رشد نیوزیلند، فرصت‌های شغلی فراوانی را در بخش‌های مختلف این کشور ارائه می‌کند. به نحوی که نرخ بیکاری در این کشور تنها ۳.۲ درصد است.

۴ - اسلو، نروژ

با وجود اینکه پایتخت نروژ، شهر گرانی است، اما استاندارد‌های بالای زندگی و دستمزد‌های بالا آن را به یکی از بهترین شهر‌ها برای کار و زندگی تبدیل کرده است. بسیاری از شرکت‌های اسلو ساعات کاری انعطاف‌پذیری را ارائه می‌کنند که کارمندان را قادر می‌سازد تا برنامه‌های کاری و شخصی را مدیریت کنند.

۳ - استکهلم، سوئد

کارمندان تمام وقت در استکهلم حداقل ۲۵ روز مرخصی سالانه دریافت می‌کنند که اوقات فراغت زیادی را برای آن‌ها فراهم می‌سازد. تقریبا نیمی از مشاغل یعنی حدود ۴۶ درصد گزینه‌های کار ترکیبی یا دورکاری را ارائه می‌دهند. علاوه بر این، کارفرمایان سیاست‌های مرخصی سخاوتمندانه‌ای را برای والدین در نظر گرفته‌اند که باعث می‌شود پدر‌ها و مادر‌ها برای رسیدگی بهتر به فرزندان خود زمان و فرصت بیشتری در اختیار داشته باشند

۲ - هلسینکی، فنلاند

هلسینکی به لطف تاکید دولت بر جامعه و سبک زندگی سالم، جایگاه دوم را در میان بهترین شهر‌ها برای داشتن تعادل در زندگی و کار به خود اختصاص داده است؛ همین توجهات باعث شده که فنلاند رتبه اول در شاخص شادی جهانی را نیز در اختیار داشته باشد.

شرکت‌ها در هلسینکی ۳۲۰ روز کار ترکیبی ارائه می‌دهند و ۵ هفته مرخصی سالانه و ترتیبات کاری انعطاف‌پذیر از جمله امکان انجام دورکاری و توجه به سیاست‌های اجتماعی که از سوی دولت فنلاند ارائه می‌شود، باعث شده این شهر در جایگاه دوم قرار گیرد. هرچند زمستان‌های طولانی و سرد از مشکلات قابل توجه این کشور به شمار می‌رود.

۱- کپنهاگ، دانمارک

کپنهاگ در صدر فهرست شهر‌هایی است که بهترین تعادل بین کار و زندگی را دارند. پایتخت دانمارک در چندین جنبه مرتبط با سبک زندگی، از جمله دومین شهر شاد جهان و رتبه برتر برابری جنسیتی بر اساس شاخص نابرابری جنسیتی، امتیاز بالایی دریافت کرده است. دانمارک همچنین به دلیل ساعات کاری انعطاف پذیر، حداقل پنج هفته مرخصی سالانه، نرخ پایین بیکاری (۲.۴ درصد) و ۵۲ هفته مرخصی برای والدین نیز شهری محبوب برای نیرو‌های کار محسوب می‌شود.

شهر‌های دیگر قابل توجه

باید توجه داشت که در بررسی فوربس شهرهایی، چون آمستردام، زوریخ، پراگ، سیدنی و ابوظبی هم امتیازات قابل توجهی کسب کردند. این شهر‌ها با اقتصاد قوی، نرخ پایین بیکاری و مزایای سخاوتمندانه برای کارمندان، تعادل مناسبی بین کار و زندگی کارمندان و کارگران ایجاد کرده‌اند. از نکات قابل توجه دیگر اینکه هیچ شهر ایالات متحده نتوانست جایگاهی را در لیست ۵۰ شهر برتر دنیا به دست آورد و بالاترین رتبه، آتلانتا بود که در رتبه ۵۲ جهان قرار داشت. این تضاد قابل توجه با سایر کشور‌های اروپایی، نتیجه مسائلی، چون فقدان مرخصی سالانه با حقوق همچنین مرخصی زایمان برای کارمندان در آمریکا است.

منبع: یورونیوز

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید