بازگشت کِراوات به لباس مردم ایران سوژه فرانسویها شد
مردم به فرد دارای کروات با تعجب نگاه میکنند و حتی بعضی وقتها منفی. این مسئله، فرهنگی است.
بازگشت کروات به لباس مردانه در ایران سوژه گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران است. در فروشگاه معروف در شمال تهران، محمد جواد یک کروات انتخاب کرد. این اولین کرواتی است که در طول عمرش میخرد. از سالها قبل این بخش از لباس مردانه در ایران با ادعای "نماد انحطاط غربی" ممنوع بود.
این دندانپزشک ۲۷ ساله تصمیم گرفت کروات بخرد تا شیکتر باشد و تحسین خانمی که میخواهد با او ازدواج کند را برانگیزد. این جوان ایرانی در حالی که فروشنده در حال درست کردن کروات او بود گفت: زدن کروات شبیه داشتن ماسک قبل از کروناست. مردم به فرد دارای کروات با تعجب نگاه میکنند و حتی بعضی وقتها منفی. این مسئله، فرهنگی است.
محمد جواد ادامه داد: هر روز کروات نمیزنم، اما فکر میکنم باعث خوشتیپی میشود. تغییر نظر مردم درباره کروات زمان میبرد، اما این تغییر آغاز شده است. این فروشگاه در محله گران قیمت جردن تهران در ویترین خود انواع کرواتها با رنگهای مختلف را به نمایش گذاشته است. برخی از جنس پشم هستند و برخی دیگر از جنس پنبه. معاون ۳۵ ساله فروشگاه زاگرس (محمد ارجمند) هم گفت: ماهانه ۱۰۰ کروات میفروشیم. از ترکیه وارد میکنیم، اما برخی از آنها تولید ایران هستند.
او توضیح داد: مشتریان، آنها را میخرند تا در میهمانیها یا محل کار استفاده کنند. از هر ۱۰ نفری که در این منطقه عبور میکنند ۲ نفر کروات دارند. افرادی که از کروات استفاده میکنند روبه افزایش هستند.
مدیر فروش ۳۸ ساله این فروشگاه (علی فتاحی) هم گفت که اعتراضات سال گذشته بر فروش شرکت "تاثیری نداشته است".
نماد انحطاط
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که حکومت شاه را در سال ۵۷ سرنگون کرد روحانیون که قدرت را به رهبری آیت الله روح الله خمینی به دست گرفتند کروات را ممنوع کردند. آنها کروات را نماد تسلیم شدن در برابر فرهنگ غربی میدانستند. این را یکی از بازرگانان ایرانی که خواست نامش منتشر نشود گفت. او افزود: طبقه حاکمان جدید، کروات را علامت انحطاط میدیدند.
وزیران، دیپلماتها و کارمندان ارشد ادارات دولتی یا روسای شرکتهای دولتی زیر کت پیراهن میپوشند و البته بدون کروات. آنها دکمههای یقه پیراهن را باز یا بسته نگه میدارند.
"مسعود ملابانه" وکیل دادگستری هم گفت داشتن کروات، قطعا جرم نیست نه براساس قانون و نه براساس شریعت اسلامی، اما برخی محدودیتها درباره لباس در مکانهای مشخصی مثل تلویزیون وجود دارد. برای دههها کروات در فروشگاهها غایب بود، اما در دوره رئیس جمهوری اصلاح طلب (۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴) کروات بازگشت.
برای انتخاب کروات مناسب، محمدجواد به همراه مادرش به فروشگاه آمده است. مادر محجبه نه تنها محمدجواد را به خرید کروات تشویق کرد بلکه از فروشنده خواست چگونگی بستن آن را آموزش دهد. مادر محمدجواد که خود کارمند و بیش از ۵۰ سال سن دارد گفت: برخی اوقات برخی تلاش کردند کروات را منع کنند دلیلش هم این بود که آن را علامت غربگرایی میدانستند.
در همان خیابان، مهران شریفی ۳۵ ساله مدیر فروشگاه برند فرانسوی "پیر کاردین" گفت جوانان جذب کروات میشوند، زیرا به تیپ آنها وقار را اضافه میکند. او عکس پدربزرگش را نصب کرده که مانند پدرش خیاط بود و کروات دارد. وی گفت: غالبا جوانان برای انتخاب لباس میآیند. به آنها پیشنهاد میکنیم کروات را امتحان کنند.
کروات برای ایرانیانی که در سفارتخانههای خارجی در تهران فعالیت میکنند الزامی است، اما اکثر آنها بعد از خروج از محل کار و ورود به خیابان کروات را در میآورند تا مورد تمسخر قرار نگیرند.
صادق ۳۹ ساله که در یکی از سفارتخانههای خارجی در تهران فعالیت میکند گفت: وقتی به سفارت میرسم کروات میزنم، چون نمیخواهم در خیابان کروات بزنم و توجه مردم را به خودم جلب کنم. مردم فکر میکنند کسی که کروات میزند خارجی است یا اینکه نشست خیلی رسمی با خارجیها دارد. وی افزود: مسئله به قواعد لباس پوشیدن مربوط است. این قواعد مکتوب نیستند، اما وقتی در سفارت کار میکنید همکاران شما میگویند باید آن را داشته باشید.