دستیابی به طرح اولیه ساخت نوعی کرم‌چاله در آزمایشگاه!

دستیابی به طرح اولیه ساخت نوعی کرم‌چاله در آزمایشگاه!

محققان طرحی را در مطرح کرده‌اند که در آن می‌توان بدون جابه‌جایی فیزیکی ذرات، اطلاعات را منتقل کرد.

کد خبر : ۱۲۶۲۲۸
بازدید : ۲۲۵۶

انسان‌ها احتمالاً یک گام به ساخت کرم‌چاله نزدیک‌تر شده‌اند؛ چرا که حالا محققی از دانشگاه بریستول طرحی را پیشنهاد کرده است که در آن می‌توان بدون نیاز به جابه‌جایی ذرات، اطلاعات را با کمک درهم‌تنیدگی کوانتومی از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر منتقل کرد.

«حطیم صالح»، محقق دانشگاه بریستول و هم‌بنیان‌گذار استارتاپ DotQuantum، مدعی است که ایده‌ای به نام «کانترپورتیشن» (Counterportation) را ابداع کرده که می‌تواند اولین نقشه ساخت در دنیا برای کرم‌چاله‌ها باشد.

در طرح «کانترپورتیشن» از کیوبیت‌های کوانتومی برای انتقال اطلاعات از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر استفاده می‌شود، درحالی‌که این دو نقطه هرگز با هم تعاملی برقرار نمی‌کنند. حطیم صالح می‌گوید: «هرچند کانترپورتیشن به هدف نهایی تله‌پورتیشن، یعنی انتقال جدا از جسم، دست پیدا می‌کند، اما این کار را به‌طرزی حیرت‌آور و بدون جابه‌جایی اطلاعات قابل‌مشاهده [در میان دو نقطه]انجام می‌دهد.»

کانترپورتیشن شکلی کوانتومی از ارتباطات خلاف واقع (Counterfactual) است که به جابه‌جایی اطلاعات کوانتومی منجر می‌شود. اما چگونه؟ اینجاست که پای نوع خاصی از پل اینشتین-روزن (ER) یا کرم‌چاله‌ها به میان می‌آید. مفروض است که این نوع از کرم‌چاله‌ها پیوندی میان اشیای درهم‌تنیده ایجاد می‌کنند.

کرم‌چاله

کرم‌چاله می‌تواند واسطی برای محقق‌سازی کانترپورتیشن باشد

به گفته آقای صالح، این شکل از کرم‌چاله‌های محلی می‌توانند به‌عنوان واسطی عمل کنند که کانترپورتیشن در آن‌ها رخ می‌دهد. این پل‌ها معمولاً در مقیاس‌های بزرگ در نظر گرفته می‌شدند، اما می‌توانند در اندازه‌های کوچک هم وجود داشته باشند.

این محقق درباره برنامه آینده خود می‌گوید: «هدف ما برای آینده نزدیک ساخت فیزیکی چنین کرم‌چاله‌ای در آزمایشگاه است که بتواند به‌عنوان سکوی آزمایشی برای سایر نظریه‌های فیزیک و حتی گرانش کوانتومی استفاده شود.»

بااین‌حال، برای دستیابی به کانترپورتیشن هنوز به تحقیقات بیشتر و البته دستاورد‌های جدیدی درزمینه رایانش کوانتومی نیاز است. صالح متذکر می‌شود: «اگر قرار باشد کانترپورتیشن محقق شود، باید یک نوع کامپیوتر کوانتومی کاملاً جدید ساخته شود که نیاز به تبادل نداشته باشد؛ یعنی ذرات مرتبط با یکدیگر هیچ ذره‌ای را میان خود مبادله نکنند.»

متأسفانه هنوز با ساخت چنین کامپیوتر‌هایی فاصله زیادی داریم و درواقع هیچ‌کس هنوز نمی‌داند که چطور باید آن‌ها را ایجاد کرد. نتایج پژوهش حاضر در مجله Quantum Science and Technology چاپ شده است.

منبع: دیجیاتو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید