۵ دلیل برای خوردن قهوه

من عاشق قهوه هستم. تا زمانی‌که فنجان قهوه‌ی داغ‌ام را تا آخر ننوشم روزم آغاز نمی‌شود. وابستگی‌ام به این نوشیدنی اعجاب‌انگیز غالبا موضوع صحبت بین من و دوستانِ چای نوش‌ام است. حال با شواهدی برخورد کردم که نشان می‌دهد قهوه به شیوه‌هایی بیش‌تر از آن چه با دوستان‌ام به اشتراک می‌گذاشتم برای‌مان مفید است.

کد خبر : ۱۹۱۹۸
بازدید : ۱۳۹۵
من عاشق قهوه هستم. تا زمانی‌که فنجان قهوه‌ی داغ‌ام را تا آخر ننوشم روزم آغاز نمی‌شود. وابستگی‌ام به این نوشیدنی اعجاب‌انگیز غالبا موضوع صحبت بین من و دوستانِ چای نوش‌ام است. حال با شواهدی برخورد کردم که نشان می‌دهد قهوه به شیوه‌هایی بیش‌تر از آن چه با دوستان‌ام به اشتراک می‌گذاشتم برای‌مان مفید است.

این مقاله به بررسی قهوه‌ی کافئین‌دار، بدون مستثنی کردنِ ترکیبات شیمیائی کافئین‌دار، می پردازد. برخلاف کافئین، در قهوه میزان ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها زیاد‌تر است. با بازده همراه باشید تا از دلایلی باخبر شوید که قهوه به سلامت بدن شما کمک می‌کند.

۱. سوخت و سازتان بالا می‌رود
به‌عنوان یک محرک قدرتمند، قهوه جهشی طبیعی در سطوح انرژی‌تان فراهم می‌آورد. این جهش فقط افزایش در بازده انرژی‌تان نیست؛ تا سه ساعت پس از نوشیدن قهوه، در نرخ سوخت و سازِ پایه‌ی بدن‌تان افزایشی وجود دارد که مستقیما به قهوه مرتبط است.

طبق مطالعه‌ای که توسط مجله‌ی فیزیولوژی کاربردی صورت گرفت، قهوه به ورزشکاران کمک کرد تا تمرینات فیزیکی بهتری داشته باشند. محققان توانستند پس از نوشیدن یک فنجان قهوه، افزایش ۶۶ درصدی در گلیکوژن عضله‌ی ورزشکار شناسایی کنند. گلیکوژن به بدن کمک می‌کند تا ذخائر انرژی را که در طول تمرین از دست داده‌است سریع‌تر جایگزین کند. من یک فنجان قهوه را به شِیکِ پروتئینی بدن‌سازی‌ام اضافه می‌کنم.

۲. سلامت مغزتان بهبود می‌یابد
قهوه به‌خاطر توانایی‌اش در ارتقاء تمرکز و استقامت ذهنی شناخته شده است، ولی در ارتقاء فیزیولوژیِ مغزی نیز بسیار عالی است. محققان دریافتند که به‌طور متوسط نوشیدن سه تا پنج فنجان قهوه‌ در روز به میزان قابل توجهی، معادل ۶۵ درصد، احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقلی (دمانس) را کاهش می‌دهد.

فواید قهوه برای مغز در این جا متوقف نمی‌شود. مصرف قهوه‌ نوکلئوسایدِ مغز را که آدنوزین نام دارد، مسدود می‌کند. نوکلئوسایدها واحد‌های سازنده‌ی نوکلئوتیدها هستند. مشخصا، آدنوزین نرخ شلیکِ نرون‌ها و آزادسازیِ انتقال‌دهنده‌های عصبی مفید را مانند دوپامین، سروتونین، و نوراپی‌نفرین می‌کاهد. لذا نوشیدن قهوه‌ راهی طبیعی برای انسداد آدنوزین و دریافت هرچه بیش‌ترِ انتقال‌دهنده‌های عصبیِ خوب است.

۳. شما را شادتر می‌کند
من مشخصا همیشه شاهد بودم که این موضوع درست است. خُلق و خوی بهبود‌یافته‌ام را به انرژی و ارتقاء تمرکزی نسبت می‌دهم که با نوشیدن قهوه‌ به‌دست می‌آورم. تحقیقی در دانشکده‌ی سلامت عمومی هاروارد توانست دلایل مشخصی را برشمارد که قهوه خُلق و خو را ارتقاء می‌دهد. این تحقیق نتیجه گرفت بزرگسالانی که به نوشیدن حداقل دو تا چهار فنجان قهوه در روز عادت دارند در مقایسه با کسانی که چیزی غیر از قهوه می‌نوشند، ۵۰ درصد ریسک خودکشی پایین‌تری دارند. وفور آنتی‌اکسیدان‌ها در قهوه‌ به‌تنهایی بالاتر از میزان آن در میوه و سبزیجات است. برخی از آنتی‌اکسیدان‌هایی که قهوه‌ آن‌ها را افزایش می‌دهد، ویتامین‌های ب۱، ب۲، ب۳، پتاسیم و منگنز هستند.

۴. خطر سرطان را می‌کاهد
هرچند قهوه‌ میزان بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها دارد، یعنی ویتامین‌هایی که گفته می‌شود مانع از ورود رادیکال‌های آزاد به بدن می‌شوند یا با آن‌ها مقابله می‌کند، مطالعه‌ای که در مجله‌ی مؤسسه‌ی ملی سرطان به چاپ رسید کاوش عمیق‌تری در این مورد صورت داد. این مطالعه نشان داد که نوشیدن چهار فنجان قهوه در روز یا بیش‌تر، خطر ملانوم بدخیم را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. این بیماری مرگ‌آورترین سرطان پوستیِ شناخته شده در امریکا است. محققان گمان می‌کنند قهوه، چگالیِ آنتی‌اکسیدان‌ها و شیمیِ گیاهی، دلیلِ عمده‌ی این کاهش هستند.

۵. امکان ابتلا به دیابت نوع ۲ را پایین‌تر می‌آورد
دانشکده‌ی سلامت عمومی هاروارد تحقیقی منتشر کرد که رابطه‌ی بین مصرف قهوه‌ و گسترش دیابت نوع ۲ را نشان می‌دهد. شرکت‌کنندگانی که به مدت چهار سال مصرف‌شان را روزی یک فنجان افزایش دادند ۱۱ درصد کم‌تر احتمال ابتلا به دیابت داشتند. این درصد حاصلِ مقایسه‌ی آن دسته از آدم‌هایی است که مصرف قهوه‌شان را افزایش دادند و آن دسته از آدم‌هایی که هیچ تغییری در میزانِ قهوه‌ نوشیدن‌شان ایجاد نکردند. این مطالعه هم‌چنین نشان داد احتمال ابتلا به دیابت در آدم‌هایی که مصرف قهوه‌شان را بیش از یک فنجان در روز کاهش دادند، ۱۷ درصد افزایش داشته‌است.

منبع: د اسپریت ساینس
ترجمه: سایت بازده
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید