تگرگ تاریخی که تاریخی شد

تیم‌های امدادی آذربایجان شرقی در آماده‌باش به سر می‌برند

کد خبر : ۱۹۹۳۶
بازدید : ۱۴۶۹
باران سیل‌آسا همراه با تگرگ شدید تبریز را تبدیل به دریاچه‌ای از آب کرد و براساس گزارش هواشناسی استان احتمال سیلابی‌شدن رودخانه‌های استان وجود دارد.

بارش باران و تگرگ خردادی به ‌حدی بود که راننده‌ها قادر به کنترل خودروها نبودند و مردم برای درامان ماندن از تگرگ و سیل به مغازه‌ها و مناطق سرپوشیده پناه بردند. به دنبال بارش سنگین باران و تگرگ بسیاری از مناطق کلانشهر تبریز با آبگرفتگی وسیع مواجه شد که این امر موجب به حرکت درآمدن خودروهای آمبولانس و آتش‌نشانی در سطح شهر شدند.

آبگرفتگی ٣٠٠ خانه در مناطق شهری و روستایی
مدیر روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان‌شرقی، از اعزام ١٤ تیم نجات و امدادگر به مناطق متاثر از سیل شهرستان شبستر برای امدادرسانی به سیل‌زدگان خبر داد و گفت: «درپی بارندگی شدید در مناطق شبستر، وایقان، کوزه‌کنان و شند‌آباد و جاری‌شدن سیل در این مناطق که موجب وقوع آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی شد، نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر در قالب ١٤ تیم به مناطق حادثه‌دیده از آبگرفتگی و سیلاب در این شهرستان از نخستین ساعات وقوع حادثه در این مناطق اعزام شدند. ١٤تیم امدادی در قالب ٥٧نفر نجاتگر از شهرهای تبریز، مرند، بناب، خامنه، تسوج به شهرستان شبستر و مناطق سیل‌زده اعزام شدند.

شهودی گفت: تیم‌های امدادی با بهره‌گیری از ١٨ دستگاه پمپ آب و ١٢ دستگاه خودروی امدادی از عصر روز شنبه مشغول امدادرسانی و تخلیه آب از منازل و مغازه‌ها شده‌اند که تاکنون موفق به تخلیه آب از ١٠٧ باب خانه و منزل شده‌اند. وی افزود: طبق گزارش‌های اولیه سیل موجب آبگرفتگی بیش از ٣٠٠ خانه در مناطق سیل‌زده این شهرستان در مناطق شهری و روستایی شده است». وی در ادامه افزود: «در استان شاهد برف نبودیم، اما بارش یک ساعته تگرگ زمین را سفیدپوش کرده است. تگرگ‌ها درحال آب‌شدن هستند و همین موضوع سبب شده تا معابر و زیر گذرها دچار آبگرفتگی شوند.»

بارندگی‌های مدیترانه‌ای
ناصر منصوری، کارشناس اداره کل هواشناسی با اشاره به بارش‌های چند روز گذشته استان تبریز گفت: بارش‌های سیل‌آسا ناشی از ورود سیستم بارندگی مدیترانه‌ای به منطقه است.

وی با اشاره به افزایش نسبی دما در روزهای آینده ادامه داد: این سیستم بارندگی صبح روز سه‌شنبه از استان خارج خواهد شد اما بارندگی و ورزش باد درنواحی شرقی همچنان ادامه خواهد داشت.

منصوری خاطرنشان کرد: جریانات مدیترانه‌ای با توجه به شرایط فصلی و محلی تشدید می‌شوند که نتیجه آن بروز بارش‌های شدید و تگرگ می‌شود.

این کارشناس هواشناسی با اشاره به نقشه‌های هم‌دیدی، آینده‌نگری و تصاویر ماهواره‌ای یادآور شد: جوی ناپایدار در دو روز آینده پیش‌بینی می‌شود که تداوم فعالیت سامانه بارشی با افزایش ابر به‌ویژه ساعات بعدازظهر و اوایل شب، وزش باد، گاهی رگبار باران و رعد و برق و در نواحی مستعد استان بارش تگرگ همراه خواهد بود.

تگرگ تاریخی در تبریز
مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی نیز گفت: تمامی نیروها به حالت آماده‌باش درآمده‌اند تا در کوتاه‌ترین فرصت خدمات لازم به مردم ارایه شود.

وی ادامه داد: به علت حضور در ماموریت فعلا آمار مشخصی از خسارت ناشی از سیل در استان نمی‌توان ارایه داد. گفتنی است رکورددار این بارش‌ها روز شنبه در شبستر با ٥٩.٢میلی‌متر ثبت شد که این میزان بارش در آن شهرستان تاریخی محسوب می‌شود. مردم این شهر این بارش‌ها را بی‌سابقه توصیف کردند. پس از شبستر، مرند با ١٩ و تبریز با ١٢.٩ شاهد بیشترین بارش در استان بودند. بارش‌های تبریز منجر به طغیان مهرانه رود شده است.

خسارت سیل و تگرگ آذربایجان شرقی
محمد گل‌محمدی، بخشدار مرکزی مراغه گفت: باران و تگرگ موجب تلف شدن ١٦ راس گوسفند و خسارت به ٧٠ درصد محصولات باغی و ٤٠ درصد مزارع گندم و جو این شهرستان شد.

بخشدار مرکزی مراغه گفت: به خاطر سیل راه برخی روستاها تخریب و به جاده‌های بین مزارع خسارت شدید وارد شد.مدیر کل‌ مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی نیز گفت: به دنبال بارش‌های سیل آسای عصر روز شنبه ٢٩ خرداد در برخی شهرستان‌های استان آذربایجان‌شرقی، موجب جاری شدن سیل در شهرهای مرند، مراغه، هشترود، تبریز و چهار شهر شهرستان شبستر منجر شد. طبق برآوردهای اولیه از سیل عصر ٢٩ خرداد در آذربایجان‌شرقی، ٨٠٠ میلیارد ریال خسارت به محصولات کشاورزی، تاسیسات زیربنایی، مسکونی، واحد‌های مسکونی و واحد‌های تجاری و احشام وارد کرده است. وی خاطرنشان ساخت: گروه‌های ارز‌یاب خسارت در شهرستان‌هایی که سیل جاری شده فعالیت خود را از روز یکشنبه آغاز کردند و آمار دقیق خسارت سیل را گزارش خواهند کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید