سایه اعدام از بابک زنجانی دور می‌شود؟

کد خبر : ۱۳۳۶۱
بازدید : ۱۵۶۲
با وجود اعلام حکم بدوی اعدام بابک زنجانی برخی گفته‌ها حاکی از آن است که احتمالا این حکم تغییر کند و زنجانی اعدام نشود. وزیر دادگستری شرط تغییر حکم را همکاری زنجانی با مسوولان و بازگردادن بدهی‌ وی به شرکت نفت می‌داند اما رئیس کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس معتقد است نه زنجانی اعدام می‌شود و نه بدهی وی بازگردانده می‌شود. وی می‌گوید زنجانی هم حکم اعدام خود را باور ندارد و هیچ همکاری‌ای تاکنون نکرده است.

این مساله را مصطفی پورمحمدی هم در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرده است. وی گفته اگر زنجانی همکاری کند در حکمش تاثیر می‌گذارد، اما تاکنون ندیدیم که وی همکاری کند.

دو روز گذشته رسول کوهپایه‌زاده، وکیل مدافع زنجانی از پیگیری پرداخت بدهی‌های زنجانی خبر داد و گفته بود موکلش حتی بعد از شنیدن حکم اعدام از وی و دیگر وکلا خواسته پیگیر پرداخت بدهی وی به شرکت نفت باشند. اما وزیر دادگستری با گله از عدم همکاری زنجانی در این پرونده می‌گوید: هر زمان که ما پول را در حساب بانکی‌مان دیدیم می‌گوییم که وی همکاری کرده است. حرف، شعار، آدرس، شماره حساب دادن و خواستن یعنی کلاهبرداری جدید.

حکم اعدام اجرا نمی‌شود؟
رئیس کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس اما نگاه خوشبینانه‌ای به پرونده زنجانی ندارد. امیرعباس سلطانی در گفت‌وگو با ایلنا گفته احتمالا نه زنجانی اعدام می‌شود و نه بدهی‌اش را می‌پردازد. وی گفته زنجانی حتی حکم اعدام را هم باور ندارد، چرا که اگر به این حکم باور داشت، به طور قطع نسبت به استرداد اموال اقدام می‌کرد.

به گفته سلطانی عدم قطعیت حکم و امیدواری زنجانی به احتمال تغییر آن دلیل دیگری است که سبب شده بابک زنجانی اقدام موثری در راستای بازگرداندن بیت‌المال انجام ندهد. اما سلطانی به موارد دیگری هم اشاره کرده. وی می‌گوید: با این وضعی که محاکمه زنجانی انجام شده و نامی از افراد دست‌اندرکار و مسئولان در دادگاه به میان نیامده، بعید می‌دانم که دست ما به جایی بند شود و بیت‌المال بازگردانده شود. مقام‌های دولتی که رانت‌ساز و رانت‌خوار بودند، همچنان در حاشیه امن قرار دارند و برخوردی با آن‌ها صورت نگرفته‌است و حتی در دادگاه مورد سوال قرار نگرفتند و با این حساب، هنوز زوایای بسیاری از این پرونده پنهان مانده و فکر می‌کنم با اعدام یکی دو نفر از متهمان این پرونده و بی‌توجهی به متهمان اصلی، مشکل این پرونده و همچنین فساد اقتصادی در کشور حل نخواهد شد.

سلطانی می‌گوید زنجانی در جریان حکم اعدام خود بوده است. اما این حکم را باور ندارد. چون وکیل پرونده هم با آرامش تمام گفته به دنبال فرجام‌خواهی برای بابک زنجانی هستیم.

رئیس کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس از دست‌های پشت پرده در خلق و حمایت از زنجانی خبر داده و گفته: منتظر فرجام‌خواهی ازسوی وکیل پرونده خواهم ماند اما پس از آن‌که نتیجه و حکم قطعی و نهایی دادگاه اعلام شد، اطلاعاتم درباره مسئولان پشت‌پرده پرونده بابک زنجانی را رسانه‌ای خواهم کرد.

البته وی گفته همه مردم به خوبی می‌دانند که چه جریانی منجر به خلق بابک زنجانی شد اما مسئله مهمی که مردم به دنبال آن هستند، این است که با این افراد و جریان‌ها برخورد قانونی صورت بگیرد.

اما تا اینجای کار پرونده زنجانی یک کلاف سردرگم است. شرکت نفت خواهان دریافت مطالبات خود از این متهم نفتی است و این متهم هم می‌گوید قصد بازگرداندن بدهی‌اش را دارد اما امکان آن به دلیل تحریم‌ها وجود ندارد. حتی وکیل اول هفته جاری گفته بود کارگزار بانک مقصد رسماً اعلام کرده ما از گرفتن این پول فعلاً معذوریم. ایمیلش هم موجود است. حتی پیش از این بارها عنوان شده بود که دارایی‌های زنجانی کفاف بدهی‌اش را نمی‌دهد.

اما سلطانی می‌گوید: زنجانی در کشور ژاپن اموال بسیاری دارد که حتی بخشی از آن‌را تبدیل به ین کرده‌اند و همچنین در کشور مالزی نیز اموال قابل‌توجهی دارد اما مسئله این است که قصد پرداخت این پول‌ها را ندارند.

او همچنین در واکنش به ادعای این مشاور حقوقی زنجانی درخصوص ممانعت بابک مرکزی تاجیکستان، اعلام کرد: این ادعا‌ها بیشتر به شوخی شبیه است. این افراد حتی یک گواهی از قائم مقام بانک مرکزی تاجیکستان تهیه کردند که در ادامه مشخص شد، این گواهی جعلی بوده و مبلغ ۳ میلیون دلار برای دریافت آن پرداخت کرده‌بود که طبیعتاً وجاهت قانونی و ارزش حقوقی نداشت.

منبع: اقتصاد نیوز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید