۴ نوع تصمیم و رویکردهایشان

گرفتن تصمیم های خوب برای موفقیت هر کسب و کاری، حیاتی و مهم است. نخستین گام برای یک تصمیم‌گیری خوب دانستن این است که همه‌ی تصمیم‌گیری‌ها یکسان نیستند. می‌خواهیم تصمیم‌ها را از دو بُعد جدا کنیم: اهمیت و ضرورت. تصمیم با اهمیت، تصمیمی است که ظرفیت تأثیر با اهمیت در کسب و کار یا زندگی فرد را دارد. تصمیم ضروری، تصمیمی است که باید بلافاصله گرفته شود – زمانی برای ملاحظات ثانویه در اختیار نیست.

کد خبر : ۱۷۰۲۸
بازدید : ۱۴۹۰
گرفتن تصمیم های خوب برای موفقیت هر کسب و کاری، حیاتی و مهم است. نخستین گام برای یک تصمیم‌گیری خوب دانستن این است که همه‌ی تصمیم‌گیری‌ها یکسان نیستند. می‌خواهیم تصمیم‌ها را از دو بُعد جدا کنیم: اهمیت و ضرورت. تصمیم با اهمیت، تصمیمی است که ظرفیت تأثیر با اهمیت در کسب و کار یا زندگی فرد را دارد. تصمیم ضروری، تصمیمی است که باید بلافاصله گرفته شود - زمانی برای ملاحظات ثانویه در اختیار نیست.

اگر این دو بُعد را با هم درنظر بگیرید، نتیجه‌اش این چهار نوع تصمیم می‌شود که به همراه رویکردهایشان در ادامه می‌خوانید.

۱. تصمیم نه ضروری، نه با اهمیت
کاری نکنید. وقتی یک تصمیم نه ضروری است و نه با اهمیت، اصلاً نیازی نیست کاری درباره‌اش انجام دهید.

به دیگران محول کنید. چنین تصمیم‌هایی، برای مدیر فرصتی مهیا می‌کند که زیردستانش را درباره‌ی چگونگی تصمیم‌گیری راهنمایی کند.

به تأخیر بیندازید تا زمان‌های گیج کننده‌ی کمتری داشته باشید. تصمیمات غیرضروری و بی‌اهمیت را به سرعت می‌توان از فهرست کارها خط زد. وقتی باید تصمیمات ضروری تری بگیرید برای آن که وسوسه نشوید در مقابل تصمیمات غیر ضروری‌ مقاومت کنید و آنها را به تأخیر بیندازید.

مراقب دگردیسی غیرضروری به ضروری باشید. آن قدر تصمیم‌ها را به تأخیر نیندازید که با دگردیسی به ضرورت تبدیل شوند.

۲.تصمیم ضروری، اما نه با اهمیت.
بیش از حد تحلیل نکنید. به نظر منطقی نمی‌آید برای تصمیم‌هایی که اهمیت ندارند، زمانی طولانی صرف کنید. در موارد پرجنجال، هزینه‌ی زمان صرف شده برای تحلیل یک تصمیم‌ می‌تواند بیش از هزینه‌ی تصمیم گیری غلط باشد.

از اصول پیروی کنید. قوانین کلی، رهنمودها و قواعد می‌توانند راه خوبی برای تصمیم‌گیری‌های سریع و کارامد فراهم کنند. هم چنین مطمئن خواهید بود که تصمیم‌هایتان در راستای ارزش‌های سازمان هستند.

به ندای دلتان گوش کنید. به عنوان یک صاحب کسب و کار باتجربه، قضاوت‌هایتان درست است، نترسید که از آنها استفاده کنید.

۳.تصمیم هم ضروری و هم با اهمیت
از دگردیسی اجتناب کنید. وقتی تصمیم‌ها را به امان خدا بگذارید بیشترشان به همین دسته‌ی هم ضروری هم با اهمیت وارد خواهند شد. نگذارید چنین اتفاقی بیافتد.

نسبت به ضرورت‌های نادرست آگاه باشید. بیشتر تصمیم‌هایی که ضروری به نظر می‌رسند، واقعاً ضروری نیستند. برای تصمیم‌های مهم، توجه و دقت کامل به خرج دهید و تحت فشار تصمیم‌ نگیرید.

از ضرورت‌ها بکاهید. ببینید که می‌توانید برای گرفتن یک تصمیم با اهمیت، زمان بخرید یا خیر.

چند گزینه را در نظر بگیرید. به گزینه‌هایی توجه کنید که بعدها به شما انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهند. اگر می‌توانید از گزینه‌ای اجتناب کنید، پس به آن نچسبید.

با خبره‌ها مشورت کنید. خبره‌ها افرادی هستند که بینش خوبی از آینده‌ی برای یافتن مسیر درست پیشرفت دارند.

۴.تصمیم با اهمیت اما نه ضروری.
مشکل واقعی را شناسایی کنید و هدف قرار دهید. حل مسائل پیچیده نیاز به پرسیدن مجموعه پرسش‌هایی دارد که پاسخ به آنها نسبتاً آسان است. پاسخ به این پرسش‌های سرراست، شما را به سمت حل مسائل پیچیده تر راهنمایی می‌کند.

افکارتان را جمع و جور کنید. وقتی با تصمیم بزرگی روبه‌رو هستید، مغلوب احساسات‌تان نشوید. دو سؤال از خود بپرسید: می‌خواهم با این تصمیم چه اتفاقی بیفتد؟ باید چه کار کنم که احتمال وقوعش را به حداکثر برسانم؟

از ابزارهای تحلیل مناسب استفاده کنید. برای تصمیم‌هایی که با اهمیت هستند ولی ضروری نیستند، برخی اوقات استفاده از ابزار تصمیم‌گیری مفید است. زمانی می‌رسد که این ابزارها به کار می‌آیند و هزینه‌هایشان با توجه به بزرگی تصمیم، قابل توجیه است.

در صدد مشورت با خبره‌ها باشید. وقتی با تصمیم با اهمیتی روبه‌رو می‌شوید، کمک گرفتن از خبره‌ها ایده‌ی خوبی است.

قبل از اجرای تصمیم‌تان، با آن زندگی کنید. تصمیم بگیرید و قبل از اجرایش شب و روز به آن فکر کنید.

منبع: فوربس
ترجمه: بازده
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید