تماشای گرگوربافی در سواحل خلیج فارس؛ پیدا کردن مسیر صید از روی ستاره‌ها تا جی. پی. اس

تماشای گرگوربافی در سواحل خلیج فارس؛ پیدا کردن مسیر صید از روی ستاره‌ها تا جی. پی. اس

گَرگور به قفس‌های ماهیگیری ساخته شده از توری گفته می‌شود. کاربرد این گونه ابزار ماهیگیری در کرانه‌های خلیج فارس رواج زیادی دارد.

کد خبر : ۱۲۷۷۸۹
بازدید : ۳۴۷۷

در سفرهای نوروزی خود به خوزستان و در کل مناطق جنوبی کشور می‌توانید به اسکله‌های صیادی هم سری بزنید. به‌ویژه در نقاطی که صیادن مشغول گرگوربافی یا انداختن گرگور برای صید ماهی هستند.

به‌عنوان نمونه ماهیگیران هندیجانی هر روز پیش از آن که آفتاب طلوع کند بر قایق‌هایشان سوار می‌شوند تا رزق‌شان را در پهنه بی‌کران دریا پیدا کنند؛ آنها از رودخانه زهره به خلیج فارس می‌روند تا گرگورهایشان را به آب بیندازند و صیدی به دست بیاورند.

اما به دست آوردن رزق و صید ماهی برای ماهیگیران خالی از خطر نیست. رودخانه زهره در محدوده شهرستان هندیجان در استان خوزستان قرار دارد. این رودخانه به خلیج فارس نزدیک است و به همین دلیل آبزیان متعددی در آن مانند سرخه یا سرخو، خارو، میگو، ماهی بچ و ... زیست می‌کنند.

هندیجانی‌ها بیشتر به صیادی مشغولند، ماهیگیران توسط قفس‌های ماهیگیری که به آن «گرگور» می گویند به صید می‌پردازند. گرگور در سواحل خلیج فارس کاربرد زیادی دارد. گرگورها از سیم‌های فلزی گالوانیزه و به شکل نیم دایره ساخته می‌شوند.

تماشای گرگوربافی در سواحل خلیج فارس | پیدا کردن مسیر صید از روی ستاره‌ها تا جی. ‌پی. ‌اس | صیادی با قفس به قدمت بندرنشینی

ماهیگیران منطقه جغرافیایی خاصی را در دریا انتخاب می‌کنند و این قفس‌ها را با بند به عمق دریا می‌فرستند. این منطقه را معمولا طبق تجربه صیادی که سال‌های قبل به دست آوردند، انتخاب می‌کنند. این منطقه توسط «جی پی اس» ثبت می‌شود تا محل قرار گرفتن گرگورها گم نشود. در گذشته صیادان به وسیله ستاره‌ها راه را پیدا می‌کردند، اما امروزه استفاده از «جی پی اس» این کار را آسان کرده است.

۲ نوع ماهی به وسیله گرگور صید می‌شود، ماهی «مرکب» که بهمن و اسفند زمان تخم ریزی آن است و همچنین ماهی «هامور» که در مناطق سنگی و صخره‌ای مرجانی زیست می‌کند به وسیله گرگور صید می‌شود.

ماهیگیران گرگور را به صورت نیمه آماده از کارخانه‌های گرگور سازی بوشهر تهیه و آن را تکمیل می‌کنند؛ به این صورت که دریچه ورودی گرگور را طوری می‌سازند که ماهی‌ها از این دریچه به راحتی وارد شوند، اما راه برگشت نداشته باشند تا ماهی‌های درشت درون قفس گیر کنند. برای این کار هم طعمه‌هایی را درون قفس قرارمی دهند. البته در گذشته صیادان گرگورها را خودشان به تنهایی می‌بافتند.

طعمه‌ای که برای صید ماهی مرکب در نظر می‌گیرند برگ‌های نخل است، زیرا ماهی مرکب روی برگ‌های نخل می‌نشیند و تخم ریزی می‌کند.

ماهیگیران معمولا حدود ۲۰ گرگور را به هم می‌بندند و در پایان روز به آنها سر می‌زنند تا ماهیان صید شده را جمع آوری کنند. بعد از آن ماهی‌ها را به اسکله می‌برند تا واسطه‌ها از آنها خریداری کنند. متاسفانه زحمت اصلی را ماهیگیران می‌کشند، اما این واسطه‌ها هستند که سود می‌برند.

تماشای گرگوربافی در سواحل خلیج فارس | پیدا کردن مسیر صید از روی ستاره‌ها تا جی. ‌پی. ‌اس | صیادی با قفس به قدمت بندرنشینی

از دیگر نقاطی که می‌توانید صیادان را مشغول گرگوربافی ببنید روستای بنود در استان بوشهر است. معمولا طبیعت دوستان برای دیدن غار آبی منحصر به فرد به بنود سفر می‌کنند، اما در همان نزدیکی یک اسکله صیادی هم قرار دارد که صیادان با گرگور مشغول به صید می‌شوند.

گرگوربافی در کل در سواحل استان هرمزگان و بوشهر بسیار رواج دارد، بنابراین در سفرهای خود بازدید از این نوع صیادی متفاوت را از دست ندهید.

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید