خطر انقراض انسان بر اثر ویروس‌های مرگبار و ربات‌های قاتل

یک گزارش جدید نشان می‌دهد که افزایش سیستم‌های هوش مصنوعی و ویروس‌های قاتل باعث انقراض انسانها خواهد شد. همچنین بلایای طبیعی، سلاحهای هسته‌ای و تغییرات آب‌وهوایی نیز به عنوان تهدیدات طولانی‌مدت برای انسان در نظر گرفته شده‌اند.

کد خبر : ۱۶۴۳۳
بازدید : ۱۰۵۷
یک گزارش جدید نشان می‌دهد که افزایش سیستم‌های هوش مصنوعی و ویروس‌های قاتل باعث انقراض انسانها خواهد شد. همچنین بلایای طبیعی، سلاحهای هسته‌ای و تغییرات آب‌وهوایی نیز به عنوان تهدیدات طولانی‌مدت برای انسان در نظر گرفته شده‌اند.

به گزارش ایسنا، این گزارش با عنوان "خطرهای فاجعه‌بار جهانی" که توسط محققان دانشگاه آکسفورد، پروژه اولویت‌های جهانی و بنیاد چالش‌های جهانی تدوین شده، به دسته‌بندی رویدادهای فاجعه‌باری پرداخته که ممکن است تا 10 درصد جمعیت را از بین ببرند.

خطرهای فاجعه‌بار جهانی
سباستیم فارکوهار، رئیس پروژه اولویت‌های جهانی اظهار کرد که رویدادهای زیادی ممکن است بلافاصله رخ ندهند بلکه به تدریج اتفاق افتاده و جهان را بطور فاجعه‌آمیزی تغییر دهند. وی افزود که رخدادهای تاریخی ویرانگر می‌توانند مجددا اتفاق بیفتند.

فارکوهار گفت: بسیاری از این خطرها در حال تغییر و رشد هستند چرا که فناوری‌ها به تغییر، توسعه و تغییر شکل جهان ما پرداخته‌اند. البته کارهایی هست که می‌توان در مورد این خطرها انجام داد.

بر اساس این گزارش، پنج سال دیگر انفجارهای ابرآتش‌فشان‌ها، برخورد شهاب‌سنگها و سایر فجایع ناشناخته می‌توانند بزرگترین تهدید برای حیات بشر باشند.

با ارتقای فناوری‌ها، احتمال منقرض شدن انسان‌ها توسط هوش مصنوعی بیشتر شده است. برای مثال الون ماسک، رئیس شرکتهای اسپیس‌ایکس و تسلا موتورز اخیرا یک ابزار توسعه‌دهنده موسوم به OpenAI Gym ساخته که در اصل برای آموزش ربات‌ها و سایر سیستم‌های هوش مصنوعی طراحی شده است. گزارش آکسفورد این حقیقت را که در آینده ممکن است این سیستم‌ها بر انسان غلبه کنند، رد نکرده است.

به گفته فارکوهار، زمانی که این سیستم‌های هوش مصنوعی اهدافی را برای خود تعیین کنند که با ارزش‌های انسانی متفاوت باشد، می‌توانند پیامدهای نامطلوبی در پی داشته باشند. زمانی که درک آنچه که انسان به عنوان ارزش در نظر می‌گیرد برای سیستم‌های قدرتمند هوش مصنوعی مشکل شود می‌توانند به ربات‌های قاتل تبدیل شوند.

این گزارش همچنین به شمارش برخی تهدیدات طولانی‌مدت مانند تغییرات آب‌وهوایی، بیماری‌های همه‌گیر مهندسی شده و جنگ هسته‌ای پرداخته زیرا تاثیرات آن‌ها در حال حاضر شروع به تغییر شکل جهان کرده است. افزایش زیست‌شناسی مصنوعی نیز می‌تواند منجر به تولید ویروس‌های مرگبار شود.

به گفته فارکوهار، گروههای شبه‌نظامی ممکن است از روشهای دستکاری ژنتیکی ویروس‌ها برای ریشه‌کن کردن میلیون‌ها انسان استفاده کنند.

آیا جهان برای چنین رویدادهایی آماده است؟
گزارش محققان نشان داده که متاسفانه جامعه جهانی برای چنین رویدادهای فاجعه‌باری به خوبی آماده نشده است. محققان به رهبران بین‌المللی پیشنهاد کرده‌اند که با همکاری یکدیگر برنامه‌ریزی هماهنگ برای رسیدگی به بیماری‌های همه‌گیر را آغاز، متقابلا با حذف سلاحهای هسته‌ای موافقت و خطرهای احتمالای فناوری زیستی و سیستم‌های هوش مصنوعی را بررسی کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید