آب‌وهوا در سیاره بیگانه چطور است؟

ستاره‌شناسان برای نخستین بار توانسته‌اند آب‌وهوای یک سیاره بیگانه کمی بزرگتر از زمین را ارزیابی کنند.

به گزارش ایسنا، این ابرزمین 55 Cancri e نام داشته و در فاصله 40 سال نوری از منظومه شمسی قرار دارد.

تحقیق جدید که در مجله Nature منتشر شده، نقشه دمای این سیاره فراخورشیدی را با جزئیات ارائه کرده و حتی نشان می‌دهد که این جهان بیگانه که چند سال پیش کشف شده بود، ممکن است از جریانات گدازه بر روی سطح برخوردار باشد.

این سیاره در فاصله بسیار نزدیکی از ستاره میزبان خود گردش کرده و مدار آن تنها 0.73 روز است، به این معنی که تنها در طول یک روز زمینی می‌تواند مدارش را کامل کند.

محققان از داده‌های تلسکوپ فضایی اسپیتزر برای کنار هم قرار دادن نقشه شیب دمای 55 Cancri e استفاده کردند و نشان دادند که این سیاره از یک سمت روز بسیار داغ که همیشه به سمت ستاره میزبان بوده و از یک سمت شب سردتر برخوردار است.

این سیاره مانند ماه در قفل گرانش سیاره خود موسوم به 55 Cancri قرار داشته، از این رو همیشه یک سوی آن به سمت ستاره‌اش است.

سیاره فراخورشیدی 55 Cancri e از شعاع 1.9 برابر زمین برخوردار بوده و تراکم آن بیشتر از زمین است.

دمای سمت شب این سیاره حدود 1027 درجه سلسیوس بوده و دمای سمت روز آن 2427 درجه است که دلیل آن نزدیکی بیش از اندازه به ستاره میزبان است.

دانشمندان دریافتند که داغترین نقطه این جهان حدود 40 درجه از سمتی که قرار بود باشد، به سمت شرق حرکت کرده است، به این معنی که نوعی فرآیند باید عامل حرکت حرارت از یک نقطه سیاره به نقطه دیگر باشد.

تحقیق جدید نشان داد که این فرآیند ممکن است جریانات گدازه‌ای بر روی سطح این سیاره باشد که سنگهای داغ و مذاب را از یک بخش آن به جای دیگر منتقل می‌کند.

به گفته محققان، امکان دارد نوعی جو در بخش روز سیاره مسؤول انتقال حرارت از یک بخش سیاره به بخش دیگر آن توسط باد باشد؛ اما این جو بسیار متفاوت از نوع زمینی آن است. برای مقایسه اگر دانشمندان با استفاده از روشهایی که برای بررسی سیاره 55 Cancri e استفاده کرده‌اند، از راه دور به زمین نگاه می‌کردند یک جهان بدون تنوع آنچنانی می‌دیدند.

این امر از آن جهت است که جو زمین دما را در اطراف سیاره بطور 24 ساعته چرخانده و همچنین سیاره ما در فاصله بیشتری از خورشید نسبت به 55 Cancri e به ستاره میزبانش قرار دارد.