ماجرای مبهم مجوز کنسرت‌ها

ماجرای مبهم مجوز کنسرت‌ها

گفته می‌شود سهراب پاکزاد، امید حاجیلی، آرش و مسیح همچنان با مخالفت برای برگزاری کنسرت روبه‌رو هستند. مدیر برنامه یکی از آن‌ها هم ادعا می‌کند ممنوع‌الکار شده‌اند و دلیل آن شرکت نکردن در جشنواره فجر است. این در حالی است که تا به حال هیچ منبع رسمی این مسئله را تایید نکرده و وزیر ارشاد هم آن را رد می‌کند.

کد خبر : ۱۲۵۸۲۱
بازدید : ۲۸۷

بعد از اتمام جشنواره موسیقی فجر، برخی منابع ادعا کردند که مجوز کنسرت به تعدادی از خوانندگان پاپ داده نشده و ممنوع‌الکار شده‌اند. لیستی هشت نفره هم از اسامی این خوانندگان در این منابع خبری منتشر شد، اما طولی نکشید که مشکل تعدادی از آن‌ها رفع شد.

حالا گفته می‌شود سهراب پاکزاد، امید حاجیلی، آرش و مسیح همچنان با مخالفت برای برگزاری کنسرت روبه‌رو هستند. مدیر برنامه یکی از آن‌ها هم ادعا می‌کند ممنوع‌الکار شده‌اند و دلیل آن شرکت نکردن در جشنواره فجر است. این در حالی است که تا به حال هیچ منبع رسمی این مسئله را تایید نکرده و وزیر ارشاد هم آن را رد می‌کند.

امید حاجیلی، سهراب پاکزاد، آرش، مسیح، رضا بهرام، هوروش بند (مسعود جهانی و مهدی دارابی) و علیرضا طلیسچی افرادی هستند که بعد از جشنواره موسیقی فجر ادعا شد ممنوع‌الکار هستند. به جز افرادی که پیش‌تر گفته شد، مجوز کنسرت باقی این خوانندگان صادر شده و شروع به کار کرده‌اند.

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی بعد از اتمام جشنواره فجر درباره اینکه آیا حاضر نشدن سینماگران در این جشنواره می‌تواند باعث شود که دیگر نتوانند به کار خود ادامه دهند یا نه گفته بود «آن‌ها مختارند و زوری بالای سر آن‌ها نیست.»

همین حرف‌ها را وزیر ارشاد، محمد مهدی اسماعیلی هم درباره خوانندگانی که در جشنواره موسیقی فجر حضور نداشتند گفته بود: «مگر خوانندگی و هنر اجباری است؟ ما در حوزه فرهنگ صادرکننده مجوز هستیم، مشوق هم هستیم، اما هرکسی خودش تصمیم‌گیرنده است.» یک روز بعد از این اظهارات و دو روز بعد از اختتامیه جشنواره موسیقی، برخی منابع ادعا کردند این خوانندگان که اکثرا در جشنواره حاضر نبودند، «ممنوع‌الکار» شده‌اند.

دو روز پیش بعد از اینکه این اخبار به شکل گسترده‌تری بازتاب پیدا کرد، وزیر ارشاد شخصا در این‌باره واکنش نشان داد و ممنوع‌الکاری برخی خوانندگان را تکذیب کرد. محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این‌باره توضیح داد: «اگر خواننده‌ای ممنوع‌الکار بود، در جشنواره فجر شرکت نمی‌کرد.

دلیل این‌که شرکت کرده‌اند این است که ممنوع‌الکار نبوده‌اند. هیچ خواننده‌ای که در جشنواره فجر شرکت کرده ممنوع‌الکار نبوده است.» او همچنین در ادامه تاکید کرد: «ما تلاش می‌کنیم به همه هم فضا دهیم، بله ما به کسانی که با مردم همراه بوده‌اند حتما باید نگاه دیگری داشته باشیم، حتما باید نگاه حمایتی داشته باشیم. ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف هستیم همه هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر را در حیطه کاری خودمان پوشش دهیم.»

یک: امید حاجیلی، سهراب پاکزاد، آرش و مسیح و علیرضا طلیسچی همگی به جشنواره موسیقی فجر دعوت شده بودند، اما آن‌ها تصمیم گرفتند که در این مراسم شرکت نکنند. این فرضیه وجود دارد که به دلیل شرکت نکردن در جشنواره به این خواننده‌ها مجوز اجرا نمی‌دادند. هم برخی خبرنگار‌ها و هم فرهاد گوی آبادی، مدیر برنامه‌های امید حاجیلی این فرضیه را درست می‌دانند. گوی آبادی در این باره به هفت صبح گفته است: «بعد از اتمام جشنواره فجر درخواست اجرا فرستادیم و استعلام منفی شد؛ یعنی با اجرا موافقت نکردند.

به حراست رفتیم و گفتند نمی‌توانید اجرا داشته باشید. اول دلیل این مخالفت را صحبت‌های آقای حاجیلی درباره اعتراضات در اینستاگرام اعلام کردند.» او در ادامه به مهر ماه اشاره می‌کند: «اوایل اعتراضات که آقای حاجیلی مانند باقی هنرمندان در همدردی با مردم پست و استوری در اینستاگرام گذاشته بود، از بخش فرهنگی نهاد‌های امنیتی زنگ می‌زدند و تذکر می‌دادند. وقتی مجددا تکرار می‌شد حضوری صدا می‌کردند و تعهد می‌گرفتند که اگر تکرار شود برخورد قضایی صورت می‌گیرد. اواخر مهرماه بود که با ما این برخورد صورت گرفت.

الان هم اگر صفحه او را ببینید هیچ پست دیگری نگذاشته است. وقتی ما تعهد دادیم و به این تعهد عمل کرده‌ایم پس چرا با ما برخورد می‌شود؟ در نهایت به ما گفتند، چون جشنواره نیامدید مجوز نمی‌دهیم.» گوی‌آبادی در ادامه درباره عبارت «ممنوع‌الکاری» این طور توضیح می‌دهد: «هیچ ارگانی به صراحت اعلام نکرده که این خوانندگان ممنوع‌الکار هستند، اما وقتی استعلام همه درخواست‌های برگزاری کنسرت، پشت هم منفی می‌شود و مجوز نمی‌دهند، آن را به نوعی ممنوع‌الکاری تلقی می‌کنیم.»

دو: علیرضا طلیسچی از اولین افرادی بود که مشکلش بر طرف شد. او ده شب در اراک اجرای ارگانی داشت و به همین علت نتوانسته بود در جشنواره شرکت کند و با ارائه این توضیحات توانست دوباره کنسرت برگزار کند.

سه: ماجرای سهراب پاکزاد هم از این قرار بوده که تهیه‌کننده‌اش قول داده بود پاکزاد در جشنواره موسیقی فجر اجرا کند. او با تهیه‌کننده‌اش دچار اختلاف می‌شود و می‌گوید قصد ندارد در جشنواره شرکت کند و دادن این قول از طرف او اشتباه بوده است. سهراب یکشنبه شب در اینستاگرام یک استوری می‌گذارد و می‌نویسد: «سهرابی‌های عزیز، لطفا در مورد کنسرت‌ها سوال نپرسید. از قرار معلوم دیگه کنسرتی در کار نیست. هرچی بود خاطره شد و تمام.»

چهار: رضا بهرام، که آهنگ «عشق و گناه» یکی از معروف‌ترین کار‌های اوست، در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده بود، اما پیش از شروع اجرا گفت: «امشب برخلاف اجرا‌های قبل دوست داشتیم به احترام خانواده‌های داغ‌دیده بی‌سروصدا روی صحنه بیاییم. اجرای امشب را به پدران، مادران و خانواده‌های داغ‌دیده حوادث اخیر تقدیم می‌کنیم.» او که به همراه گروهش با لباس مشکی و در سکوت روی صحنه حاضر شده بود در ادامه گفت: «امشب با صدایی غمگین‌تر از همیشه در خدمت شما هستم با این حال امیدوارم بتوانم به احترام حضور شما خوب بخوانم.

من آدم سیاسی نبودم و نیستم، اما باید بگویم ما ایرانی‌ها این روز‌ها خوشحال نیستیم.» بعد از این صحبت‌ها ادعا شد رضا بهرام ممنوع‌الکار شده، اما چند روز گذشته اعلام شد مشکل برطرف شده و مجوز فعالیت او صادر شده است. هوروش بند و رضا بهرام هر دو با یک شرکت تهیه‌کنندگی کار می‌کنند و هوروش بند به عبارتی «پا سوز» رضا بهرام شده بود. البته این ممنوعیت طولی نکشید و دوباره مجوز فعالیت و کنسرت‌های آن‌ها صادر شد. درباره وضعیت آرش و مسیح هم اطلاعی در دسترس نیست و فقط گفته می‌شود هنوز به آن‌ها مجوز فعالیت و اجرا داده نشده است.

منبع:روزنامه هفت صبح

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید