تصویر زیبای آذرخش ELVES؛ حلقه‌ای سرخ بر فراز ایتالیا

تصویر زیبای آذرخش ELVES؛ حلقه‌ای سرخ بر فراز ایتالیا

حلقه سرخی که در آسمان مشاهده می‌کنید، نوعی آذرخش به نام ELVES است.

کد خبر : ۱۳۰۵۷۵
بازدید : ۷۱۹۴

در سال‌های اخیر وجود انواع مختلفی از آذرخش که در لایه بالایی اتمسفر اتفاق می‌افتد، اثبات شده است که یکی از آن‌ها ELVES نام دارد.

تصویر امروز ناسا حلقه سرخی را در آسمان نشان می‌دهد که نوعی آذرخش است. متداول‌ترین نوع آذرخش، درخشش نور سفید روشن بین ابرهاست. اما در طول ۵۰ سال گذشته، وجود انواع دیگری از آذرخش‌های لایه اتمسفر فوقانی (upper-atmospheric lightning) ازجمله شبح سرخ (red sprite) و جت آبی (blue jets) اثبات شده است.

آذرخش ELVES

نوع دیگری از آذرخش اتمسفر فوقانی به نام ELVES که مخفف عبارت Emission of Light and Very Low Frequency Perturbations due to Electromagnetic Pulse Sources است، وجود دارد که کمتر شناخته شده و عکاسی از آن نیز مشکل است. ELVES زمانی ایجاد می‌شود که یک پالس الکترومغناطیسی از ابر‌های باردار به‌سمت بالا پرتاب شده و با برخورد به یونوسفر باعث درخشش مولکول‌های نیتروژن می‌شود.

شعاع حلقه سرخ ELVES که در تصویر دیده می‌شود حدود ۳۵۰ کیلومتر است که در ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری شهر آنکونا واقع در ایتالیا رخ داده. برای ثبت این آذرخش ELVES در اواخر مارس، از سال‌ها تجربه و عکاسی فوق‌سریع که تنها ۰.۰۰۱ ثانیه طول کشید، استفاده شده است.

منبع: دیجیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید