یک سوال عجیب؛ چرا آمریکا رژه نظامی برگزار نمی‌کند؟

یک سوال عجیب؛ چرا آمریکا رژه نظامی برگزار نمی‌کند؟

واقعا ارتش ایالات متحده هیچگونه برنامه رسمی برای برگزاری رژه نظامی ندارد. به عبارت ساده‌تر کشور آمریکا هیچ تاریخ و یا برنامه مشخصی برای برگزاری رژه نیرو‌های مسلح خود ندارد و اصولا ارتش این کشور رژه‌ای برگزار نمی‌کند، اما چرا؟

کد خبر : ۱۳۱۴۷۹
بازدید : ۲۲۰۶

طبق آمار و ارقام نیرو‌های مسلح آمریکا بزرگ‌ترین نیرو‌های نظامی جهان از نظر امکانات، میزان بودجه و تعداد پرسنل نظامی است. این نیرو از نظر میزان هزینه‌های نظامی، در جایگاه نخست در میان تمامی کشور‌ها قرار دارد و سومین ارتش از نظر تعداد پرسنل نظامی است.

تمام این آمار‌ها نشان می‌دهد ما با قدرتمندترین نیروی مسلح جهان مواجه هستیم و البته این موضوع مربوط به امروز نیست. این نیروی نظامی تجربه جنگ‌های بزرگ و مهمی، چون جنگ جهانی دوم، جنگ ویتنام، جنگ کره، جنگ عراق و جنگ افغانستان را داشته است.

همه این‌ها به ما می‌گوید این نیروی نظامی بزرگ و با تجربه باید هر ساله نمایش خیره کننده‌ای را مانند دیگر ابرقدرت‌های جهان همچون چین، روسیه و فرانسه به نمایش بگذارد. اما آیا یادتان می‌آید تا بحال رژه ارتش آمریکا را دیده باشید؟ هیچ وقت تا بحال از خودتان پرسیده اید که چرا تاکنون تصاویر یا ویدئو‌هایی از رژه نیرو‌های مسلح آمریکا ندیده اید؟

به خودتان زحمت ندهید، چون واقعا ارتش ایالات متحده هیچگونه برنامه رسمی برای برگزاری رژه نظامی ندارد. به عبارت ساده‌تر کشور آمریکا هیچ تاریخ و یا برنامه مشخصی برای برگزاری رژه نیرو‌های مسلح خود ندارد و اصولا ارتش این کشور رژه‌ای برگزار نمی‌کند، اما چرا؟

یک سوال عجیب؛ چرا آمریکا رژه نظامی برگزار نمی‌کند؟

پاسخ این پرسش به ظاهر عجیب در چهار دلیل زیر نهفته است؛

اولا در حال حاضر جنگی وجود ندارد که بخاطر آن رژه برگزار کنند.

بسیاری از مردم مخالف بودجه کلان چنین رژه‌هایی هستند.

آمریکا کشور توتالیتر نیست که بخواهد هر ساله نمایش نظامی بدهد.

آمریکا برای اثبات قدرت نظامی خود نیازی به رژه ندارد.

این‌ها پاسخ‌هایی است که آمریکایی به پرسش اولیه ما ارائه می‌دهند. با این همه، این بدان معنا نیست که آمریکا هیچ وقت رژه نظامی برگزار نمی‌کند. خود نیرو‌های مسلح این کشور به صورت محدود در برخی مناسبت‌ها همچون روز جانباز در چهارم ژوئیه رژه‌هایی را برای گرامی داشت سربازان فداکار این کشور برگزار می‌کند.

همچنین این کشور در برخی مقاطع حساس تاریخ خود همچون پایان جنگ جهانی دوم و یا پایان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ رژه‌هایی را برگزار کرده است.

تاریخچه رژه‌های بزرگ ایالات متحده آمریکا

رژه نیویورک (۱۹۴۲ و ۱۹۴۶): در تاریخ ۱۳ ژوئن ۱۹۴۲ رژه‌ای در همبستگی نیرو‌های آمریکایی که در جنگ جهانی دوم شرکت داشتند در نیویورک برگزار شد. در این رژه نزدیک به دو میلیون نفر شرکت داشتند. چهارسال بعد رژه دیگری به مناسبت پیروزی متفقین بر متحدین در جنگ جهانی دوم برگزار شد که در آن بیش از ۱۰ هزار سرباز، ده‌ها تانک و هواپیما حضور داشتند.

تودیع دوایت آیزنهاور (۱۹۵۳ و ۱۹۵۷): رژه اولین مراسم تودیع دوایت آیزنهاور، چهل و سومین رئیس جمهوری ایالات متحده طولانی‌ترین رژه در تاریخ این کشور محسوب می‌شود که در آن ۷۳ گروه موسیقی نظامی، ۵۹ کشتی و مقادیر زیادی ادوات جنگی حضور داشتند. چهار سال پس از آن نیز، در جریان دومین مراسم تودیع دوایت آیزنهاور، رژه باشکوهی برگزار شد.

یک سوال عجیب؛ چرا آمریکا رژه نظامی برگزار نمی‌کند؟

تودیع جان اف. کندی (۱۹۶۱): مراسم تودیع جان اف. کندی، سی و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در میانه جنگ سرد برگزار شد. در این مراسم اولین موشک بالستیک با موفقیت توسط ایالات متحده آزمایش شد.

رژه پیروزی جنگ خلیج فارس (۱۹۹۱): رژه بزرگی در نیویورک برگزار شد تا مردم به سربازانی که از جنگ خلیج‌فارس باز می‌گشتند خوش‌آمد بگویند. تعداد زیادی ادوات نظامی از جمله وسایل نقلیه زرهی و سیستم‌های موشکی و همواپیما‌های جنگنده در این رژه شرکت کردند. این مراسم آخرین رژه نظامی ایالات متحده آمریکا بود.

منبع: راهنماتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید