فرار ۳۱ معتاد بهبودیافته از بهاران

حواشی کمپ‌های ترک اعتیاد شهر تهران به ویژه مراکزی همچون بهاران یا شفق هیچ وقت تمامی ندارد و دیگر همه به فعالیت‌های مقطعی این مراکز پی‌برده‌اند.

کد خبر : ۱۵۴۴۵
بازدید : ۱۷۵۴
روز گذشته یک مقام مسئول در شورای شهرتهران از فرار ۳۱ معتاد بهبود یافته از یکی از مراکز بهاران خبر داد.

مدیر کل سابق درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر هم به شدت از رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر در رابطه بااعتیاد انتقاد کردوگفت: این ستادبه ستاد جمع آوری معتادان متجاهر تبدیل شده است.

در عین حال دادستان تهران از ادامه طرح ساماندهی معتادان متجاهر تا دهم اردیبهشت خبر داد.

تاکنون طرح‌های گوناگونی برای ساماندهی معتادان متجاهر از سوی نهادهای ذی‌ربط در سطح شهر اجرا شده است، اما باید گفت که هیچ یک از این طرح‌ها نه تنها نتیجه بخش و پایدار نبوده، بلکه فقط با هدر رفت بودجه ملی همراه بوده است.

آذر سال گذشته در یک طرح ضربتی در محله هرندی با همکاری شهرداری و نیروی انتظامی سه هزار نفر از معتادان متجاهر ساماندهی و به کمپ‌های مربوطه ارجاع داده شدند.

با توجه به اینکه در این طرح ساماندهی زنان و کودکان در اولویت بود،اما هر یک از این معتادان فقط در برهه زمانی محدود در مراکز نگهداری اقامت داشتند و با گذشت زمان محدود باز درکوچه و خیابان‌های شهر به ویژه در محله‌های هرندی و شوش همچنان درگیر تهیه مواد مخدر هستند!

فرار ۳۱ معتاد بهبودیافته
حواشی کمپ‌های ترک اعتیاد شهر تهران به ویژه مراکزی همچون بهاران یا شفق هیچ وقت تمامی ندارد و دیگر همه به فعالیت‌های مقطعی این مراکز پی‌برده‌اند.

این در حالی است که تاکنون هیچ نهادی در کشور روی مساله پیشگیری توجه چندانی نداشته است.

روز گذشته رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران مکلف به راه‌اندازی بیش از ۱۳ مرکز بهاران برای بهبود یافتگان از اعتیاد شده است، گفت: در بازدیدی که از یکی از مراکز بهاران داشتم، مشخص شد که از ۶۰ نفر ثبت‌نام شده، تنها ۲۹ نفر در مرکز بهاران باقی مانده‌اند و ۳۱ نفر فرار کرده‌اند.

حجت‌الاسلام ناصحی گفت: در کشور بیش از ۱۵ وزارتخانه و سازمان در حوزه اعتیاد مسئولیت دارند که هرکدام از آن‌ها فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند، اما نتایج آن در جامعه ملموس نیست.

ادامه جمع آوری معتادان متجاهر
امـروزه برخی دستگاه‌های اجرایی مرتبـط با آسیب‌های اجتماعی اطلاع رسانی نمی‌کنند و به طور کلی بین دستگاه‌ها در زمینه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی ارتباط چندانی برقرار نیست.

همین امر باعث شده که درحل معضل‌های همچون اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر با سیاست‌های یک‌بام و دو هوا روبه‌رو باشیم.

دادستان تهران در نشست بررسی آسیب‌های اجتماعی زنان و کودکان، بر لزوم جمع آوری تمامی معتادان متجاهر سطح شهر تا ۱۰ اردیبهشت تاکید کرد.روز گذشته نخستین نشست دادسرای عمومی و انقلاب تهران درباره آسیب‌های اجتماعی مرتبط با زنان و کودکان با حضور شهردار تهران، رئیس سازمان بهزیستی، فرمانده پلیس تهران، فرمانده پلیس اخلاقی ناجا و نمایندگان سازمان‌ها و مسئولان حوزه زنان و کودکان از استانداری تهران، وزارت کشور، وزارت رفاه، کمیته امداد امام خمینی و صدا و سیما به ریاست عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران برگزار شد.

جعفری دولت‌آبادی موضوع دیگر در حوزه آسیب‌ها را حضور معتادان متجاهر و متکدیان در شهر تهران دانست و با تاکید بر تلاش دادستانی تهران درکاهش جمعیت زندان که غالبا از اقشار آسیب پذیر هستند، ادامه داد: این کاهش که به‌ویژه درباره زندانیان زن و نوجوانان محقق شده است با اتخاذ راهکارهای قضائی، مدیریتی، میانجی گری، صلح و سازش و استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف بوده است. بر همین اساس در پایان سال ۹۴ آمار کانون اطفال از ۲۲۰ نفر به ۹۴ نفر و جمعیت زندان زنان از ۱۲۰۰ نفر به ۸۸۰ نفر کاهش یافته است.

حضور ۷ هزارمعتاد متجاهر در خیابان‌ها
همچنین رئیس پلیس تهران نیز با ارائه گزارشی از اقدامات پلیس در حوزه آسیب‌های اجتماعی، گفت: در سطح تهران ۱۲هزار معتاد متجاهر داریم که کمتر از هزار نفر زن هستند.

حسین‌ساجدی‌نیا آماری از معتادان جمع‌آوری شده در سال ۹۴ ارائه داد و گفت: سال گذشته۴هزار و ۵۰۰ نفر جمع‌آوری شد که ۵۰۰ نفر معتاد متجاهر زن بودند و در سال جدید ۵۰۰ نفر به این آمار اضافه شد.

با این وصف، هنوز ۷هزار نفر معتاد متجاهر در سطح شهر حضور دارند و تمرکز بر دو منطقه شوش و هرندی موجب شد که معتادان به سمت مناطق پردیس، ملارد، رباط کریم و... کوچ کنند.

دادستان تهران تاکید کرد: اقدامات دستگاه‌ها باید به نحوی باشد که چرخه اعتیاد تکرار نشود. اگر قرار است معتادان متجاهر جمع آوری شوند و بعد از چند ماه معتادان مجددا به سطح شهر بازگردند، هدف جلسه محقق نمی‌شود.

دادستان تهران با تاکید بر اینکه لازم است ۱۲ هزار معتاد متجاهر جمع‌آوری شوند تا پس از آن، برای امر درمان و بازسازی اجتماعی آنان اقدام شود تا جایی که در تهران معتاد متجاهر نداشته باشیم، اظهار کرد: تا پیش از ۱۰ اردیبهشت باید این جمع‌آوری انجام شود و نقاطی مانند هرندی و فرحزاد مورد توجه قرار گیرد.به گزارش مهر،جعفری دولت‌آبادی از پلیس خواست تا پایان روز دهم اردیبهشت سال جاری جمع‌آوری معتادان متجاهر را دردستور کار قرار دهد.

او با انتقاد از برخی کمپ‌های خصوصی، نگهداری افراد در کمپ‌های خصوصی را که باهدف تجارت تشکیل شده مضر خواند و اعلام کرد: اگر نگهداری معتادان به تجارت تبدیل شود زیان‌بار است.

پیشگیری را رها کرده‌ایم
بالا بودن نرخ بیکاری در جمعیت دانشجویی و تحصیلکرده و آمار ۴ تا ۵ میلیون نفری بیکاران آماده به کار در کشور، عدم وجود فضای شاد در جامعه، عدم موفقیت در اقدام‌های پیشگیرانه در ابتلابه اعتیاد در بین جوانان و هزار کم‌وکاستی دیگر در جامعه را می توان دلیل گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر قلمداد کرد.

استرس‌های اجتماعی، وجود مشکلات در خانواده‌ها وعدم توانایی افراد در حل تعارض و حل مساله وعدم داشتن مهارت‌های اجتماعی از دیگر دلایل گرایش به مصرف مواد مخدر و روان ‌گردان است.

مدیرکل سابق درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر باابراز تاسف از اینکه امر پیشگیری از اعتیاد در کشور رها شده است، گفت: تمام زمان وهزینه صرف جمعیت دو میلیونی معتادان و آن هم تمرکز بر ۳۰ هزار معتاد متجاهر خیابانی شده است، در حالی که ۳۰ میلیون جوان در کشور را‌‌ رها کرده‌ایم.

روز گذشته فرید براتی درباره گرایش جوانان و دانشجویان به مصرف مواد مخدر و روانگردان گفت: این موضوع دلایل مختلفی دارد که مسائل خانوادگی، عدم کنترل عوامل خطر، عدم توجه به منابع حمایت و حفاظتی خانوادگی و اجتماعی و پارامترهای کلان فرهنگی و اجتماعی از جمله این عوامل هستند.

۳۰ میلیون جوان رها شده‌اند
این مدرس دانشگاه ادامه داد: الان کدام دستگاه می‌تواند مدعی انجام اقدامات پیشگیرانه باشد، زیرا درحال حاضر هیچ‌یک از دستگاه‌ها فعالیت پیشگیرانه موثر نداشته‌اند و اگر هم فعالیت تاثیرگذاری انجام شده، هیچکس آن را ارزشیابی نکرده است.

این آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه بیش از ۳۰ میلیون جوان در کشور حضور دارند و بنا به گفته ستاد مبارزه با مواد مخدر جمعیت معتادان کشورحدود ۲ میلیون نفر است، تصریح کرد: ما ۳۰ میلیون نفر را‌‌ رها کرده و تمام زمان و هزینه خود را صرف جمعیت معتادان کرده‌ایم که دراین زمینه هم نمی‌توانیم درمان علمی انجام دهیم. در بین این ۲ میلیون معتاد هم تمرکز کردیم به ۳۰ هزار معتاد متجاهر خیابانی. به عبارت دیگر پییشگیری از اعتیاد ۳۰ میلیون نفر را رها کردیم.

منبع: روزنامه آرمان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید