تاثیر ابتهاج در رادیو
موسیقی «چاووش» در گذر زمان (۸)

تاثیر ابتهاج در رادیو

بخش مهمی از موسیقی ایرانی برآمده از جنبشی است که از اواخر دهه 40 در مرکز حفظ اشاعه موسیقی به سرپرستی داریوش صفوت شروع شد. در مجموعه «صد قطعه موسیقی ایرانی که باید شنید» به تاثیرات این جنبش بر موسیقی چاووش و سه دهه پس از آن می پردازیم.
کد خبر: ۱۳۵۴
بازدید : ۹۵۲۹
۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
فرادید| بخش مهمی از موسیقی ایرانی برآمده از جنبشی است که از اواخر دهه 40 در مرکز حفظ  اشاعه موسیقی به سرپرستی داریوش صفوت شروع شد.

در مجموعه «صد قطعه موسیقی ایرانی که باید شنید» به تاثیرات این جنبش بر موسیقی چاووش و سه دهه پس از آن می پردازیم.



تاثیر ابتهاج در رادیو
 
به گزارش فرادید، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی در بدو تاسیس در مقابل دو دیدگاه اصلی در موسیقی ایرانی موضع داشت. اول شاگردان کلنل وزیری که به دنبال علمی کردن موسیقی ایرانی و تطبیق آن با ضوابط موسیقی کلاسیک غربی بودند. دوم شاگردان ابوالحسن صبا که قسمت اعظم موسیقی برنامه گلها در رادیو در زمان مرحوم پیرنیا مربوط به آثار این گروه بود. با این همه از سال 1351 که هوشنگ ابتهاج مسئولیت بخش موسیقی رادیو را قبول کرد، هر سه جریان در کنار هم حضور داشتند.
 
تفاوت برنامه «گلهای تازه» ابتهاج با گلهای دوره مرحوم پیرنیا جوان گرایی و نو آوری بود. در این دور جوانانی چون جواد معروفی، فریدون شهبازیان، حسن یوسف زمانی و فرهاد فخرالدینی از گرایش موسوم به وزیری در کنار اسدالله ملک، پرویز یاحقی، حبیب الله بدیعی و فرامز پایور از شاگردان جوان تر استاد ابوالحسن صبا حضور داشتند. علاوه بر این از سال 53 و با جدایی لطفی از مرکز حفظ و اشاعه پای دیگر شاگردان این مرکز نیز به رادیو باز شد. با این همه قدیمی تر ها نیز هنوز حضور پر رنگی داشتند.
 
آمار برنامه ها نشان می دهد که از میان قدیمی تر ها فرهنگ شریف، منصور صارمی و جلیل شهناز به ترتیب با ۳۸، ۳۶و ۲۵ برنامه در صدر فهرست قرار دارند و از شاگردان ویلون‌نواز جوان صبا حبیب‌اله بدیعی با ۳۶ برنامه اسداله ملک با ۲۳ برنامه، همایون خرم با ۲۲، پرویز یاحقی با ۲۱ برنامه حضور پررنگی در دور تازه گلها داشته اند . این در حالی است که محمد رضا لطفی در طی سه سال حضور در رادیو تنها در ۱۰برنامه حاضر بوده و حسین علیزاده نیز احتمالا تنها یک یا دو قطعه ضبط کرده است. این آمار نشان می دهد که ابتهاج علیرغم اتهاماتی که به او می زنند به هیچ وجه در پی اعمال سلیقه شخصی نبوده است.
 
اما نمی توان انکار کرد که با انقلابی شدن فضا در سالهای پایانی دهه 50 رویکرد ابتهاج به جوان تر هایی که بعدها با آنها کانون چاووش را تاسیس کرد جدی تر شد. ابتهاج خود در گفت و گویی تصریح کرده که قصدش در آن سالها برجسته کردن هنرمندانی چون محمدرضا لطفی بوده است. 
 
آنچه که در ادامه می شنوید تصنیف در کوچه سار شب است که محمدرضا لطفی آهنگ آن را بر روی شعری از هوشنگ ابتهاج ساخته و فریدون شهبازیان آن را برای ارکستر تنظیم کرده است.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
1
0
عالی ودل انگیز فقط چطور دانلود کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
1
1
متاسفانه ابتهاج با ميدان دادن بسيار به جواناني چون لطفي و شجريان و رواج بازسازي و پخش مجدد آهنگهاي قديمي در راديو باعث شد بسياري از آهنگسازان برجسته گلهاي رنگارنگ حضورشون در راديو كمتر شد و موسيقي ملي بيشتر پيشرفتي رو كه با زحمات پيرنيا و خالقي بدست آورده بود از دست داد...
پیشنهاد ویژه