روایت ناصرالدین شاه از همزمانی شب قدر با تحویل سال ١٢٧۴؛ مردم مشغول نماز و دعا هستند

روایت ناصرالدین شاه از همزمانی شب قدر با تحویل سال ١٢٧۴؛ مردم مشغول نماز و دعا هستند

ناصرالدین شاه در روزنامه خاطرات خود در اول فروردین ١٢٧۴ خورشیدی برابر ٢٣ رمضان ۱۳۱۲ قمری (۲۰مارچ ۱۸۹۵ میلادی) نوشته است: «چون امشب شب عید نوروز است و پنج ساعت و چهل دقیقه از شب گذشته، تحویل شمس به برج حمل (فروردین) می‌شود، چون شب ۲۳ رمضان و احیا است و شب قدر؛ مردم مشغول نماز و دعا هستند. ما مشغول شدیم سوره روم و عنکبوت و حم دخان را می‌خواندیم. در وسط خواندن بودیم که نایب‌السلطنه به حضور آمد. بعد که تمام کردیم رفتیم به اطاق موزه»

کد خبر : ۱۲۸۲۶۳
بازدید : ۸۷۹۸

چهار جلد خاطرات به خط ناصرالدین شاه قاجار (سال‌های ١٢٧٠ تا ١٢٧۴ خورشیدی) در نمایشگاه «نو روزه» در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان به نمایش درآمده است.

نمایشگاه «نو روزه» یکی از نمایشگاه‌های نوروزی در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان در نوروز ۱۴۰۲ است که به مناسبت نوروز و ماه رمضان برپا شده و دربرگیرنده چهار جلد روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه به خط «سلطان صاحبقران» است.

این نمایشگاه در کاخ گلستان برپا شده است. یکی از دلایل برگزاری این نمایشگاه به دلیل نوشته‌های ناصرالدین شاه درباره مقارن شدن نوروز در ماه رمضان از جمله در سال ۱۲۷۲ خورشیدی برابر با ۳ رمضان ۱۳۱۰ قمری و ۲۱ مارچ ۱۸۹۳ میلادی است.

همچنین در این روزنامه‌های خاطرات که هم اکنون چهار جلد آن به خط ناصرالدین شاه در عمارت حوض‌خانه به نمایش درآمده است، حتی به هدیه‌های که شاه باید به صاحب منصبان و مردم اهدا می‌کرد اشاره شده است، به‌طوری که در یکی از روزنامه‌ها که مربوط به اول فروردین ۱۲۷۰ خورشیدی برابر با ۱۰ شعبان ۱۳۰۸ قمری - ۲۱ مارچ ۱۸۹۱ میلادی است، ناصرالدین شاه به خط خود نوشته است: «امسال شاهی باید به مردم بدهیم، گفته بودیم کیسه بسته بودند؛ کیسه‌های کوچک کوچک، هزار کیسه به مردم بدهیم و این قسم شاهی دادن، هزار فایده و حسن داشت که فواید محسنات آن در همین مجلس محسوس بود»

همچنین ناصرالدین شاه در روزنامه خاطرات خود در اول فروردین ١٢٧۴ خورشیدی برابر ٢٣ رمضان ۱۳۱۲ قمری (۲۰مارچ ۱۸۹۵ میلادی) نوشته است: «چون امشب شب عید نوروز است و پنج ساعت و چهل دقیقه از شب گذشته، تحویل شمس به برج حمل (فروردین) می‌شود، چون شب ۲۳ رمضان و احیا است و شب قدر؛ مردم مشغول نماز و دعا هستند. ما مشغول شدیم سوره روم و عنکبوت و حم دخان را می‌خواندیم. در وسط خواندن بودیم که نایب‌السلطنه به حضور آمد. بعد که تمام کردیم رفتیم به اطاق موزه»

روایت ناصرالدین شاه از همزمانی شب قدر با تحویل سال ١٢٧۴؛ مردم مشغول نماز و دعا هستند

نمایشگاه «نو روزه» در عمارت حوض‌خانه مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان که دربرگیرنده چهار جلد از روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه به خط خود مربوط به سال‌های ۱۲۷۰ خورشیدی -۱۲۷۱ خورشیدی - ۱۲۷۳ خورشیدی و ۱۲۷۴ خورشیدی است، تا پایان ماه مبارک رمضان برپا است.

منبع: ایرنا

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید